Sag – μπορεί να είναι μόνο μια λέξη με τρία γράμματα, αλλά παίζει τεράστιο ρόλο στο πώς οδηγείτε το ποδήλατό σας στο βουνό. Όταν κάθεστε στο ποδήλατό σας, η πίσω ανάρτηση θα συμπιεστεί έως ένα ορισμένο σημείο – αυτό αναφέρεται ως sag. Η ποσότητα του προτεινόμενου sag θα ποικίλει ανάλογα με τον τύπο του ποδηλάτου που έχετε.
Συνήθως, για τα ποδήλατα enduro/trail το συνιστώμενο sag κυμαίνεται μεταξύ 25% – 35%, ενώ για τα ποδήλατα downhill μπορεί το συνιστώμενο sag να είναι έως και 40% . Από την άλλη πλευρά, για τα ποδήλατα cross country το προτεινόμενο sag θα πλησιάζει το 20% – το 30%. Αυτοί οι αριθμοί είναι απλώς οδηγίες και ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με την ανάρτηση, το πλαίσιο και άλλους παράγοντες.
Με εξαίρεση τα ποδήλατα downhill, τα περισσότερα άλλα ποδήλατα με πλήρη ανάρτηση έχουν αναρτήσεις αέρος. Πολλές από αυτές τις αναρτήσεις αέρος διαθέτουν διαγραμμίσεις χαραγμένες με λέιζερ που δείχνουν ακριβώς το sag της ανάρτησης όταν κάθεστε πάνω στο ποδήλατο, κάτι που σας βγάζει από τον κόπο για τον υπολογισμό του sag. Απλά καθίστε στο ποδήλατο με τον συνηθισμένο εξοπλισμό σας και δείτε πού τελειώνουν τα o-rings. Φροντίστε να μην αναπηδήσετε πάνω-κάτω, καθώς αυτό δεν παρέχει ακριβή μέτρηση του sag. Στη συνέχεια, μπορείτε να προσαρμόσετε την πίεση του αέρα σας προς τα πάνω ή προς τα κάτω για να φτάσετε στο στόχο σας.
Τι γίνεται όμως αν η πίσω ανάρτηση δεν έχει χαράγμένμες αυτές τις μετρήσεις sag; Ή τι γίνεται αν προσπαθείτε να μετρήσετε το sag σε ένα ποδήλατο downhill με ελατήριο; Μπορείτε να δοκιμάσετε να υπολογίσετε το ποσοστό του sag με το μάτι, και γενικά αυτό θα λειτουργήσει σωστά. Αλλά αν είσαι τελειομανής σαν εμάς, τότε αυτό δεν είναι αρκετό.
Ο υπολογισμός του sag μπορεί να φαίνεται δύσκολος, αλλά είναι πραγματικά πολύ εύκολος. Θα χρειαστείτε έναν χάρακα ή μια μεζούρα με χιλιοστά, κάποιον να σας βοηθήσει, μια αριθμομηχανή και πιθανότατα μια αεραντλία αναρτήσεων.
ΒΗΜΑ 1 – ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΕ ΤΟ ΣΤΟΧΟ ΣΑΣ
Το πρώτο βήμα για τον υπολογισμό του sag είναι ο προσδιορισμός του sag στόχου σας. Το sag του στόχου σας είναι ένα ποσοστό που συνιστάται γενικά από τον κατασκευαστή του ποδηλάτου σας, οπότε είναι καλύτερο να επικοινωνήσετε μαζί τους εάν δεν είστε σίγουροι. Όπως είπα παραπάνω, οι γενικές οδηγίες είναι οι εξής:
Ποδήλατα XC (διαδρομή 80 – 120mm): 20% – 30% sag
Ποδήλατα Trail/Enduro (120 – 170mm διαδρομή): 25% – 35% sag
Ποδήλατα Downhill/Freeride (170mm ή περισσότερη διαδρομή): 33% – 40% sag
ΒΗΜΑ 2 – ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ
Το επόμενο βήμα περιλαμβάνει τη λήψη ορισμένων μετρήσεων στην πίσω ανάρτηση. Μετράμε τα μήκη από τρύπα σε τρύπα και της διαδρομής της ανάρτησης. Αυτές οι μετρήσεις βρίσκονται γενικά στον ιστότοπο του κατασκευαστή, αλλά αν δεν μπορείτε να τις βρείτε, θα σας δείξω πώς να μετρήσετε. Για λόγους ακρίβειας, μετράμε σε χιλιοστά. Πρώτα, μετρήστε το συνολικό μήκος ανάμεσα στις τρύπες στην πίσω ανάρτηση. Αυτή είναι η απόσταση που μετριέται από το κέντρο της κάτω βίδας έως το κέντρο της πάνω βίδας. Σε αυτό το ποδήλατο, αυτή η μέτρηση είναι 200mm.
