Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Τροχοί για ποδήλατα δρόμου: Τι πρέπει να γνωρίζετε

  • από

Με μια μεγάλη λίστα πλεονεκτημάτων, δεν αποτελεί έκπληξη η αντικατάσταση των τροχών να είναι μια από τις πιο δημοφιλείς αναβαθμίσεις που πραγματοποιούνται από τους ποδηλάτες δρόμου. Οι τροχοί του ποδηλάτου κυριολεκτικά σας κρατούν σε κίνηση και έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα κύλισής σας. Σίγουρα το σύστημα μετάδοσης θα σας ωθήσει και το πλαίσιο θα είναι επίσης ένας σημαντικός παράγοντας στην ποιότητα κύλισης, αλλά οι τροχοί είναι το πρώτο στοιχείο του ποδηλάτου που απορροφά τους κραδασμούς του δρόμου, τις ατέλειες της επιφάνειας και τις αλλαγές στο έδαφος.

Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά ενός σετ τροχών είναι ο ρόλος του στη αποτελεσματική μεταφορά της δύναμης σας από το ποδήλατο στο δρόμο, επομένως είναι σημαντικό να ταιριάξετε τους κατάλληλους τροχούς για το στυλ οδήγησης σας, όπως και να έχετε ένα αξιόπιστο σετ που εξακολουθεί να προσφέρει υψηλά επίπεδα επιδόσεων

Επομένως, προτού ξεκινήσετε να αγοράσετε ένα νέο σετ τροχών, θα σας βοηθήσουμε για όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για τους τροχούς ποδηλάτου δρόμου.

Ανατομία τροχού

Ένας τροχός ποδηλάτου αποτελείται από τέσσερα κύρια εξαρτήματα, τα οποία επηρεάζουν το βάρος, την απόδοση και την αντοχή. Η αναβάθμιση (ή η υποβάθμιση) αυτών των εξαρτημάτων μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα κύλισης, την απόδοση της προσπάθειας (ταχύτητα) και την απόδοση φρεναρίσματος, επομένως αξίζει να μάθετε λίγα πράγματα για το καθένα και πώς σχετίζεται αυτό με τη βελτιωμένη απόδοση στο δρόμο.

Στεφάνι: Το στεφάνι του τροχού βρίσκεται περιμετρικά του τροχού και έχει δύο κύριες λειτουργίες: να συγκρατεί το ελαστικό και να παρέχει μια επιφάνεια φρεναρίσματος (για ποδήλατα με δαγκάνες, όχι για ποδήλατα με δισκόφρενα). Το πλάτος του στεφανιού θα επηρεάσει το πλάτος του ελαστικού που θα μπορούσε να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην άνεση του αναβάτη και το υλικό της επιφάνειας φρεναρίσματος θα επηρεάσει την απόδοση φρεναρίσματος.

Κέντρο: Το κέντρο παρέχει τον άξονα περιστροφής. Μέσα σε κάθε κέντρο, μπροστά και πίσω, βρίσκεται ο άξονας που συνδέει τον τροχό με το ποδήλατο. Στον πίσω τροχό το κέντρο διαθέτει σφήνες στις οποίες προσαρμόζεται η κασέτα. Η αλυσίδα του ποδηλάτου τυλίγεται γύρω από τα γρανάζια της κασέτας και σε συνδυασμό με τον δισκοβραχίονα και τους επιλογείς ταχυτήτων, σχηματίζει το σύστημα μετάδοσης κίνησης του ποδηλάτου που το ωθεί προς τα εμπρός. Εκτός από την ώθηση του ποδηλάτου προς τα εμπρός, όλοι οι τροχοί του ποδηλάτου δρόμου (εκτός από τα ποδήλατα δίχως ελεύθερο όπως της πίστας ή τα Single Speed) χρησιμοποιούν ένα πίσω κέντρο με «ελεύθερο» που επιτρέπει στο ποδήλατο να κυλάει.

