Οι ηλεκτρονικές αλλαγές ταχυτήτων όπως η Di2 της Shimano, η eTap της SRAM και η EPS της Campagnolo είναι πλέον η κορυφαία επιλογή με παρόμοιο τρόπο όπως έγινε και με τα δισκόφρενα.
Μετά την αρχική αντίσταση και το αναπόφευκτο, δεν χρειαζόμαστε ηλεκτρονικές αλλαγές όταν τα μηχανικά λειτουργούν με καλή απόκριση, η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων έχει κατακλύσει την αγορά. Δεν ήταν μόνο το γεγονός ότι τις χρησιμοποιούσαν οι επαγγελματικές ομάδες, αλλά ήταν η σταθερή βελτίωση της τεχνολογίας και η μείωση της τιμής που τις έκαναν εμπορική επιτυχία.
Εάν δεν έχετε δοκιμάσει ακόμα μία ηλεκτρονική σειρά αλλαγής ταχυτήτων, θα πρέπει να το κάνετε, ειδικά αν έχετε την οικονομική δυνατότητα.
Όπως και εγώ, μόλις το δοκιμάσετε θα θέλετε να την αποκτήσετε. Μόλις αγοράσετε ένα ποδήλατο με Shimano Di2 ή SRAM eTap, θα αναρωτηθείτε γιατί περιμένατε τόσο πολύ!
Ομαλότερες αλλαγές, πιο αθόρυβες αλλαγές, όχι άλλο θόρυβο από την αλυσίδα, αυτόματες αλλαγές και, το πιο σημαντικό, πολύ μικρότερη συντήρηση είναι μερικά μόνο από τα οφέλη που προσφέρει η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων.
Υπάρχουν πολλές πληροφορίες για τη Shimano Di2 στο διαδίκτυο ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες ερωτήσεις που δεν απαντώνται συχνά.
1. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις αλλαγές ταχυτήτων με όποιον τρόπο θέλετε
Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα για τη Shimano Di2 είναι ότι είναι πλήρως προσαρμόσιμη.
Όχι μόνο μπορείτε να ρυθμίσετε την ταχύτητα αλλαγής ταχυτήτων ή να ελέγξετε πόσες ταχύτητες να αλλάξετε ταυτόχρονα, αλλά μπορείτε επίσης να αντιστοιχίσετε λειτουργίες σε διαφορετικά κουμπιά και να τις διαμορφώσετε όπως θέλετε.
Η προσαρμογή των μοτίβων αλλαγής ταχυτήτων με την Di2 είναι σίγουρα κάτι που μου αρέσει πολύ. Αφού έχετε τις ρυθμίσεις προτιμήσεών σας και βρείτε την κατάλληλη για εσάς, η προσαρμογή γίνεται συνήθεια πολύ γρήγορα.
Αλλά, μόλις αποκτήσετε μα σειρά Shimano Di2, έχετε ένα σύστημα μετάδοσης κίνησης που είναι ομαλό, λείο στην αλλαγή και σχεδόν φυσικά συμβαδίζει με τον τρόπο που οδηγείτε.
Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Shimano E-Tube, μπορείτε να ρυθμίσετε την Shimano Di2 να κάνει πολλές και διάφορες λειτουργίες, να αλλάξετε ποια κουμπιά κάνουν τι, να ενημερώσετε το υλικολογισμικό του συστήματος και πολλά άλλα. Για κάποιους, αυτή είναι η κορωνίδα της ηλεκτρονικής αλλαγής.