Στη συνέχεια, μετρήστε το μήκος της διαδρομής. Για να κάνετε αυτήν τη μέτρηση με ακρίβεια, είναι καλύτερο να αφαιρέσετε όλο τον αέρα από την πίσω ανάρτηση και να συμπιέσετε το ποδήλατο μέχρι να φτάσει από κάτω προς τα πάνω. Τα περισσότερα ποδήλατα τερματίζουν στο τέλος της διαδρομής, αλλά μερικά λίγο πριν φτάσουν στο τέλος της διαδρομής τους. Σημειώστε αυτό το σημείο στον άξονα συμπίεσης ή χρησιμοποιήστε τον ελαστικό δακτύλιο (o-ring) της ανάρτησης και, στη συνέχεια, αποσυμπιέστε το ποδήλατο και μετρήστε την απόσταση από την κορυφή του εκτεθειμένου άξονα έως το σημείο που έχει επισημανθεί στο κάτω μέρος. Αυτό είναι το μήκος της ανάρτησής σας. Το μήκος διαδρομής σε αυτό ποδήλατο είναι 57mm.
ΒΗΜΑ 3 – ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΑΠΟ ΤΡΥΠΑ ΣΕ ΤΡΥΠΑ
Πολλαπλασιάστε το μήκος που υπολογίσατε παραπάνω σας με το ποσοστό του στόχου σας. Για αυτή το ποδήλατο που ο στόχος είναι 28% ο υπολογισμός θα ήταν 57mm x 0,28, που ισούται με 16 mm. Τώρα αφαιρέστε αυτόν τον αριθμό από τη μέτρηση της ανάρτησης από τρύπα σε τρύπα. Αυτός ο υπολογισμός για την συγκεκριμένη ανάρτηση θα είναι 200mm – 16mm που ισούται με 184mm. Αυτός ο αριθμός είναι η στοχοθετημένη μέτρηση του sag της ανάρτησης από τρύπα σε τρύπα.
ΒΗΜΑ 4 – ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ
Καθίστε ξανά στο ποδήλατό σας με φουσκομένη την ανάρτηση και ζητήστε από έναν φίλο σας να μετρήσει την απόσταση της ανάρτησης από τρύπα σε τρύπα. Και πάλι, η προσπάθειά σας να είστε τόσο κοντά στον τελικό αριθμό που μόλις υπολογίσαμε στο τελευταίο βήμα. Στην περίπτωσή μας, θα της ρυθμίσουμε για 184 mm. Εάν ο αριθμός σας είναι πολύ υψηλός, αυτό σημαίνει ότι έχετε υπερβολική πίεση στην ανάρτησή σας και πρέπει να μειώσετε την πίεση του αέρα. Συνιστώ να μειώνετε την πίεση ανά 10 psi έως ότου φτάσετε στη μέτρηση του στόχου σας. Εάν χρησιμοποιείτε ανάρτησης ελατηριών, αυτό σημαίνει ότι πρέπει είτε να ξεβιδώσετε κολάρο προφόρτισης είτε να χρησιμοποιήσετε ένα πιο μαλακό ελατήριο. Εάν ο αριθμός είναι πολύ χαμηλός, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αυξήσετε την πίεση του αέρα για να φτάσετε στο στόχο μέτρησης. Εναλλακτικά, εάν χρησιμοποιείτε μία ανάρτηση ελατηρίου, θα πρέπει είτε να βιδώσετε το κολάρο προφόρτισης είτε να χρησιμοποιήσετε ένα πιο σκληρό ελατήριο.