Για να πούμε την αλήθεια η ανάρτηση είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε ένα ποδήλατο βουνού. Όχι μόνο μαλακώνει την σκληρότητα του εδάφους, αλλά αυξάνει την πρόσφυση και τη σταθερότητα, διατηρώντας το ποδήλατο κολλημένο στο έδαφος όπου μπορεί να έχει καλύτερη πρόσφυση ο πίσω τροχός. Μειώνει επίσης την κούραση σε μεγάλες διαδρομές και γενικά κάνει το ποδήλατό σας σαν ένα μαγικό χαλί, ικανό να περάσει πάνω από οποιοδήποτε έδαφος. Το καλύτερο από όλα, η ανάρτηση δεν ήταν ποτέ τόσο καλή όσο στις μέρες μας, παρέχοντας δυνατότητα προσαρμογής για ένα ευρύ φάσμα αναβατών σε ένα σχετικά ελαφρύ και προσιτό σύνολο.
Ωστόσο, για να διατηρηθούν όλα αυτά τα οφέλη, η ανάρτηση απαιτεί τακτικό σέρβις. Θα θέλαμε να σας βοηθήσουμε να κατανοήσετε τι είναι αυτές οι εργασίες και πότε πρέπει να γίνονται.
ΠΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ;
Πολλοί ποδηλάτες δεν κάνουν ποτέ σέρβις ποτέ στην ανάρτησή τους. Αυτό είναι λάθος. είναι σαν να αγοράζεις μια Ferrari και να μην αλλάζεις ποτέ λάδια. Τελικά, το ωραίο σας ποδήλατο δεν πάει τόσο καλά όσο θα έπρεπε και τα χρήματα που επενδύσατε αρχικά στην ανάρτηση δεν αποδίδουν πλέον. Και η υποβάθμιση έχει συμβεί τόσο αργά που μάλλον δεν το έχετε προσέξει, οπότε αποφασίζετε ότι δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα, ούτως ή άλλως. Αλλά κάθε φορά που οδηγείτε το ποδήλατό σας, τα λιπαντικά της ανάρτησης συνεχίζουν να καταστρέφονται, οι τσιμούχες συνεχίζουν να φθείρονται και η πιθανότητα για πρόβλημα στη μέση της οδήγησης αρχίζει να αυξάνεται.
ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΙΛΑΜΕ;
Ένα τυπικό πρόβλημα είναι μια διογκωμένη τσιμούχα πιρουνιού, η οποία θα αφήνει το λάδι να ρέει προς τα κάτω από το εξωτερικό μέρος του πιρουνιού σας. Αυτό το λάδι συνήθως μολύνει το μπροστινό σας φρένο, κάτι που είναι επικίνδυνο, καθώς θα αντιμετωπίσετε σχεδόν ολική απώλεια ισχύος στο φρενάρισμα. Θα σας κοστίσει νέα τακάκια φρένων, πιθανώς νέο ρότορα, και την εργασία που απαιτείται για να επαναφέρετε το φρενάρισμα στο κανονικό. Εν τω μεταξύ, το πιρούνι σας στεγνώνει πλέον από λάδι, και με την πάροδο του χρόνου φθείρεται η ακριβή επίστρωση των σωλήνων. Το να αφήσετε αυτή την κατάσταση να συνεχιστεί θα σας κοστίσει τελικά από μερικές εκατοντάδες ευρώ σε ανταλλακτικά και εργασία έως πιθανώς 1000 € για ένα νέο πιρούνι. Εν τω μεταξύ, θα μπορούσατε να τα είχατε αποτρέψει όλα αυτά με ένα απλό σέρβις περίπου 50-80 €.
Ομοίως, μπορεί επίσης να πάθει ζημιά το αεροστεγές του πιρουνιού. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να χάσει όλον τον αέρα της ανάρτησης στη μέση μιας διαδρομής, κάτι που θα σας αναγκάσει να περπατήσετε όσα χιλιόμετρα απομένουν. Ένα άλλο πρόβλημα θα ήταν η δυσλειτουργία της απόσβεσης, που κάνει την ανάρτηση σκληρή και να αναπηδά καθώς χάνονται οι λειτουργίες απόσβεσης. Ιδιαίτερα οι αγωνιζόμενοι θα πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή στη συντήρηση της ανάρτησης, καθώς κανείς δεν θέλει αυτό να συμβεί στη μέση ενός αγώνα.
ΩΡΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ & ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ
Κάθε κατασκευαστής συνιστά ορισμένα σέρβις μετά από συγκεκριμένο αριθμό ωρών. Αυτό το σέρβις της ανάρτησης, μπορεί να συνιστάται μετά από 50 ώρες. Πολλοί αναβάτες πιθανότατα σκέφτονται, «Περιμένετε ένα λεπτό… αν οδηγώ πολύ, θα πρέπει να κάνω αυτό το σέρβις κάθε δύο μήνες! Δεν μπορώ να το αντέξω οικονομικά». Το βασικό πράγμα που πρέπει να καταλάβετε είναι ότι αυτός ο αριθμός αναφέρεται στον πραγματικό χρόνο που λειτούργησε η ανάρτηση. Έτσι, κάθε αναβάτης θα πρέπει να ρίξει μια ματιά στο είδος της ποδηλασίας που κάνει. Εάν κάνετε πολύ χωματόδρομο για να αποκτήσετε πρόσβαση σε ένα μονοπάτι, υπάρχει πολύ λίγος χρόνος κύκλου κατά τη διάρκεια αυτών των αναβάσεων. Θα μπορούσατε να υπολογίσετε πόσο χρόνο από μια τυπική διαδρομή δαπανάται για κατηφορική πορεία και να βασίσετε το διάστημα σέρβις σας σε αυτόν τον αριθμό. Εναλλακτικά, εάν στο βουνό το σύνολο της οδήγησής σας περιλαμβάνει απότομες κατηφορικές διαδρομές, πραγματικά πρέπει να κάνετε σέρβις πιο συχνά. Συμπερασματικά, η πιο απλή προσέγγιση είναι να κάνετε ένα ολοκληρωμένο σέρβις στο πιρούνι και το αμορτισέρ τουλάχιστον μία φορά τη σεζόν (πιο συχνά αν οδηγείτε όλο το χρόνο), ενώ παρακολουθείτε προσεκτικά τις τσιμούχες του πιρουνιού για τυχόν σημάδια λαδιού. Εάν οδηγείτε συχνά σε λάσπη ή άμμο ή δεν είστε πολύ επιμελείς στο να διατηρείτε την ανάρτησή σας καθαρή, προγραμματίστε να κάνετε πιο συχνή συντήρηση.
ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΕΝΑ ΣΕΡΒΙΣ;
Σέρβις σωλήνων πιρουνιού: Οι τσιμούχες, οι οποίες παίζουν ζωτικό ρόλο στη διατήρηση του λαδιού μέσα και έξω από τη βρωμιά, αντικαθίστανται. Το λάδι που λιπαίνει τους δακτυλίους αλλάζει και όλες οι επιφάνειες καθαρίζονται, αφαιρώντας το παλιό λάδι καθώς και τα σωματίδια που θα μπορούσαν να καταστρέψουν την ολισθηρή επιφάνεια των σωλήνων του πηρουνιού σας.
Σέρβις ελατηρίου, αέρα και απόσβεσης: αυτές οι εργασίες διατηρούν την αποτελεσματικότητα των εξαρτημάτων που κάνουν την ανάρτηση να έχει τόσο καλή αίσθηση: το ίδιο το ελατήριο και το αμορτισέρ που ελέγχει την κίνησή της. Ανάλογα με το είδος της απόσβεσης που έχετε, αυτό θα περιλαμβάνει την αφαίρεση παλιού λαδιού και σωματιδίων.
Σέρβις δοχείων αέρα και σέρβις απόσβεσης: Ίδιες εργασίες με το σέρβις πιρουνιού, αλλά περιλαμβάνει επίσης την αντικατάσταση των δακτυλίων στεγανοποίησης που δημιουργούν αεροστεγείς στεγανοποιήσεις μέσα στο αμορτισέρ. Ορισμένες υπηρεσίες μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν επαναφόρτιση του θαλάμου αζώτου που βοηθά στον έλεγχο της απόσβεσης.
ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΕΡΒΙΣ;
Εκτός από τα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω —τα οποία χρειάζονται άμεση προσοχή— η τακτική σας συντήρηση γίνεται καλύτερα εκτός εποχής. Δεν είναι μόνο μια εποχή που μπορείς να μείνεις χωρίς το ποδήλατό σου για λίγες μέρες, αλλά και τα καταστήματα είναι πολύ λιγότερο απασχολημένα.
ΤΙ ΑΛΛΟ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΟΥ;
Με την πάροδο του χρόνου, η πίσω ανάρτηση του ποδηλάτου σας θα δείξει επίσης σημάδια φθοράς. Είτε το ποδήλατό σας χρησιμοποιεί ρουλεμάν είτε δακτυλίους στους πύρους, αυτά τελικά θα χαλάσουν, δίνοντας στο πίσω μέρος μια τραχιά, κολλώδη αίσθηση. Ο μηχανικός σας μπορεί να ελέγξει τη σύνδεση μόλις αφαιρεθεί το αμορτισέρ και αυτή είναι η τέλεια στιγμή για να το επισκευάσετε. Το ποδήλατό σας θα νιώσει ξανά σαν καινούργιο!