Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τους ρότορες δισκόφρενων

Τα σύγχρονα ποδήλατα δρόμου, τα ποδήλατα MTB και τα ποδήλατα Gravel είναι εξοπλισμένα με δισκόφρενα. Τι συμβαίνει λοιπόν όταν οι ρότορες των δισκόφρενων φθαρούν;

Όταν σκεφτόμαστε τρόπους για να αναβαθμίσουμε το ποδήλατό μας, οι περισσότεροι από εμάς σκεφτόμαστε εξαρτήματα που θα το κάνουν να φαίνεται πιο αγωνιστικό. Αν και δεν υπάρχει αμφιβολία για την ελκυστικότητα ενός σετ τροχών με μεγάλο προφίλ ή ενός αεροδυναμικού σκελετού, η επένδυση αυτού του ποσού σε άλλα ανταλλακτικά μπορεί συχνά να αποφέρει μεγαλύτερη απόδοση όσον αφορά την ποιότητα κύλισης.

Ένα εξάρτημα που συχνά παραβλέπεται, ειδικά από τους ποδηλάτες δρόμου, που είναι πιο συνηθισμένοι στα φρένα ζάντας, είναι οι ρότορες των δισκόφρενων.

Όπως τα τακάκια των δισκόφρενων, ο κύριος περιοριστής στην απόδοση φρεναρίσματος για τους ρότορες είναι η θερμότητα. Ακριβώς όπως τα τακάκια, οι ρότορες μετατρέπουν την τριβή σε θερμότητα και όσο πιο γρήγορα αποβάλλουν αυτή τη θερμότητα τόσο μεγαλύτερη είναι η απόδοση φρεναρίσματος. Τα προηγμένα υλικά, οι μεγαλύτεροι ρότορες και οι ειδικές επιφανειακές επεξεργασίες επιτρέπουν τη γρήγορη αποβολή αυτής της θερμότητας, αλλά αυτό έχει κόστος. Οι κύριοι παράγοντες που θα πρέπει να αξιολογήσετε όταν αγοράζετε ένα νέο σετ ρότορες είναι το μέγεθος, το υλικό, το σχήμα και την τοποθέτηση.

Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα εξαρτήματα ποδηλάτου, θα πρέπει να εξισορροπήσετε τις το κόστος, απόδοσης, διάρκεια ζωής και βάρους όταν αποφασίζετε ποιος ρότορας κάνει για εσάς. Θα χρειαστεί επίσης να ελέγξετε ότι οι ρότορες και τα τακάκια σας είναι συμβατά εάν σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε μεταλλικά τακάκια.

disc brake rotors 01

Πρότυπα τοποθέτησης για ρότορες δισκόφρενου

Τα κέντρα τω ν τροχών σας θα υπαγορεύσουν τον τύπο ρότορα που χρειάζεστε. Τα περισσότερα νέα κέντρα χρησιμοποιούν πλέον το πρότυπο Centerlock , το οποίο κάνει την τοποθέτηση ρότορα πολύ πιο εύκολη από το πρότυπο με τις έξι βίδες . Μπορείτε να αγοράσετε έναν προσαρμογέα για να τοποθετήσετε τους ρότορες Centerlock σε κέντρα με έξι βίδες, αλλά αυτό προσθέτει περισσότερο βάρος.

Ορισμένες μάρκες προσφέρουν μόνο ρότορες με έξι βίδες, ενώ η SRAM και η Shimano έχουν επιλογές και για τα δύο πρότυπα, η Campagnolo φαίνεται να έχει μόνο το Centerlock. Για να αλλάξετε τους ρότορες Centerlock, θα χρειαστεί να χαλαρώσετε και να σφίξετε το κλείδωμα είτε με ένα εργαλείο μεσαίας τριβής είτε με ένα εργαλείο εξαγωγής κασέτας . Όπως θα δείτε, τα centrlock που ταιριάζουν σε ένα εργαλείο μεσαίας τριβής έχουν μεγάλες εξωτερικές σφήνες, ενώ αυτά με εσωτερικές σφήνες ταιριάζουν σε ένα εργαλείο εξαγωγής κασέτας. Οι ρότορες με έξι βίδες, από την άλλη πλευρά, απαιτούν κλειδί Torx T-25 για την τοποθέτηση.