2. Μπορείτε να κάνετε μικροπροσαρμογές ενώ κάνετε ποδήλατο
Θεωρητικά, δεν πρέπει ποτέ να χρειαστεί να επαναρυθμίσετε τις αλλαγές σε μία σειρά Shimano Di2 επειδή διατηρεί τη θέση της αλυσίδας σε σχέση με τον εξοπλισμό σας. Ωστόσο, εάν χρειάζεται να κάνετε κάποιες ρυθμίσεις ενώ οδηγείτε για να απαλλαγείτε από το τρίψιμο της αλυσίδας σε στα γρανάζια ή τους δίσκους, μπορείτε να το κάνετε εν κινήσει, αρκεί να έχετε πρόσβαση στο κουτί διακλάδωσης, που συνήθως βρίσκεται κάτω από το λαιμό του τιμονιού ή στο το άκρο του τιμονιού, ανάλογα με τη εγκατάσταση που έχετε κάνει.
Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να κρατήσετε πατημένο το κουμπί στο κουτί διακλάδωσης έως ότου η ενδεικτική λυχνία αλλαγής ταχυτήτων γίνει κόκκινη. Στη συνέχεια, πιέστε το λεβιέ αλλαγής ταχυτήτων μία φορά για να ρυθμίσετε το ισοδύναμο ενός τετάρτου στροφής, όπως θα κάνατε σε ένα χειροκίνητο ντεραγιέ.
Μπορείτε να κάνετε το ίδιο και για το εμπρόσθιο ντεραγιέ. Μεταβείτε στον μεγάλο δίσκο μπροστά, αλλάξτε στη μεγαλύτερη ταχύτητα στο πίσω μέρος και πατήστε παρατεταμένα το κουμπί στο κουτί διασταύρωσης μέχρι να γίνει κόκκινο. Πιέστε το μπροστινό λεβιέ αλλαγής ταχυτήτων μία φορά για μικρορύθμιση.
Προφανώς θα χρειαστείτε ένα κομμάτι ευθείας στο δρόμο για να το κάνετε, αλλά είναι απολύτως εφικτό να προσαρμοστείτε ενώ βρίσκεστε ακόμα σε κίνηση.
3. Μπορείτε να ρυθμίσετε ολόκληρο το εύρος αλλαγής ταχυτήτων
Υπάρχουν τρεις λειτουργίες αλλαγής ταχυτήτων στο Shimano Di2:
- Manual
- Semi Synchro
- Synchro
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ή όλα ανάλογα με τις προτιμήσεις σας.
Η Manual (χειροκίνητη) αλλαγή ταχυτήτων κινεί την αλυσίδα ένα γρανάζι τη φορά, όπως και μία μηχανική σειρά αλλαγής ταχυτήτων. Είναι απλή, προβλέψιμη και είναι αυτή που έχουμε συνηθίσει.
Η Semi Synchro είναι ένας καταπληκτικός τρόπος για να συνεχίσετε να κάνετε πετάλι ομαλά όταν αλλάζετε μικρό και μεγάλο δίσκο. Συνήθως, μετατοπίζατε πάνω ή κάτω ένα ή δύο γρανάζια στην πίσω κασέτα όταν αλλάζετε δίσκο μπροστά για να διατηρείτε τις αλλαγές ομαλές.
Η επιιλογή Semi-Synchro κάνει τις πίσω αλλαγές για εσάς. Το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να αλάξετε μικρό ή μεγάλο δίσκο και το Di2 θα μετακινηθεί αυτόματα πάνω ή κάτω στη πίσω κασέτα.
Το Synchro Shifting το πηγαίνει λίγο παραπέρα. Καθώς αλλάζετε ταχύτητες στην πίσω κασέτα, το σύστημα αναγνωρίζει σε ποιο γρανάζι βρίσκεται η αλυσίδα και το πως θα λειτουργούσε καλύτερα στο μεγάλο ή μικρό δίσκο. Στη συνέχεια, θα αλλάζει αυτόματα μεγάλο ή μικρό δίσκο για να διατηρεί την ίδια ταχύτητα, αλλά χρησιμοποιώντας διαφορετικές σχέσεις.
Μπορείτε να διαμορφώσετε ακριβώς πότε ενεργοποιείται η αλλαγή στο εμπρόσθιο ντεραγιέ σας ώστε να ταιριάζει με τον τρόπο που οδηγείτε.