Ακτίνες: Υλικό που συνδέει το κέντρο με το στεφάνι. Ο αριθμός των ακτίνων θα ποικίλλει μεταξύ των μπροστινών και των πίσω τροχών, ενώ οι πίσω συχνά διαθέτουν περισσότερες ακτίνες για βελτίωση της αντοχής και της ακαμψίας. Περισσότερες ακτίνες συνήθως σημαίνει ισχυρότερο τροχό, αλλά αυτό συνοδεύεται από ποινή βάρους. Οι ακτίνες είναι κατασκευασμένες από διαφορετικά υλικά και έχουν διαφορετικά σχήματα είτε για βελτιστοποίηση της αντοχής είτε για βελτίωση της αεροδυναμικής, μερικές φορές και για τα δύο. Συνήθως οι ακτίνες κατασκευάζονται από χαλύβδινο σύρμα, αλλά μπορεί να διαφέρουν πολύ σε σχήμα και διάμετρο.

Καψούλια: Οι ακτίνες συνδέονται με τον τροχό μέσω ενός ειδικού παξιμαδιού που ονομάζεται «καψούλι». Τα καψούλια είναι σημαντικά για τη ρύθμιση της τάσης των ακτίνων που θα συκρατούν τον τροχό, καθιστώντας τον ίσιο όταν περιστρέφεται.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός καλού τροχού;

Η επιλογή ενός καλού τροχού θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον προορισμό της χρήσης του, ωστόσο, αν και είναι δύσκολο να επιτύχετε όλες τις δυνατότητες, ιδανικά ένα καλό σύνολο τροχών θα είναι ανθεκτικό, θα έχει αξιόπιστα κέντρα, θα παρέχει φρενάρισμα που εμπνέει εμπιστοσύνη, θα είναι άκαμπτο για μεταφορά ισχύος, αλλά και ελαφρύ.

Οι ελαφροί τροχοί διατηρούν το περιστρεφόμενο βάρος χαμηλά, έχοντας ένα χαμηλό προφίλ στεφανιού και μικρό αριθμό ακτίνων. Εκτός από τη μείωση του συνολικού βάρους, ένα σημαντικό πλεονέκτημα αυτού είναι η άνεση. Οι τροχοί με υψηλό προφίλ στεφανιού είναι γρήγοροι, αλλά η ποιότητα κύλισης περιγράφεται συχνά ως «σκληρή», αντίθετα οι ελαφροί τροχοί παρέχουν συχνά καλά επίπεδα απορροφητικότητας. Τα ποιοτικά ελαφριά σετ τροχών θα είναι συνήθως κάτω από 1.400 γραμμάρια, μερικά εξαιρετικά ελαφριά σετ τροχών που φθάνουν κάτω από 1.000 γραμμάρια για το ζευγάρι!

Οι αεροδυναμικοί τροχοί στοχεύουν να είναι όσο το δυνατόν πιο γρήγοροι μειώνοντας την αντίσταση. Οι αεροδυναμικοί τροχοί έχουν συνήθως προφίλ στεφανιού μεγαλύτερο από 40 mm και είναι επίσης πλατύεροι. Αυτή η ταχύτητα όντως κοστίζει, καθώς οι τροχοί υψηλού προφίλ είναι πιο επιρρεπείς σε πλευρικούς ανέμους, γεγονός που μπορεί να κάνει δύσκολο τον χειρισμό τους και το επιπλέον υλικό προσθέτει βάρος.

Τα σετ τροχών που δεν εστιάζονται τόσο στην απόδοση έχουν συνήθως χαρακτηριστικά που τα καθιστούν πιο κατάλληλα για καθημερινή χρήση ή γενική προπόνηση . Η επιφάνεια φρεναρίσματος είναι από αλουμίνιο παρέχοντας καλύτερες επιδόσεις σε όλες τις καιρικές συνθήκες σε σύγκριση με τα ανθρακονήματα, χρησιμοποιούνται περισσότερες ακτίνες για ενίσχυση της αντοχής και το πλάτος του στεφανιού είναι μεγαλύτερο για να δεχτεί φαρδύτερα ελαστικά. Ως αποτέλεσμα αυτών των χαρακτηριστικών, το βάρος αυξάνεται με τα ποιοτικά σετ τροχών που κυμαίνονται συνήθως από 1.500 έως 1.800 γραμμάρια.