Μέγεθος ρότορα δισκόφρενων

Οι αναβάτες που αναζητούν περισσότερη ισχύ φρενταρίσματος μπορούν να τοποθετήσουν μεγαλύτερους ρότορες ως επιλογή για αυτήν την πρόσθετη ισχύ. Οι βαρύτεροι αναβάτες, τα βαρύτερα ποδήλατα ή οι αναβάτες downhill που χρειάζονται αυτή την επιπλέον ισχύ, θα μπορούσαν να επιλέξουν επίσης μεγαλύτερους. ρότορες

Ωστόσο, ένας μεγαλύτερος ρότορας θα έχει μεγαλύτερο βάρος και πιθανότατα θα απαιτήσει καινούργιες γέφυρες στήριξης για τις δαγκάνες των φρένων σας. Σε ορισμένα πλαίσια, η αλλαγή του μεγέθους του ρότορα μπορεί να μην αποτελεί επιλογή, αλλά πολλά σύγχρονα πλαίσια δρόμου και gravel που χρησιμοποιούν φρένα επίπεδης τοποθέτησης προσφέρουν μια αναστρέψιμη βάση που επιτρέπει στους αναβάτες να αλλάζουν μεταξύ ρότορα 140 mm και 160 mm εάν χρειαστεί. Εάν δεν είστε σίγουροι ότι το πλαίσιο σας μπορεί να φιλοξενήσει μεγαλύτερους ρότορες, ρωτήστε τον μηχανικό σας ή τον κατασκευαστή του πλαισίου.

Σε γενικές γραμμές, οι περισσότεροι αναβάτες δεν θα αλλάξουν το μέγεθος του ρότορα του κατασκευαστή και θα κοιτάξουν για βελτιωμένα υλικά ρότορα και τακάκια αν θέλουν λίγη περισσότερη διαχείριση ισχύος ή θερμότητας. Σημειώστε ότι οι ρότορες σας μπορεί να μην έχουν το ίδιο μέγεθος. Πολλά ποδήλατα δρόμου διαθέτουν στάνταρ έναν πίσω ρότορα 140 mm και έναν μπροστινό ρότορα 160 mm. Τα ποδήλατα βουνού τείνουν επίσης να χρησιμοποιούν μεγαλύτερους μπροστινούς ρότορες για μεγαλύτερη ισχύ πέδησης.

Υλικό ρότορα δισκόφρενων

Οι ρότορες μπορούν να κατασκευαστούν από χάλυβα, χάλυβα και αλουμίνιο, ή ακόμα και πολλά μέταλλα ενωμένα μεταξύ τους. Αυτοί οι συνδυασμοί επιτρέπουν στους κατασκευαστές να μειώσουν το βάρος, να αυξήσουν την απόδοση και να μειώσουν τη στρέβλωση. Αλλά φυσικά είναι πιο ακριβό να συνδυάσετε πολλά μέταλλα από το να επιλέξετε απλώς έναν ρότορα από χάλυβα.

Η χρήση ελαφρύτερου υλικού στήριξης επιτρέπει στους κατασκευαστές του ρότορα να εξοικονομήσουν λίγο βάρος και ο άκαμπτο αλουμίνιο βοηθά στην αποφυγή της παραμόρφωσης του ρότορα. Λόγω της πιο περίπλοκης διαδικασίας κατασκευής, αυτοί οι ρότορες είναι πιο ακριβοί.

