Τι πραγματικά σας προσφέρει η αγορά ενός ακριβού ποδηλάτου;

Τα υλικά, η κατασκευή και η προσαρμογή όλα ξεχωρίζουν ένα μοντέλο υψηλής τεχνολογίας από ένα φθηνό.

HMJCZQ2NUBBC5DVHCN2X4J3XBU-1536×994-1

Για 150 €, αυτό το ποδήλατο ενός πολυκαταστήματος διαθέτει πλήρη ανάρτηση και δισκόφρενα για να μοιάζει πολύ με πολύ ακριβότερα μοντέλα. Υπάρχουν όμως βασικές διαφορές και μάλλον θα αγοράσετε κάτι που μοιάζει με ποδήλατο παρά ένα λειτουργικό ποδήλατο.

Με την πρώτη ματιά, μπορεί να είναι δύσκολο να πει κανείς γιατί ορισμένα ποδήλατα θα σας κοστίσουν μόλις 150 € ενώ άλλα κοστίζουν όσο ένα ωραίο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Η οδήγησή τους θα κάνει συχνά τις διαφορές πιο εμφανείς, ειδικά αν κάνετε αρκετά χιλιόμετρα ή προσπαθήσετε να διασχίσετε οποιοδήποτε χωματόδρομο. Αλλά, ακόμη και χωρίς να πατήσετε τα πόδια σας στα πεντάλ ή να ανεβείτε στη σέλα, εδώ είναι μερικές βασικές διαφορές που πρέπει να λάβετε υπόψη όταν προσπαθείτε να αποφασίσετε πόσα χρήματα πραγματικά πρέπει να ξοδέψετε.

Η γνώση μετράει

Ακριβώς επειδή ένα ποδήλατο είναι φθηνό, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι κακό ή ότι δεν μπορείτε να περάσετε καλά οδηγώντας το. Πολλά από αυτά έχουν να κάνουν με το πώς συντηρείται και συναρμολογείται το ποδήλατο. Θα μπορούσατε να πάρετε ανταλλακτικά αρκετά χαμηλού επιπέδου, αλλά αν κάποιος που ξέρει τι κάνει, τοποθετήσει και προσαρμόσει τα πάντα σωστά, θα λειτουργήσει καλύτερα από ένα ακριβότερο μοντέλο που απλώς δεν έχει ρυθμιστεί. Μπορείτε να καταλήξετε με ένα σαράβαλο των 3.500 € αν δεν έχει ρυθμιστεί σωστά.

SCOTT 700C ADDICT GRAVEL 30 20
SCOTT 700C ADDICT GRAVEL 30 20

Τα ακριβά μοντέλα προσφέρουν συχνά περισσότερες επιλογές προσαρμογής όσον αφορά την εφαρμογή και την απόδοση, και χωρίς έρευνα ή κάποια βοήθεια από κάποιον που κατανοεί πραγματικά την τεχνολογία, η βόλτα σας μπορεί να είναι ανυπόφορη.

Το πλαίσιο

Αν δεν είστε καλά εξοικειωμένοι με τη μηχανική πίσω από τη γεωμετρία του σκελετού ποδηλάτου, μπορεί να είναι δύσκολο να βρείτε γρήγορα τη διαφορά μεταξύ ενός φθηνού σκελετού και κάτι πιο εξωτικό. Στο πολύ βασικό επίπεδο – κάτω από 250 € να περιμένετε σε μεγάλο βαθμό ένα ατσάλινο πλαίσιο. Για πολλά χρόνια, ο χάλυβας ήταν το πιο κοινό υλικό πλαισίου για ποδήλατα.

Υπάρχουν ατσάλινα ποδήλατα από χάλυβα υψηλής ποιότητας, αλλά συνήθως χρησιμοποιούν ένα στιβαρό κράμα όπως το χρωμόλιο και όχι τους φθηνούς χαλύβδινους σωλήνες που συνήθως βρίσκονται σε ποδήλατα που κατασκευάζονται για παιδιά για χρήση για ένα καλοκαίρι και μετά για πέταμα.

