Τα πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα είναι εδώ και πολύ καιρό ένα εξάρτημα στον κόσμο των ποδηλάτων MTB, δεδομένου του μονού δισκοβραχίονα και το μεγάλο εύρος στην πίσω κασέτα. Ωστόσο, ο κόσμος της ποδηλασίας δρόμου έχει αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό την τεχνολογία για δύο λόγους: βάρος και τριβή. Η προστιθέμενη μάζα σε σχέση με ένα πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα είναι αδιαμφισβήτητη, αλλά προσθέτει πραγματικά τριβή στο σύστημα μετάδοσης κίνησης;
Τι είναι το ντεραγιέ που κλειδώνει και γιατί το χρειάζομαι;
Οι περισσότεροι ποδηλάτες βουνού δεν θα χρειαστούν καμία εξήγηση σχετικά με αυτό το θέμα, αλλά για όλους τους άλλους, εδώ είναι μία γρήγορη εξήγηση. Τα στάνταρ πίσω ντεραγιέ διαθέτουν ένα σύστημα με δύο τροχαλίες που επιτρέπεται να αιωρείται ελεύθερα τόσο προς τα εμπρός όσο και προς τα πίσω. Αλλά σε έναν πίσω ντεραγιέ που κλειδώνει, υπάρχει μια μικρή συσκευή στον άξονα περιστροφής των τροχαλιών που της επιτρέπει να τραβήξει την αλυσίδα προς τα πίσω ως συνήθως, αλλά δεν της επιτρέπει να αιωρείται ελεύθερα προς τα εμπρός.
Κάτω από κανονικές συνθήκες οδήγησης, αυτό σημαίνει ότι η αλυσίδα δεν μπορεί να αναπηδά υπερβολικά σε ανώμαλο έδαφος, γεγονός που όχι μόνο μειώνει τον θόρυβο, αλλά βοηθά επίσης να διατηρείται η αλυσίδα ασφαλώς δεσμευμένη στο μονό δισκοβραχίονα και στα γρανάζια της κασέτας. Ωστόσο, μια επαρκής δύναμη – από έναν μοχλό αλλαγής ταχυτήτων ή την κίνηση της ανάρτησης, για παράδειγμα – μπορεί να ξεπεράσει αυτόν τον συμπλέκτη και να επιτρέψει στο σύστημα των τροχαλιών να αιωρείται προς τα εμπρός όταν είναι απαραίτητο, έτσι ώστε το υπόλοιπο ποδήλατο να λειτουργεί ως συνήθως.
Επί του παρόντος, η Shimano και η SRAM προσφέρουν αμφότερες πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα σε σχεδόν το σύνολο των συστημάτων μετάδοσης ποδηλάτων για MTB, ενώ και οι δύο εταιρείες διαθέτουν και μερικά πίσω ντεραγιέ δρόμου με κλείδωμα. Μόνο η Shimano προσφέρει πίσω ντεραγιέ δρόμου με κλείδωμα για διπλό δισκοβραχίονα, ωστόσο — το Ultegra RD-RX800 για μηχανικούς επιλογείς ταχυτήτων και το Ultegra RD-RX805 για ηλεκτρονικά συστήματα Di2 — ενώ τα μοντέλα με συμπλέκτη της SRAM περιορίζονται σε συστήματα μετάδοσης κίνησης με μονό δισκοβραχίονα. Ούτε η SRAM ούτε η Campagnolo διαθέτουν οπίσθιο ντεραγιέ με κλείδωμα για συστήματα διπλού δισκοβραχίονα, αν και φημολογείται ότι η SRAM θα προσθέσει έναν στην επερχόμενη Red eTap.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τα πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα προσθέτουν κάποιο βάρος σε σχέση με τα αντίστοιχα κοινά ντεραγιέ, περίπου στα 40 g. Αλλά υπάρχει επίσης μια κοινή πεποίθηση ότι τα πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα προσθέτουν επίσης τριβή στο σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Βασικές έννοιες τριβής
Υπάρχουν πολλές κύριες πηγές τριβής του συστήματος μετάδοσης κίνησης: τα ρουλεμάν στο εσωτερικό του κάτω βραχίονα, το πίσω κέντρο και οι τροχαλίες του ντεραγιέ, οιπλαϊνές πλάκες της αλυσίδας καθώς γλιστρούν και περιστρέφονται μεταξύ τους. και την αλυσίδα καθώς τρίβεται στους μπροστινούς δίσκους και τα γρανάζια της κασέτας.