Οι τροχοί που έχουν σχεδιαστεί για να διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις ή για να αντέχουν την τακτική χρήση από βαρύτερους αναβάτες (120 κιλά +) κατασκευάζονται συνήθως στο χέρι με μεγαλύτερο αριθμών 32 ή και 36 ακτίνων. Με την επιπλέον αυτή αντοχή, τέτοιοι τροχοί ζυγίζουν συνήθως πάνω από 1.900 γραμμάρια.

Οι περισσότεροι τροχοί μεσαίου επιπέδου θα διαθέτουν ζάντες αλουμινίου διαφορετικής ποιότητας, ενώ οι τροχοί υψηλού επιπέδου θα διαθέτουν συνήθως ζάντες από ανθρακονήματα που μειώνουν το βάρος ενώ αυξάνουν την ακαμψία.

Υλικό κατασκευής

Το αλουμίνιο ως υλικό για το στεφάνι παρέχει καλύτερη απόδοση φρεναρίσματος από τα ανθρακονήματα, τα οποία τείνουν να έχουν κακή απόδοση στο βρεγμένο και σε μεγάλες καταβάσεις καθώς συσσωρεύεται θερμότητα κατά το φρενάρισμα. Με βάση αυτό, ορισμένες μάρκες προσφέρουν επιφάνειες πέδησης από αλουμίνιο προσαρμοσμένες σε στεφάνι από ανθρακονήματα. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι αυτά τα στεφάνια είναι συνήθως πιο βαριά από τα αντίστοιχα του ενός υλικού.

Φρενάρισμα: δαγκάνες ή δισκόφρενα

Η στροφή προς τα δισκόφρενα έχει ξεκινήσει για τα καλά και πραγματικά καθιερώνεται στα ποδήλατα δρόμου. Η απομάκρυνση από τις δαγκάνες προσφέρει στους κατασκευαστές κάποιους πειραματισμούς όσον αφορά τη σχεδίαση του πλαισίου και του τροχού, καθώς και τα προφανή πλεονεκτήματα της αυξημένης ισχύος φρεναρίσματος.

Οι τροχοί που χρησιμοποιούν δισκόφρενα δεν χρειάζεται να έχουν στεφάνια με επιφάνεια φρεναρίσματος ή συγκεκριμένο πλάτος για να χωρέσουν οι δαγκάνες του πιρουνιού και πλαισίου. Ως αποτέλεσμα, ένα σετ τροχών για ποδήλατα εξοπλισμένα με δισκόφρενα μπορούν να έχουν τροποποιημένο προφίλ για τη βελτίωση της αεροδυναμικής και της απόδοσης. Το μειονέκτημα είναι ότι οι τροχοί για ποδήλατα εξοπλισμένα με δισκόφρενα θα πρέπει να είναι ισχυρότεροι για να αντιμετωπίσουν τις πρόσθετες δυνάμεις πέδησης, δηλαδή περισσότερες ακτίνες και συγκεκριμένα κέντρα, που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αντισταθμίσουν τυχόν εξοικονόμηση βάρους ή άλλα κέρδη απόδοσης. Ωστόσο, το βάρος που εξοικονομείται στο εξωτερικό του τροχού (ζάντα) έχει πολύ πιο αξιοσημείωτο αντίκτυπο στο πόσο ελαφριά είναι η οδήγηση από το βάρος που βρίσκεται πιο κοντά στο κέντρο.

Ένα τεράστιο πλεονέκτημα είναι η απόδοση των τροχών από ανθρακονήματα, οι οποίοι παραδοσιακά έχουν μειωμένο φρενάρισμα με δαγκάνες σε σύγκριση με τους τροχούς με από αλουμίνιο. Τα δισκόφρενα επιτρέπουν τη διατήρηση (ή τη βελτίωση) των πλεονεκτημάτων απόδοσης των τροχών από ανθρακονήματα χωρίς να μειώνεται η απόδοση φρεναρίσματος.

Οι τροχοί που έχουν σχεδιαστεί για χρήση με δισκόφρενα δεν θα πρέπει να συγχέονται με τους αεροδυναμικούς τροχούς «δίσκους» που αποτελούν ένα ενιαίο κομμάτι από το κέντρο έως το στεφάνι στην προσπάθεια να βελτιωθεί η αεροδυναμική σε αγώνες χρονομέτρησης.