Πάνω από 250 €, συνήθως θα βρείτε κάτι σε πλαίσιο αλουμινίου. Οι σκελετοί αλουμινίου συνήθως χρησιμοποιούν παχύτερους σωλήνες από τα ατσάλινα ποδήλατα, επειδή το ίδιο το υλικό δεν είναι τόσο ισχυρό ή τόσο άκαμπτο όσο ο χάλυβας. Επειδή το αλουμίνιο είναι μόνο το ένα τρίτο της πυκνότητας, ωστόσο, οι κατασκευαστές μπορούν να χρησιμοποιήσουν περισσότερο μέταλλο για πιο άκαμπτη οδήγηση, διατηρώντας παράλληλα το συνολικό βάρος χαμηλό.

Οι αναβάτες βρήκαν τα πρώιμα ποδήλατα αλουμινίου υπερβολικά εύκαμπτα σε σύγκριση με το χρωμόλιο και ορισμένοι κατασκευαστές προσαρμόστηκαν υπερβολικά για να κάνουν τα ποδήλατά τους πολύ άκαμπτα. Τα σύγχρονα ποδήλατα αλουμινίου υψηλής τεχνολογίας, ωστόσο, χρησιμοποιούν εξελιγμένες μηχανολογικές πρακτικές για να ενισχύσουν τις περιοχές που απαιτούν περισσότερη δύναμη, ενώ επιτρέπουν σε άλλες περιοχές του ποδηλάτου να κάμπτονται για μια άνετη βόλτα.

Πολλά ποδήλατα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν παλιά σχέδια, ωστόσο, γεγονός που τα καθιστά άκαμπτα ή άβολα όσον αφορά την ποιότητα κατασκευής.

Μόλις προχωρήσετε σε ακόμα υψηλότερες τιμές, αρχίζετε να συναντάτε υλικά πλαισίου όπως τιτάνιο και ανθρακονήματα σε πολλές παραλλαγές. Σε γενικές γραμμές, προσφέρουν ισχυρότερα, πιο άκαμπτα πλαίσια με δραστικά χαμηλότερο βάρος, γεγονός που βελτιώνει τη συνολική απόδοση της οδήγησης.

Σε πιο κοκκώδες επίπεδο, τα πιο ακριβά πλαίσια έχουν επίσης μεγαλύτερη συνοχή από σκελετό σε σκελετό. Πολλά φθηνά ποδήλατα πολυκαταστημάτων δεν λειτουργούν παρόλο που είναι ολοκαίνουργια.

Ποδήλατα με πλήρη ανάρτηση

Τα ποδήλατα με πλήρη ανάρτηση – με ελατήρια μπροστά και πίσω – φαίνονται αρκετά ικανά για να χειριστούν μια γρήγορη βόλτα σε ένα χωματόδρομο. Ωστόσο, ψάξτε στις προδιαγραφές που αναγράφονται στο εγχειρίδιο σε ορισμένα ποδήλατα βουνού πολυκαταστημάτων και θα διαπιστώσετε ότι πολλά από αυτά δηλώνουν ρητά ότι δεν προορίζονται για οδήγηση εκτός δρόμου ή άλματα.

Σε όλα τα είδη ποδηλάτων πλήρους ανάρτησης, η ιδέα είναι η ίδια: Καθώς περνάτε πάνω από ανώμαλο έδαφος, μέρος του πλαισίου περιστρέφεται γύρω από σημεία περιστροφής που υποστηρίζεται από μία ανάρτηση που απορροφά τα χτυπήματα και επαναφέρει τα πάντα στη θέση τους. Τα ποδήλατα σε διαφορετικά μοντέλα, ωστόσο, προσεγγίζουν αυτό το ρόλο πολύ διαφορετικά.

Τα φθηνότερα ποδήλατα βασίζονται συνήθως σε ατσάλινα ελατήρια. Οι αναβάτες μπορούν να τα προσαρμόσουν περιστρέφοντάς τα σε περιλαίμια με σπείρωμα κοντά στη βάση. Διατηρώντας το πηνίο συμπιεσμένο αυξάνεται ο ρυθμός του ελατηρίου, επομένως χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια για να σφίξετε το πλαίσιο. Αυτό είναι απαραίτητο για βαρύτερους αναβάτες, αλλά επηρεάζει επίσης τον τρόπο που αισθάνεται το ποδήλατο καθώς το οδηγείτε. Εάν το ελατήριο δεν μπορεί να αναπηδήσει αρκετά γρήγορα όταν περνάει από μια σειρά μικρών προσκρούσεων, μπορεί να αλλάξει τη γεωμετρία του ποδηλάτου και να κάνετε μία πιο σκληρή βόλτα.