Οι ρότορες Ice Tech της Shimano, είναι κατασκευασμένοι από αλουμίνιο που βρίσκεται ανάμεσα σε δύο στρώματα χάλυβα. Αυτό επιτρέπει στη Shimano να μειώσει λίγο το βάρος και να βελτιώσει τη διαχείριση της θερμότητας χάρη σε ένα στρώμα αλουμινίου με πτερύγια που αυξάνει την επιφάνεια και έτσι ψύχεται πιο γρήγορα. Στους πιο ακριβούς ρότορες XTR και Dura-Ace, η Shimano προσθέτει επίσης ένα στρώμα βαφής που διαχέει τη θερμότητα. Σε ρότορες υψηλής τεχνολογίας SRAM, οι βίδες τιτανίου βοηθούν στην εξοικονόμηση βάρους σε μοντέλα με έξι βίδες.

Ρότορες φρένων μόνο για τακάκια με ρητίνη

Μερικοί φθηνότεροι ρότορες έχουν σφραγίδα “Resin Only”. Αυτοί οι ρότορες παρακάμπτουν τη διαδικασία θερμικής επεξεργασίας στο εργοστάσιο για να μειώσουν το κόστος». Ωστόσο αυτό τα κάνει πιο μαλακά και αν χρησιμοποιείτε μεταλλικά τακάκια, πιθανότατα θα έχετε πολύ θόρυβο και εξαιρετικά μικρή διάρκεια ζωής του ρότορα.

Γενικά, αυτοί οι ρότορες αξίζει πιθανώς να αποφευχθούν εκτός εάν ο προϋπολογισμός είναι περιορισμένος, έστω και μόνο επειδή τείνουν επίσης να είναι βαρύτεροι και λιγότερο καλά προσαρμοσμένοι στην αποβολή θερμότητας.

disc brake rotors 02

Διαφορετικά σχέδια ρότορα δισκόφρενων

Οι περισσότεροι ρότορες θα έχουν εγκοπές που βοηθούν στην αποβολή θερμότητας και να επιτρέπουν τη λάσπη και τη βρωμιά να φύγουν από την επιφάνεια πέδησης. Μερικοί εξαιρετικά ελαφροί ρότορες θα έχουν μεγαλύτερες εγκοπές κατά μήκος της επιφάνειας πέδησης. Αυτά μειώνουν επίσης την περιστροφική μάζα, αλλά επίσης τρώνε τα τακάκια λίγο πιο γρήγορα. Οι ρότορες από μεγάλες μάρκες όπως η Shimano, η SRAM και η SwissStop μπορεί να είναι πολύ ελαφριοί (π.χ. ένας ρότορας XTR των 140mm ζυγίζει 95 γραμμάρια) και τείνουν να έχουν μια λογική επιφάνεια πέδησης που επιτρέπει την απομάκρυνση της λάσπης από τον ρότορα διατηρώντας παράλληλα μια αξιοπρεπή διάρκεια ζωής στα τακάκια .

disc brake rotors 03

Πότε πρέπει να αντικαταστήσετε το ρότορα;

Οι ρότορες έχουν ένα ελάχιστο πάχος που είναι συνήθως γραμμένο στο πλάι του ρότορα. Οι μετρήσεις ποικίλλουν από 1,7 mm έως 1,5 mm. Μπορεί να είναι δύσκολο να το μετρήσεις, καθώς η πιο λεπτή περιοχή θα βρίσκεται στη μέση της τροχιάς του φρένου. Αν ψάχνετε να αγοράσετε ένα εργαλείο, ένα μικρόμετρο λειτουργεί εξαιρετικά, αλλά μερικά παχύμετρα συχνά έχουν ενσωματωμένο μετρητή βάθους που μπορεί να λειτουργήσει επίσης.

Οι ρότορες συνήθως δεν είναι πάντα απαραίτητο να αντικατασταθούν όταν πέσει πάνω λάδι ή γράσο, παρά τα όσα μπορεί να έχετε ακούσει. Στις περισσότερες περιπτώσεις μπορούν να καθαριστούν με πολύ οινόπνευμα και χαρτί κουζίνας.