Διαστάσεις τροχού: πλάτος και προφίλ

Το πλάτος και το προφίλ του στεφανιού ενός τροχού θα υπαγορεύσει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο οδήγησης και την αίσθηση του.

Η τάση είναι τα στεφάνια να είναι πιο φαρδιά, με αποτέλεσμα καλύτερη αεροδυναμική και βελτιωμένη άνεση μέσω του μεγαλύτερου όγκου αέρα των ελαστικών. Αυτό συμπίπτει με τη χρήση φαρδύτερων ελαστικών που λέγεται ότι βελτιώνουν (μειώνουν) την αντίσταση κύλισης καθώς και την άνεση αφού χρειάζονται χαμηλότερη πίεση.

Το πλάτος του στεφανιού μπορεί να μετρηθεί είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά, κάτι που παρέχει ορισμένους αριθμούς που προκαλούν σύγχυση. Συνήθως, εάν μια εταιρεία αναφέρεται σε έναν αριθμό ακολουθούμενο από ένα «C», αυτή είναι μια εσωτερική μέτρηση. Σύμφωνα με τα τρέχοντα πρότυπα, ένα στενό στεφάνι δρόμου όταν μετράται εσωτερικά είναι οτιδήποτε κάτω από 15 mm, ενώ ένα φαρδύ χείλος είναι οτιδήποτε μετράται εσωτερικά μεγαλύτερο από 17 mm. Όταν μετράτε εξωτερικά, οτιδήποτε κάτω από 19 mm θεωρείται στενό ενώ οτιδήποτε μεγαλύτερο από 22 mm μπορεί να θεωρηθεί πλατύ.

Αν και είναι στενά αλληλένδετο, το εξωτερικό πλάτος του στεφανιού θα επηρεάσει κυρίως την αεροδυναμική των τροχών, ενώ το εσωτερικό πλάτος του στεφανιού θα επηρεάσει την άνεση, την απόδοση κύλισης ή το σχήμα του ελαστικού.

Το προφίλ του στεφανιού θα επηρεάσει την αεροδυναμική του τροχού και τον χειρισμό ενός ποδηλάτου. Γενικά, όσο πιο υψηλό είναι το προφίλ, τόσο πιο αεροδυναμικό, αλλά και τόσο πιο δύσκολος ο χειρισμός, δεδομένου ότι θα επηρεαστούν περισσότερο από τον πλευρικό άνεμο από ένα χαμηλό προφίλ. Το επιπλέον υλικό που απαιτείται θα δημιουργήσει επίσης μια πιο σκληρή κύλιση, χωρίς να προσφέρει τόση απορροφιτηκότητα όσο ένας τροχός με χαμηλότερο προφίλ. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι όλα τα στεφάνια με υψηλό προφίλ τα ίδια και το ακριβές προφίλ διαφέρει πολύ από εταιρεία σε εταιρεία. Οι καλύτερες επιλογές καταφέρνουν να επιτυγχάνουν γρήγορες ταχύτητες ενώ ελέγχονται καλά σε πλευρικούς ανέμους.

Οι τροχοί υψηλού προφίλ συνήθως έχουν ύψος στεφανιού τουλάχιστον 40 mm και ορισμένοι είναι πάνω από 80 mm.

Ακτίνες

Ο συνολικός αριθμός, το σχήμα και το υλικό των ακτίνων σε έναν τροχό θα ποικίλλει. Ο μεγάλος αριθμός (με πολλές ακτίνες) αυξάνει τη στιβαρότητα και την ανθεκτικότητα, αλλά προσθέτουν βάρος. Οι ακτίνες διατίθενται σε διάφορα υλικά, όπως χάλυβας, αλουμίνιο, ανθρακονήματα και τιτάνιο. Οι ατσάλινες ακτίνες είναι μακράν οι πιο κοινές.