Από αυτά, ωστόσο, η αλυσίδα είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας, και αυτή η τριβή μπορεί να διαχωριστεί περαιτέρω σε τέσσερα διακριτά τμήματα: το άνω άνοιγμα μεταξύ της κασέτας και του δακτυλίου αλυσίδας. το χαμηλότερο άνοιγμα μεταξύ του δακτυλίου αλυσίδας και της κάτω τροχαλίας του οπίσθιου ντεραγιέ, το μικρό άνοιγμα μεταξύ της κάτω και της επάνω τροχαλίας του πίσω ντεραγιέ. και το μύτη ανάμεσα στην επάνω τροχαλία του πίσω ντεραγιέ και την κασέτα.
Το πιο χαμηλότερο σημείο είναι αυτό που μας ενδιαφέρει εδώ. Η τριβή εκεί εξαρτάται από το πόσο σκληρά τεντώνει το ελατήριο του κλωβού της τροχαλίας αυτό το τμήμα της αλυσίδας και είναι αυτό το άνοιγμα όπου ένας κλείδωμα του ντεραγιέ θα επηρεάσει περισσότερο την τριβή του συστήματος μετάδοσης κίνησης. Η τριβή του άνω τμήματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πίεση του πεντάλ, με τις εισόδους υψηλότερης ισχύος να δημιουργούν περισσότερη τριβή, και ενώ η τάση στα ανοίγματα της αλυσίδας που διέρχεται από το πίσω ντεραγιέ επηρεάζεται επίσης κάπως από τη δύναμη του ελατηρίου του κλωβού (και πιθανώς του κλειδώματος) , δεν διαφέρουν τόσο πολύ και είναι πολύ κοντά για να κάνουν μεγάλη διαφορά.
Όπως και με το ανώτερο άνοιγμα, η μεγαλύτερη τάση προκαλεί περισσότερη τριβή. Αλλά αν ένα κλείδωμα προσθέτει πραγματικά περισσότερη ένταση – ή αν απλώς εμποδίζει το ντεραγιέ να ταλαντεύεται προς τα εμπρός – είναι το αναπάντητο ερώτημα εδώ.
Ο σχεδιασμός συμπλέκτη της Shimano διαθέτει μια ατσάλινη ταινία που τυλίγεται γύρω από ένα ειδικά διαμορφωμένο κομμάτι πολυμερούς, το οποίο σφίγγεται γύρω από τον άξονα περιστροφής του κλωβού της τροχαλίας. Οι εκτροχιαστές Shimano περιλαμβάνουν επίσης έναν διακόπτη που επιτρέπει στους χρήστες να ενεργοποιούν ή να απενεργοποιούν τον συμπλέκτη.
Η τριβή του συστήματος μετάδοσης κίνησης που σχετίζεται με την αλυσίδα συνδέεται κρίσιμα με την τάση της αλυσίδας στα τέσσερα διαφορετικά ανοίγματα της αλυσίδας: το επάνω μεταξύ της κασέτας και του δακτυλίου αλυσίδας. το κάτω μεταξύ του δακτυλίου αλυσίδας και της κάτω τροχαλίας του πίσω ντεραγιέ. Το ένα ανάμεσα στις δύο πίσω τροχαλίες εκτροχιαστή. και αυτό ανάμεσα στην επάνω τροχαλία του πίσω ντεραγιέ και την κασέτα.