4. Μπορείτε να δείτε την τρέχουσα επιλογή ταχύτητας στον κοντέρ του ποδηλάτου
Τα παλαιότερα συστήματα Di2 με το αξεσουάρ D-Fly και τα νεότερα Di2 με τη μονάδα EW-WU111 μπορούν να επικοινωνούν με τον κοντέρ του ποδηλάτου σας σας και να εμφανίζουν τις επιλογές ταχυτήτων.
Εάν το κοντέρ του ποδηλάτου σας είναι συμβατό με ANT+ ή Bluetooth, θα πρέπει να μπορεί να λαμβάνει και να ερμηνεύει το σήμα από τη Shimano Di2.
Μπορεί επίσης να εμφανίσει τον αριθμό των αλλαγών ταχυτήτων τόσο από το μπροστινό όσο και από το πίσω ντεραγιέ, εάν το του ποδηλάτου σας έχει αυτή την δυνατότητα.
Εάν συνδέσετε το ποδήλατό σας σε ένα προπονητήριο εσωτερικού χώρου , μπορεί να συνδεθεί επίσης και με άλλες εφαρμογές όπως το Zwift.
5. Δεν μπορείτε να διασχίσετε την αλυσίδα στο μικρό δακτύλιο αλυσίδας
Η διασταύρωση της αλυσίδας μπορεί να μην είναι τόσο επιζήμια όσο πιστεύαμε κάποτε, αλλά δεν είναι καλή επιλογή και μπορεί να είναι θορυβώδης. Όταν έχετε ένα σχεδόν αθόρυβο σύστημα όπως το Shimano Di2, γιατί να το χαλάσετε με το θόρυβο της αλυσίδας;
Η Shimano έχει διαμορφώσει το Di2 ώστε να μην σας επιτρέπει να κάνετε cross-chain.
Αυτό σημαίνει ότι η αλυσίδα δεν θα μετατοπιστεί σε κανέναν από τα δύο μικρότερα γρανάζια της κασέτας ενώ βρίσκεται στο μικρό δίσκο μπροστά.
Ωστόσο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το μεγαλύτερο γρανάζι της κασέτας με το μεγάλο δίσκο μπροστά.
6. Οι λεβιεδομανέτες Di2 είναι ελαφρύτερες από τις μηχανικές
Οι λεβιεδομανέτες Di2 μπορεί να μοιάζουν με τις χειροκίνητες, αλλά είναι ελαφρύτερες.
Για τις εκδόσεις φρένων ζάντας , οι μηχανικές λεβιεδομανέτες Dura-Ace (R9100) ζυγίζουν μόλις 365g ενώ της Dura-Ace Di2 (R9150) ζυγίζουν 230g. Τα μηχανικά χειριστήρια Ultegra (R8000) ζυγίζουν 438 g ενώ της Ultegra Di2 (R8050) ζυγίζουν μόλις 295g.
Για τις εκδόσεις με δισκόφρενα, αυτό αλλάζει λίγο λόγω του ρεζερβουάρ για το υγρό φρένων που βρίσκεται στο μοχλό αλλαγής ταχυτήτων. Το βάρος αυξάνεται στα 320 g για την Dura-Ace Di2 (R9170) και στα 360 g για την Ultegra Di2 (R8070). Αυτό αυξάνεται περαιτέρω σε 538g για την μηχανική σειρά Dura-Ace (R9120) και 554g για την Ultegra (R8020).
7. Μπορείτε να αναμίξετε και να αντιστοιχίσετε εξαρτήματα Di2 από τις σειρές δρόμου και MTB
Πολλοί δεν γνωρίζουν ότι μπορείτε να συνδυάσετε αποτελεσματικά εξαρτήματα συστήματος μετάδοσης κίνησης δρόμου MTB και με τη Shimano Di2.
Δεν είμαι σίγουρος γιατί θα το κάνατε αυτό σε ένα ποδήλατο δρόμου, αλλά σίγουρα υπάρχει αυτή η δυνατότητα για ποδήλατα gravel.