Ο αριθμός ακτίνων των μπροστινών και των πίσω τροχών θα ποικίλλει, οι πίσω τροχοί έχουν περισσότερες ακτίνες καθώς ασκούνται περισσότερες δυνάμεις (κινητήρια δύναμη και πρόσθετο φορτίο βάρους). Συνήθως ένας ελαφρύς μπροστινός τροχός θα έχει μεταξύ 18-24 ακτίνες, ενώ ο πίσω τροχός θα έχει μεταξύ 20-28 ακτίνες. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις πρώτες μέρες της κατασκευής των τροχών, όταν οι μπροστινοί τροχοί θα είχαν πάνω από 30 ακτίνες και οι πίσω τροχοί θα είχαν περισσότερες από 40. Καθώς τα υλικά και οι διαδικασίες κατασκευής έχουν βελτιωθεί, ο αριθμός των ακτίνων έχει μειωθεί, μειώνοντας το βάρος χωρίς συμβιβασμούς στην απόδοση.

Μια επίπεδη ακτίνα μπορεί να προσφέρει μερικά μικρά αεροδυναμικά πλεονεκτήματα σε σχέση με μια στρογγυλεμένη. Αν και είναι πιο ακριβές, οι επίπεδες ακτίνες βοηθούν επίσης στη μείωση του βάρους χωρίς να θυσιάζετε τη αντοχή τους.

Οι ακτίνες «Straight pull» δεν έχουν κάμψη στο κεφάλι και απαιτούν συγκεκριμένα κέντρα, οι ακτίνες «J-bend» είναι η πιο παραδοσιακή επιλογή, με κάμψη 90 μοιρών στο άκρο τους που μοιάζει με «J».

Τα πλεονεκτήματα των ακτίνων Straight pull είναι: ακριβέστερη ευθυγράμμιση, πιο άκαμπτος τροχός με μεγαλύτερη απόκριση και μείωση βάρους. Το μειονέκτημα των ακτίνων ευθείας έλξης είναι ότι πολλές εταιρείες κατασκευάζουν συγκεκριμένες ακτίνες και κέντρα, πράγμα που σημαίνει ότι η προμήθεια μιας ακτίνας για αντικατάσταση μπορεί να είναι χρονοβόρα και δαπανηρή. Οι ακτίνες J-bend είναι συχνά πιο εύκολο να αντικατασταθούν και λειτουργούν παρόμοια με τις ακτίνες Straight pull όσον αφορά την ποιότητα και την αντοχή.

“Butted” είναι ένας όρος που θα συναντήσετε αν κοιτάξετε τις στρογγυλές ακτίνες. Με απλά λόγια, είναι η διαδικασία μεταβολής του πάχους και έτσι μια butted ακτίνα θα προσφέρει δύο διαφορετικές διαμέτρους σε όλο το μήκος της. Οι ακτίνες butted είναι συνήθως πιο δυνατές και πιο ανθεκτικές από τις ακτίνες με μία διάμετρο, καθώς βοηθούν στην καλύτερη αποβολή της κόπωσης από το στρες.

Ελεύθερο

Το ελεύθερο βρίσκεται στο κέντρο του πίσω τροχού και εκτελεί δύο λειτουργίες: να κινεί τον πίσω τροχό και να τον αφήνει να κυλίσει. Ένα σταθερό κέντρο, όπως στα ποδήλατα πίστας, κινεί επίσης τον πίσω τροχό, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να κυλίσει, απαιτώντας από εσάς να κάνετε πετάλι όλη την ώρα που το ποδήλατο κινείται.

Οι κατασκευαστές έχουν διαφορετικά ελεύθερα, οπότε φροντίστε να ελέγξετε ότι τα εργαλεία σας είναι συμβατά. Τα ελεύθερα Shimano και Campagnolo χρησιμοποιούν και τα δύο ένα σύστημα spline για τη σύνδεση της κασέτας στο ελεύθερο, αλλά η διάμετρος και ο τύπος spline διαφέρουν, πράγμα που σημαίνει ότι δεν είναι συμβατά. Οι κασέτες SRAM ταιριάζουν στα ελεύερα Shimano , αλλά όχι με τα Campagnolo.