Από τα τέσσερα, το μόνο που θα μπορούσε ενδεχομένως να επηρεαστεί από το κλείδωμα του κλωβού της τροχαλίας είναι αυτό μεταξύ της κάτω τροχαλίας του πίσω ντεραγιέ και του δακτυλίου αλυσίδας. Το επάνω μέρος ποικίλλει, ενώ τα άλλα δύο παραμένουν σταθερά ανεξάρτητα από τη δύναμη του πετάλι ή την τάση του ελατηρίου του κλωβού της τροχαλίας.
Ο σχεδιασμός της SRAM είναι αρκετά διαφορετικός, με σταθερή δύναμη κλειδώματος (της Shimano είναι ρυθμιζόμενη) και χωρίς διακόπτη εναλλαγής. Ωστόσο, υπάρχουν πλεονεκτήματα τριβής σε αυτό το σχέδιο.
Τα συμπεράσματα
Τα ντεργιέ δεν προσθέτουν καμία τριβή στο σύστημα μετάδοσης κίνησης — τουλάχιστον στο εργαστήριο, υπό ιδανικές συνθήκες. Και στην πραγματικότητα, ένα πίσω ντεραγιέ εξοπλισμένο με μηχανισμό κλειδώματος μπορεί στην πραγματικότητα να παράγει λιγότερη τριβή από έναν πίσω ντεραγιέ χωρίς κλείδωμα, δεδομένης της σωστής ρύθμισης.
Ένα ντεραγιέ με κλείδωμα δεν προσθέτει καμία τριβή στο σύστημα μετάδοσης κίνησης μόνο εάν έχει σχεδιαστεί σωστά: δηλαδή μόνο εάν είναι κατασκευασμένο με αρκετή δύναμη συμπλέκτη έτσι ώστε ο κλωβός της τροχαλίας να μην ταλαντεύεται ποτέ (ή τουλάχιστον πολύ σπάνια) προς τα εμπρός υπό τυπικές συνθήκες οδήγησης.
Εάν ο κλωβός ενός οπίσθιου ντεραγιέ με κλείδωμα αφεθεί να περιστραφεί, τότε το πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα θα δημιουργήσει πράγματι αυξημένη τριβή. Η τριβή δημιουργείται από τη μη ελαστική ροπή για την περιστροφή του ίδιου του συμπλέκτη και από το γεγονός ότι η αλυσίδα αφήνεται να ταλαντωθεί σε μεγαλύτερο βαθμό. Όταν η μάζα της αλυσίδας κινείται προς την κατακόρυφη κατεύθυνση, χρειάζεται περισσότερη οριζόντια δύναμη για να επαναφέρει την κινούμενη μάζα σε ισορροπία. Εάν η αλυσίδα δεν επιτρέπεται να ξεκινήσει μια κατακόρυφη ταλάντωση λόγω μεγάλης δύναμης συμπλέκτη, η συνολική οριζόντια δύναμη (τάση αλυσίδας) είναι μικρότερη.
Οι αναβάτες με πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα της SRAM δεν θα χρειάζεται να ανησυχούν πολύ για αυτό, καθώς η δύναμη του συμπλέκτη είναι προρυθμισμένη (και μη ρυθμιζόμενη) στο εργοστάσιο. Η δύναμη του συμπλέκτη στους πίσω εκτροχιαστές της Shimano μπορεί να ρυθμιστεί, αλλά συνιστάτε να διατηρηθεί η ρύθμιση του εργοστασίου — ή, αν μη τι άλλο, να αυξηθεί, υπό την προϋπόθεση ότι δεν επηρεάζει αρνητικά την απόδοση αλλαγής ταχυτήτων ή της ανάρτησης. Η μείωση της δύναμης του συμπλέκτη όχι μόνο μειώνει την αποτελεσματικότητά του όσον αφορά τον έλεγχο της αλυσίδας, αλλά προσθέτει επίσης την τριβή του συστήματος μετάδοσης κίνησης, καθώς ο συμπλέκτης είναι πιο πιθανό να ξεπεραστεί όταν οδηγείτε σε ανώμαλο έδαφος.
