Τα στεφάνια hookless έχουν γίνει ευρέως αποδεκτά στο MTB και έχουν φτάσει και στα ποδήλατα gravel. Με τα δισκόφρενα να γίνονται νόμιμα για αγώνες δρόμου, τα στεφάνια και τα ελαστικά έγιναν πιο φαρδιά και το hookless ελαστικό έγινε πραγματική επιλογή για τους αγώνες δρόμου.
Είναι ασφαλές? Ποια είναι τα οφέλη; Σε αυτό το άρθρο, θα συζητήσουμε λεπτομερώς τους δύο τύπους ελαστικών και θα σας βοηθήσουμε να πάρετε μια τεκμηριωμένη απόφαση.
Τα βασικά
Τα παραδοσιακά στεφάνια clincher έχουν γάντζους με λούκια (προεξοχές που κοιτούν προς τα μέσα) γύρω από την εξωτερική περιφέρεια του χείλους. Αυτός ο τύπος ονομάζεται «hooked». Είναι αυτονόητο ότι τα «hookless» αφαιρούν τις προεξοχές και αντί αυτού έχουν μια ευθεία κάθετη άκρη.
Λάβετε υπόψη ότι η διακύμανση στο σχεδιασμό του hook (γάντζου-σφαιριδίου) δεν επηρεάζει συνήθως τη διάμετρο της εξωτερικής στεφάνης. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι κατασκευαστές θα δημιουργήσουν μια έκδοση στεφάνης χωρίς άγκιστρο χρησιμοποιώντας το ίδιο καλούπι, αλλάζουν μόνο οι πλάκες που σχηματίζουν το τμήμα του κεντρικού καναλιού της ζάντας. Με μια τροποποιημένη διάταξη και τις νέες πλάκες τοποθετημένες, η εναλλακτική έκδοση διαθέτει διαφορετικό εσωτερικό πλάτος (η διαφορά 1,5 mm είναι τυπική).
Γιατί χρειαζόμαστε άγκιστρα;
Με απλά λόγια, τα άγκιστρα παρέχουν μεγαλύτερη σταθερότητα και συγκράτηση των ελαστικών, ειδικά σε υψηλότερες πιέσεις. Σε σύγκριση με τα ελαστικά αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών, τα ελαστικά ποδηλάτου έχουν λεπτότερο περίβλημα και δεν είναι αρκετά άκαμπτα για να συγκρατούνται στη θέση τους σε ακραία χρήση. Με άλλα λόγια, η διάμετρος του ελαστικού μπορεί να μεγαλώσει, οδηγώντας σε κίνδυνο αποκόλλησης σε υψηλές πιέσεις. Τα άγκιστρα χρησιμεύουν ως προστατευτικά για τα σφαιρίδια του ελαστικού εμποδίζοντας το ελαστικό να διαστέλλεται σε διάμετρο.
Είναι αποδεδειγμένο από πολλούς κατασκευαστές στεφανιών και ελαστικών ότι τα άγκιστρα αυξάνουν αισθητά την πίεση στην οποία το ελαστικό παραμένει ασφαλές και προσκολλημένο στο στεφάνι. Το όριο πίεσης ελαστικών των στεφανιών δρόμου με γάντζο είναι 115psi (60psi για τύπου gravel), ενώ αυτό των στεφανιών δρόμου χωρίς άγκιστρο είναι 75psi (55psi για στεφάνια gravel).
Γιατί αφαιρούνται τα άγκιστρα;
Υψηλότερη παραγωγική απόδοση. Οι ζάντες χωρίς άγκιστρο είναι πιο εύκολο να κατασκευαστούν από τις ζάντες με άγκιστρο, καθώς οι γάντζοι απαιτούν ένα περίπλοκο καλούπι 3 τεμαχίων.
Ανθεκτική κατασκευή. Ο σχεδιασμός layup είναι πιο ομαλός και συνδέεται με το κεντρικό κανάλι του χείλους. Το υλικό ρέει πιο ομαλά και ομοιόμορφα από το πλευρικό τοίχωμα, πάνω και πάνω από τη χείλος χωρίς άγκιστρο και μέσα στο κάθισμα του χείλους. Η αντοχή στην κρούση αυξάνεται σημαντικά με τη σχεδίαση χωρίς άγκιστρο.
Βελτιωμένη εμπλοκή στεφανιού και ελαστικού. Με την αφαίρεση των προεξεχών που σπρώχνουν το τοίχωμα του ελαστικού προς τα μέσα, υπάρχει μια ευρύτερη θέση ελαστικού στη ζάντα χωρίς άγκιστρο. Τα άγκιστρα είναι περιττά υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Εάν το ελαστικό είναι αρκετά άκαμπτο και η πίεση του ελαστικού δεν είναι υψηλή, το κλείδωμα στεφάνης μπορεί να εξυπηρετήσει τη λειτουργία του γάντζου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο σχεδιασμός χωρίς άγκιστρο έχει γίνει αρκετά αποδεκτός στην κοινότητα των ποδηλάτων βουνού.
Τι να επιλέξετε για τους αναβάτες δρόμου;
Για ποιον απευθύνεται το Hookless;
Εάν χρησιμοποιείτε πιο φαρδιά ελαστικά, χαμηλότερες πιέσεις ή οδηγείτε σε πιο ανώμαλους δρόμους, μπορεί να είστε ένας καλός υποψήφιος για hookless. Θα επωφεληθείτε από μια πιο άνετη οδήγηση λόγω του υψηλότερου όγκου και της αυξημένης προστασίας από κραδασμούς. Οι αναβάτες gravel και οι αναβάτες cyclocross βρίσκονται συχνά σε αυτήν την κατάσταση.
Όπως έχουμε συζητήσει, το Hookless συνδυάζεται συχνότερα με ελαστικά χωρίς σαμπρέλα, αλλά δεν είναι όλα τα ελαστικά tubeless συμβατά με όλες τις ζάντες hookless. Επίσης, έχουμε δει τη χρήση ελαστικών με σαμπρέλα σε στεφάνια hookless. Η ακαμψία των τοιχωμάτων στο χείλος του ελαστικού παίζει μεγάλο ρόλο στην επιλογή του hookless. Είναι συνετό να επικοινωνήσετε με τον κατασκευαστή των ελαστικών εκ των προτέρων για να δείτε εάν τα ελαστικά σας υποστηρίζουν χρήση hookless. Μην ξεχνάτε το όριο πίεσης των ελαστικών hookless, 75psi ή 55psi ή 50psi, για να εξασφαλίσετε μια άνετη και χωρίς ανησυχία βόλτα.
Σε ποιον απευθύνονται οι ζάντες Hooked/Clincher;
Αναβάτες δρόμου που εκτιμούν τα αεροδυναμικά κέρδη και οδηγούν κυρίως σε πιο ομαλούς δρόμους. Εάν σκοπεύετε να βάλετε υψηλή πίεση, τότε ένα hooked/clincher ελαστικό είναι μία ασφαλής επιλογή.
Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας (shop@exocycle.gr) για να σας βοηθήσουμε να επιλέξετε τον καλύτερο συνδυασμό για τις ανάγκες σας.