Η πλειονότητα των σύγχρονων τροχών που πωλούνται είναι συμβατοί με 11 ταχύτητες, οι οποίοι διαθέτουν ένα ευρύτερο σώμα ελεύθερου για να δέχονται το μεγαλύτερο διάστημα των κασετών 11 ταχυτήτων. Με την απλή χρήση μίας επιπλέον ροδέλας, αυτά είναι συμβατά και με κασέτες 8, 9 και 10 ταχυτήτων. Ωστόσο, τα παλαιότερα κέντρα 8, 9 ή 10 ταχυτήτων δεν μπορούν να δεχθούν κασέτα 11 ταχυτήτων (εκτός από τροχούς/κασέτες Campagnolo).

Ρουλεμάν

Καθώς αυξάνεται το κόστος του σετ τροχών, αυξάνεται και η ποιότητα των χρησιμοποιούμενων εξαρτημάτων. Στην περίπτωση των ρουλεμάν μέσα στο κέντρο, συνήθως μετβαίνουν από χάλυβα σε κεραμικά. Ένα καλό κεραμικό ρουλεμάν είναι πιο στρογγυλό, πιο λείο και πιο σκληρό από ένα ισοδύναμο ρουλεμάν από χάλυβα, επομένως μειώνει την τριβή και βελτιώνει την απόδοση ως αποτέλεσμα. Ωστόσο, ένα καλό ρουλεμάν από χάλυβα θα έχει συνήθως μεγαλύτερη διάρκεια και θα είναι καλύτερο από ένα φτηνό κεραμικό ρουλεμάν.

Εκτός από το υλικό των ρουλεμάν, η σωστή λίπανση θα επηρεάσει τον τρόπο κύλισης και την ποσότητα τριβής που παράγεται. Η τριβή στα ρουλεμάν μειώνει την απόδοση και επιβραδύνει τους τροχούς. Παρουσιάζεται υπερβολική τριβή εάν τα ρουλεμάν δεν λιπαίνονται κατάλληλα, εάν εισχωρήσουν υπολείμματα ή άλλες ουσίες στα ρουλεμάν ή εάν τα ρουλεμάν ξεπλυθούν από το λιπαντικό τους με πλύσεις υψηλής πίεσης. Εδώ, τα κέντρα υψηλότερης ποιότητας προσφέρουν βελτιωμένη στεγανοποίηση, η οποία τους προσφέρει πιο ομαλή κύλιση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Όσο χαμηλότερο είναι το ιξώδες του λιπαντικού, τόσο λιγότερη η τριβή, αλλά ως αποτέλεσμα μπορεί να διακυβευτεί η αντοχή.

Τα ρουλεμάν είναι είτε σφραγισμένα είτε μπίλιες και κώνος. Τα σφραγισμένα διαθέτουν μια εσωτερική και εξωτερική υποδοχή, με τις μπίλιες ανάμεσά τους, όλα περικλείονται σε μια ενιαία μονάδα. Στη συνέχεια, το ρουλεμάν σφηνώνονται στο κέντρο με τον άξονα να περνάει από τη μέση. Ένα σφραγισμένο ρουλεμάν είναι μια ενιαία μονάδα, εάν φθαρεί, απαιτείται αντικατάσταση ολόκληρου του ρουλεμάν, αλλά είναι αρκετά φθηνά.

Τα κέντρα με μπίλιες και κώνους συναντιούνται πιο συχνά σε προϊόντα Shimano και τροχούς μαζικής παραγωγής. Τα κέντρα μπίλιας και κώνου έχουν πολλαπλά κομμάτια. Δεν είναι κλειστά όπως τα ρουλεμάν, αντίθετα οι μπίλιες τοποθετούνται ανάμεσα σε μια σταθερή εξωτερική ράγα (συνήθως μέρος του κελύφους του κέντρου), με μια ρυθμιζόμενη εσωτερική ράγα σχήματος κώνου βιδωμένη στον άξονα. Εάν οι μπίλιες έχουν φθαρεί πολύ, μπορεί να φθαρούν οι επιφάνειες των ποτηριών του κέντρου προκαλώντας αρκετή ζημιά ώστε να απαιτείται πλήρης αντικατάσταση του κέντρου. Σαν πλεονέκτημα είναι εύκολο να συντηρηθούν για να αποφευχθεί κάτι τέτοιο. Για τη συντήρηση ενός τέτοιου κέντρου, θα χρειαστείτε μερικά ειδικά λεπτά κλειδιά, γνωστά ως «κωνόκλειδα».