Τα μοντέλα υψηλότερης ποιότητας συνήθως επιλέγουν αμορτισέρ με ελατήριο αέρα με υδραυλική απόσβεση. Ένας σφραγισμένος θάλαμος γεμάτος αέρα περιβάλλει ένα υδραυλικό έμβολο με βαλβίδες που ελέγχουν πόση ποσότητα λαδιού μπορεί να περάσει. Τα αμορτισέρ είναι αναμενόμενα πολύ πιο ελαφριά από ένα μοντέλο με ένα βαρύ ατσάλινο ελατήριο γύρω του. Έχουν επίσης πολύ περισσότερες επιλογές ρύθμισης, πολλές από τις οποίες μπορείτε να προσαρμόσετε εν κινήσει ανάλογα με το είδος οδήγησης που κάνετε.

Οι διαφορές επεκτείνονται και στα σημεία περιστροφής του πλαισίου. Στις συνδέσεις όπου βρίσκονται τα κινούμενα μέρη της ανάρτησης, θα βρείτε άξονες και ρουλεμάν αντί για φθηνότερες ροδέλες. Αυτό σημαίνει λιγότερες τριβές στο σύστημα για πιο ομαλές κινήσεις. Τα σφραγισμένα ρουλεμάν είναι επίσης πολύ πιο ανθεκτικά στις καιρικές συνθήκες και τη βρωμιά.

Σύστημα μετάδοσης κίνησης

Εκτός κι αν κάνετε μια βόλτα με ένα ποδήλατο των 4.000 € με ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων, τα περισσότερα ποδήλατα χρησιμοποιούν παρόμοιο σύστημα όταν πρόκειται για αλλαγή ταχυτήτων. Έχετε έναν εκτροχιαστή με ελατήριο με ένα συρματόσχοινο που τραβάει το ελατήριο. Το καλώδιο τραβάει ή απελευθερώνει το ελατήριο, το οποίο είναι στερεωμένο στον εκτροχιαστή, ο οποίος κινεί την αλυσίδα. Ωστόσο στα ακριβότερα μοντέλα αλλαγής ταχυτήτων με συρματόσχοινο η διαφορά αίσθησης είναι τεράστια.

Φρένα

Υπάρχουν δύο τύποι φρένων που μπορείτε να περιμένετε να βρείτε όταν αγοράζετε ένα ποδήλατο: φρένα στεφάνης και δισκόφρενα. Τα δισκόφρενα διαθέτουν μεταλλικό ρότορα και δαγκάνα που βρίσκονται κοντά στο κέντρο του τροχού. Ήταν αποκλειστικά για ακριβά και high-end ποδήλατα για χρόνια, αλλά την τελευταία δεκαετία, έχουν γίνει συνηθισμένα τόσο στα ποδήλατα δρόμου όσο και στα ποδήλατα βουνού. Τα πιο προηγμένα δισκόφρενα χρησιμοποιούν υδραυλικό σύστημα για να ενεργοποιήσουν τις δαγκάνες, αλλά τα φθηνότερα μοντέλα μερικές φορές εξακολουθούν να βασίζονται σε ένα συρματόσχοινο που τραβάει τα τακάκια στη θέση τους – αυτά ονομάζονται μηχανικά δισκόφρενα.

Τα υδραυλικά δισκόφρενα προσφέρουν τη μεγαλύτερη ισχύ ακινητοποίησης, γι’ αυτό θα τα βρείτε συνήθως – συχνά συνδυασμένα με τεράστιους ρότορες – εξοπλισμένα σε ποδήλατα κατασκευασμένα για ακραία οδήγηση, όπως αγώνες MTB κατάβασης. Ένα υδραυλικό δισκόφρενο δεν πρόκειται να χάσει ισχύ σε μία κατάβαση τόσο εύκολα όσο ένα φρένο ζάντας ή ένα μηχανικό δισκόφρενο. Τα δισκόφρενα επίσης συνήθως αποδίδουν καλύτερα στο βρεγμένο, καθώς χρησιμοποιούν μεταλλικά ή συνθετικά τακάκια που δεν χάνουν πρόσφυση όταν βρέχονται ή λερώνονται.

Παρά τα πλεονεκτήματα των δίσκων, δεν μπορείτε να απορρίψετε εντελώς τα φρένα της ζάντας. Έτσι κι αλλιώς λειτουργούσαν μια χαρά εδώ και πολλά χρόνια.

Μετάβαση στο περιεχόμενο
e-banner-ppel-02