Εάν ένας ρότορας «γυαλίσει», η αντικατάστασή του είναι η πιο γρήγορη λύση, αλλά είναι δυνατό να φθαρεί η γυαλάδα και να επαναφέρει την απόδοση του. Η εμβάπτιση των φρένων σε πολύ καθαρό νερό και η επανάληψη της διαδικασίας φρεναρίσματος μπορεί να αφαιρέσει γυαλισμένη επιφάνεια αρκετά γρήγορα. Αυτό συμβαίνει γιατί η σκόνη του υλικού στα τακάκια λειτουργεί σαν γυαλιστικό υλικό.

Μπορείτε να ισιώσετε έναν λυγισμένο ρότορα;

Με λίγα λόγια, ναι! Και μπορεί να μην χρειαστείτε καν ακριβά εργαλεία. Ωστόσο, χρειάζεται κάποια δεξιότητα και είναι πιθανό να το κάνετε χειρότερο. Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν συνήθως οι νέοι μηχανικοί είναι να εστιάζουν υπερβολικά στην τροχιά του φρένου αντί στους βραχίονες της δισκόπλακας. Αντίθετα, πιέστε απαλά τους βραχίονες για να διορθώσετε έναν στρεβλομένο ρότορα, χρησιμοποιώντας τα τακάκια των φρένων σας ως οδηγό.

Εγκατάσταση και «στρώσιμο» ενός καινούργιου ρότορα

Μόλις έχετε ένα καινούργιο σετ ρότορες, θυμηθείτε να τους τοποθετήσετε σωστά. Εάν τοποθετείτε έναν ρότορα με έξι βίδες, φροντίστε να σφίξετε τις βίδες διαγώνια τη μία απέναντι από την άλλη, αντί να μετακινηθείτε γύρω-γύρω σε κύκλο. Οι προδιαγραφές ροπής αναφέρονται γενικά στα εγχειρίδια και μπορεί να είναι αρκετά χαμηλές, επομένως αξίζει να τις ελέγξετε. Με το Centerlock, το να σφίξετε όπως θα κάνατε με μια κασέτα είναι ένας καλός εμπειρικός κανόνας. Μόλις τοποθετηθούν οι ρότορες σας, προχωρήστε και ευθυγραμμίστε εκ νέου τις δαγκάνες σας. Ένας νέος ρότορας μπορεί κάλλιστα να είναι αρκετά παχύς ώστε τα τακάκια σας να τρίβονται αν παραλείψετε αυτό το βήμα.

Σας συνιστούμε να τοποθετείτε καινούργια τακάκια με την αλλαγή του ρότορα με μια σειρά από σύντομα σταθερά φρεναρίσματα (10 έως 15 φορές είναι γενικά επαρκείς) από μια μέτρια ταχύτητα περίπου 15 χλμ/ώρα πριν την πρώτη φορά που θα χρησιμοποιήσετε τα φρένα έξω στο δρόμο. Θα αισθάνεστε την απόδοση των φρένων σας να αυξάνεται κάθε φορά που επαναλαμβάνετε αυτή τη διαδικασία. Ακολουθώντας αυτή τη διαδικασία θα μεταφερθεί σωστά και ομοιόμορφα το υλικό από τα τακάκια στην επιφάνεια πέδησης του ρότορα. Αποφύγετε να σταματήσετε τελείως κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Το στρώσιμο του ρότορα πρέπει να γίνει με προσοχή γιατί όταν σταματήσετε απότομα μπορεί να αφήσει επιπλέον υλικό επιθέματος σε ένα σημείο στον ρότορα. Αυτό μπορεί να επηρεάσει το στρώσιμο και να προκαλέσει θόρυβο και κραδασμούς από τα φρένα.

Με τους νέους σας ρότορες είστε έτοιμοι να απολαύσετε πολλούς μήνες καλύτερου φρεναρίσματος προτού καν χρειαστεί να σκεφτείτε ξανά τους ρότορες.

Μετάβαση στο περιεχόμενο