Τύποι ελαστικών

Αξίζει να γνωρίζετε τους τρεις διαφορετικούς τύπους ελαστικών που ταιριάζουν σε έναν τροχό, καθώς απαιτούν ένα συγκεκριμένο στεφάνι. Τα ελαστικά θα είναι είτε «clincher», «tubular» ή «tubeless» και ο τροχός θα προσδιορίζει με ποιο ελαστικό είναι συμβατός. Η πλειονότητα των ποδηλάτων δρόμου που διατίθενται προς πώληση θα διαθέτουν ελαστικά clincher που χρειάζονται έναν εσωτερικό αεροθάλαμο για να συγκρατούν τον αέρα.

Clincher

Η πιο κοινή μορφή ελαστικού που χρησιμοποιείται σήμερα στα ποδήλατα δρόμου. Εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά, είναι σίγουρο ότι κάθε καινούργιο ποδήλατο στην αγορά θα διαθέτει ελαστικά clincher. Τα ελαστικά Clincher απαιτούν ένα αεροθάλαμο για να φουσκώνει και να συγκρατεί τον αέρα, ενώ το ελαστικό θα διαθέτει στο χείλος του είτε σύρμα είτε ίνες kevlar για να το συγκρατεί στο στεφάνι.

Tubular

Τα ελαστικά tubular χρησιμοποιούν επίσης έναν εσωτερικό αεροθάλαμο αλλά με πολύ διαφορετικό τρόπο. Ο εσωτερικός αεροθάλαμος ενός ελαστικού tubular περικλείεται από το ραμμένο περιμετρικά ελαστικό, το οποίο στη συνέχεια κολλάται ή κολλάει απευθείας στο στεφάνι. Οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά ελαστικά tubular χάρη στο μειωμένο βάρος τους, την ενισχυμένη αντίσταση κύλισης και την αίσθηση του δρόμου. Σε περίπτωση σκασμένου ελαστικού, μπορούν επίσης να συνεχίσουν την πορεία τους με σχετικά μικρό κίνδυνο να φύγει το ελαστικό από το στεφάνι.

Το μειονέκτημα των ελαστικών tubular είναι η εκτεταμένη προεργασία που χρειάζεται για να εφαρμόσετε πρώτα το ελαστικό στο στεφάνι και το επίπονο έργο της αντικατάστασης του ελαστικού σε περίπτωση που σκάσει. Προσθέστε την ακριβή τιμή τέτοιων ελαστικών και είναι σίγουρα ένα είδος που ταιριάζει καλύτερα στον επαγγελματία αγωνιζόμενο.

Tubeless

Τα ελαστικά Tubeless χρησιμοποιούνται εδώ και πολύ καιρό στην ορεινή ποδηλασία και σιγά σιγά μπαίνουν στον κόσμο των ποδηλάτων δρόμου. Η Trek έχει εξοπλίσει με «tubeless ready» στεφάνια την πλειονότητα των ποδηλάτων δρόμου της από το 2015 και η Giant διαθέτει αποκλειστικά ελαστικά tubeless σε μοντέλα υψηλής ποιότητας από το 2017.

Όπως υποδηλώνει το όνομα, τα ελαστικά χωρίς αεροθάλαμο δεν απαιτούν σαμπρέλα και αντ’ αυτού συγκρατούνται σε ένα συγκεκριμένο στεφάνι που δημιουργεί αεροστεγή σφράγιση. Είναι μια τεχνολογία πολύ παρόμοια με αυτή που συναντάμε στα σύγχρονα αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες.

Τα ελαστικά tubeless θεωρούνται ανώτερα από τα ελαστικά clincher επειδή δημιουργούν λιγότερη τριβή που βελτιώνει την αντίσταση κύλισης, μπορούν να χρησιμοποιούνται με χαμηλότερη πίεση βελτιώνοντας την άνεση και λέγεται ότι προσφέρουν καλύτερη προστασία από σκασίματα. Για την αποφυγή τρυπημάτων, τα ελαστικά tubeless μπορούν να χρησιμοποιηθούν με υγρό στεγανωτικό που μπορεί να εισαχθεί στο ελαστικό για να βοηθήσει αμέσως να σφραγιστούν μικρά τρυπήματα όταν χρειαστεί.