Το να έχετε έναν σωστά ρυθμισμένο συμπλέκτη κλειδώματος στο πίσω ντεραγιέ σας έχει επίσης ένα πιθανό και απροσδόκητο πλευρικό όφελος. Δεδομένου ότι ο συμπλέκτης εμποδίζει εγγενώς την αλυσίδα να πέσει, δεν υπάρχει πλέον ανάγκη για πολλή τάση ελατηρίου του κλωβού τροχαλίας. Και δεδομένου ότι είναι αυτή η τάση του κλωβού της τροχαλίας που δημιουργεί τριβή στο σύστημα μετάδοσης κίνησης, η μείωση της τάσης του ελατηρίου μπορεί να αυξήσει την απόδοση του συστήματος μετάδοσης κίνησης.
Τα πίσω ντεραγιέ της SRAM δεν σας επιτρέπουν να κάνετε ρυθμίσεις σε αυτήν την περιοχή, αλλά τα ντεραγιέ της Shimano το κάνουν, οπότε επανατοποθετώντας το ελατήριο κλωβού στη ρύθμιση χαμηλότερης τάσης, μπορείτε όχι μόνο να έχετε καλύτερο έλεγχο της αλυσίδας, αλλά και μειωμένη τριβή του συστήματος μετάδοσης κίνησης.
Ο τέλειος οπίσθιος εκτροχιαστής συμπλέκτη είναι ένας με πολύ ελαφριά τάση πίσω ελατηρίου, και πολύ μεγάλη δύναμη εμπρός συμπλέκτη.
Λοιπόν, έτσι λειτουργεί στη θεωρία.
Ο σχεδιασμός του συμπλέκτη Type 3 της SRAM στην πραγματικότητα λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο δίχως αύξηση στην τριβή του συστήματος μετάδοσης ανεξάρτητα από την σχέση μετάδοσης ή τη σειρά αλλαγής ταχυτήτων. Ο συμπλέκτης λειτουργεί πραγματικά μονόδρομα, όπως προβλέπεται, αλλά λειτουργεί επίσης και με δυαδικό τρόπο on-off.
Ο μηχανισμός Shadow Plus της Shimano, ωστόσο, έχει περισσότερο μια γκρίζα περιοχή.
Ενώ ο συμπλέκτης SRAM δεν κινείται καθόλου όταν φορτώνεται σε επίπεδα κάτω από το κατώφλι, ο συμπλέκτης Shimano έχει αρκετή κλίση στον μηχανισμό που οι μικρότερες αλλαγές σε γρανάζια μεγαλύτερης διαμέτρου απλώς φορτώνουν τη δομή του εκτροχιαστή με επιπλέον τάση (και τριβή) αντί να απελευθερώνουν τον συμπλέκτη.
Άρα τα ντεραγιέ με κλείδωμα είναι καλά; Εξαρτάται
Η κοινότητα των ποδηλάτων MTB έχει αγκαλιάσει ολόψυχα τα πίσω ντεραγιέ με κλείδωμα και για καλό λόγο: βελτιώνουν δραματικά την ασφάλεια της αλυσίδας και τα σχετικά μειονεκτήματα δεν είναι αρκετά σημαντικά για τους περισσότερους αναβάτες να ανταλλάξουν αυτήν την ασφάλεια με ένα μικρό κέρδος στην απόδοση του συστήματος μετάδοσης κίνησης και στην ευαισθησία της ανάρτησης.
Στο δρόμο όμως τα πράγματα είναι λίγο πιο θολά. Το επιχείρημα για τους συμπλέκτες δεν είναι τόσο ισχυρό για τους παραδοσιακούς αναβάτες δρόμου που βρίσκονται πιο τακτικά σε πιο λείες επιφάνειες. Για αυτούς, η προστιθέμενη τριβή πιθανότατα θα εντείνεται πιο αισθητά με την πάροδο του χρόνου, και ούτως ή άλλως υπάρχουν λιγότερες ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια της αλυσίδας.
Ωστόσο, οι συμπλέκτες θα συνεχίσουν να βελτιώνονται συνεχώς και ο νέος συμπλέκτης Red eTap της SRAM μπορεί να αλλάξει ακόμη περισσότερο το τοπίο.