Μπορείτε να αναμίξετε εξαρτήματα Shimano XT και XTR με Ultegra και Dura-Ace για να δημιουργήσετε μια εντελώς προσαρμοσμένη σειρά.
Για παράδειγμα, μπορείτε να συνδυάσετε λεβιεδομανέτες δρόμου με ντεραγιέ MTB και εφόσον είναι σωστά συντονισμένα χρησιμοποιώντας το eTube και είναι συμβατά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ότι θέλετε!
8. Μπορείτε να συνδέσετε το σύστημα Di2 με όποιον τρόπο θέλετε
Η Shimano έχει μια καθορισμένη μεθοδολογία καλωδίωσης για την τοποθέτηση του Di2. Υπάρχει όμως και άλλος τρόπος.
Στην πραγματικότητα, μπορείτε να συνδέσετε το Shimano Di2 με όποιον τρόπο θέλετε, αρκεί η σωστή σύνδεση να βρίσκεται στο σωστό βύσμα.
Αυτό προσφέρει πολλά περιθώρια για προσαρμοσμένα ποδήλατα, κατασκευαστές πλαισίων και οποιονδήποτε θέλει να κάνει τα πράγματα με τον δικό του τρόπο.
9. Οι εκδόσεις φρένων ζάντας και δισκόφρενου έχουν τον ίδιο σχεδιασμό λεβιεδομανέτας
Πριν από την άφιξη της σειράς R9100, η λεβιεδομανέτα στις μηχανικές σειρές αλλαγής ταχυτήτων ήταν μεγαλύτερες στα ποδήλατα με δισκόφρενα παρά στα φρένα στεφάνης. Η διαφορά μεγέθους οφείλονταν στη δεξαμενή υγρού φρένων που ήταν απαραίτητη για τα υδραυλικά δισκόφρενα.
Ο σχεδιασμός έχει βελτιωθεί για να διατηρεί τις λεβιεδομανέτες στο ίδιο μέγεθος ανεξάρτητα από τον τύπο του φρένου. Αυτό ισχύει μόνο για τις εκδόσεις Dura-Ace.
Τα νέα συστήματα αλλαγής ταχυτήτων της σειράς R9100 έχουν ακριβώς το ίδιο μέγεθος και εκτός από κουμπιά αντί για λεβιέ ταχυτήτων, δεν διακρίνονται οι διαφορές όταν βρίσκεστε στο δρόμο.
10. Υπάρχει ένδειξη χαμηλής μπαταρίας
Ένα από τα βασικά μειονεκτήματα της ηλεκτρονικής αλλαγής ταχυτήτων ήταν ο φόβος ότι θα ξεμείνετε από μπαταρία ενώ είστε έξω στο δρόμο.
Μπορείτε να δείτε τη ένδειξη της φόρτισης της μπαταρίας στο κοντέρ του ποδηλάτου σας εάν είναι συμβατό ή να κάνετε έναν μη αυτόματο έλεγχο πριν από τη βόλτα σας.
Ωστόσο, το μπροστινό ντεραγιέ θα σταματήσει να αλλάζει δίσκο πριν τελειώσει η μπαταρία για να σας ενημερώσει ότι εξαντλείτε. Αυτό αφήνει το πίσω ντεραγιέ να αλλάζει κανονικά για να σας επιστρέψετε στο σπίτι χωρίς να σας αφήσει στη μέση του πουθενά. Προσοχή όμως, δεν έχετε πολλή ώρα για απεριόριστες αλλαγές ταχυτήτων, οπότε η καλύτερη επιλογή είναι να επιστρέψετε κατευθείαν στο σπίτι!
Αυτό είναι πραγματικά πολύ σημαντικό να γνωρίζετε εάν είστε νέος στη Di2, επειδή η ξαφνική απώλεια του μπροστινού ντεραγιέ θα μπορούσε εύκολα να εκληφθεί ως σφάλμα συστήματος!