Εργοστασιακοί τροχοί και τροχοί πλεγμένοι στο χέρι

Οι εργοστασιακά κατασκευασμένοι τροχοί παράγονται μαζικά σύμφωνα με τις ακριβείς προδιαγραφές του κατασκευαστή και πολύ συχνά έχουν συγκεκριμένες ακτίνες και στεφάνια. Έχουν σχεδιαστεί για να αγοράζονται αυτούσιοι ή να συνδυαστούν με το ποδήλατο του κατασκευαστή. Η εκτεταμένη έρευνα, ανάπτυξη και μάρκετινγκ σημαίνει ότι αυτοί οι τροχοί κυριαρχούν σε αυτόν τον χώρο. Παραδείγματα αυτών περιλαμβάνουν τροχούς από την Shimano, Mavic, Fulcrum και Zipp.

Αντίθετα, οι χειροποίητοι τροχοί είναι μοναδικοί, με κέντρα, ακτίνες, καψούλια και στεφάνια της επιλογής σας που κατασκευάζονται κατά παραγγελία. Οι χειροποίητοι τροχοί είναι προσαρμοσμένοι έτσι να ταιριάζουν στις ακριβείς προτιμήσεις και ανάγκες του αναβάτη.

Συντήρηση τροχού

  • Ακτινολόγηση: αναφέρεται στην επιθεώρηση των τροχών σας ώστε να είναι σε ευθεία γραμμή χωρίς απόκλιση. Εάν ο τροχός σας δεν είναι σωστά ακτινολογημένος, μπορεί να τρίβεται στα φρένα σας ή να επηρεάσει αρνητικά τον χειρισμό του ποδηλάτου. Η προσαρμογή της τάσης των ακτίνων είναι μια διαδικασία για την σωστή ακτινολόγηση του τροχού σας που μπορεί να κάνει μόνο ένα εξειδικευμένο κατάστημα ποδηλάτων.

  • Αλλάξτε τα τακάκια των φρένων σας: Τα φθαρμένα τακάκια φρένων θα μειώσουν την απόδοση φρεναρίσματος και θα μπορούσαν ενδεχομένως να φθείρουν τα στεφάνια σας ή να προκαλέσουν ατύχημα εάν δεν λειτουργήσουν. Η αλλαγή τους είναι μια απλή διαδικασία στα περισσότερα ποδήλατα που μπορείτε να κάνετε μόνοι σας με ένα μικρό κλειδί allen και ένα νέο σετ τακάκια φρένων.

  • Καθαρίστε τα ρουλεμάν σας: Τα ρουλεμάν των κέντρων μπορεί να χρειαστεί να καθαριστούν και να ξανατοποθετηθούν με γράσο σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Το ακριβές χρονικό πλαίσιο θα εξαρτηθεί από την ποιότητα των κέντρων σας, το πόσο συχνά οδηγείτε και τις συνθήκες στις οποίες οδηγείτε. Αυτή είναι μια δουλειά που ίσως είναι καλύτερο να αφήσετε στο τοπικό σας κατάστημα ποδηλάτων, αλλά φροντίστε να την αναφέρετε όταν πηγαίνεντε για τακτικό σέρβις, εάν πιστεύετε ότι μπορεί να επηρεάσει την απόδοση των τροχών σας.

  • Επιθεωρήστε το στεφάνι: Κάθε φορά που φρενάρετε με δαγκάνες, το στεφάνι φθείρεται. Αυτή η τριβή θα προκαλέσει τελικά φθορά στο στεφάνι, η οποία, αν αφεθεί χωρίς επίβλεψη, θα μπορούσε να αποδυναμώσει τη δομική ακεραιότητα του τροχού. Για να το αποφύγετε αυτό, επιθεωρείτε τακτικά το στεφάνι για να ελέγχετε για τυχόν αυλακώσεις και παρακολουθείτε τις ενδείξεις φθοράς της ζάντας που συνήθως είναι είτε μια μικρή τρύπα είτε μια αυλάκωση στη στεφάνη για να δείξετε πόσο υλικό έχει απομείνει.
Μετάβαση στο περιεχόμενο
EXOcycle