Η αλυσίδα ποδηλάτου μεταφέρει τη δύναμη από το πετάλι στον πίσω τροχό. Σε σύγκριση με εναλλακτικά συστήματα μεταφοράς κινητήριας δύναμης (όπως ιμάντας κλπ.), έχει πολύ μικρές μηχανικές απώλειες και είναι αποτελεσματική.
Οι πλάκες της αλυσίδας συνδέονται με πείρους. Πάνω από τους πείρους, υπάρχουν κύλινδροι – που χρησιμοποιούνται για να διευκολύνουν την ολίσθηση πάνω από τα δόντια των γραναζιών. Οι «παλαιότεροι» τύποι αλυσίδων είχαν δακτυλίους ενδιάμεσα των πείρων και των κυλίνδρων. Οι σύγχρονες αλυσίδες, ωστόσο, δεν έχουν αυτούς τους δακτυλίους – είναι αλυσίδες χωρίς δακτύλιους.
Πλεονεκτήματα των σύγχρονων αλυσίδων σε σύγκριση με τον παλιό σχεδιασμό της αλυσίδας με δακτύλιους:
Φθηνότερες στην παραγωγή (αυτό θα πρέπει να σημαίνει και φθηνότερες για τον αγοραστή, αλλά δεν συμβαίνει πάντα)
Λιγότερο πιθανό να κοπούν αν αλλάζετε ταχύτητες υπό πίεση
Παρέχει καλύτερη ροή λιπαντικού μέσα στους κυλίνδρους
Έχει μεγαλύτερη πλευρική ευελιξία, η οποία έχει καλύτερη αντοχή σε κασέτες με περισσότερα γρανάζια.
Μειονεκτήματα των σύγχρονων αλυσίδων σε σύγκριση με τον παλιό σχεδιασμό αλυσίδας δακτυλίου:
Ελαφρώς χειρότερη μηχανική απόδοση (ελάχιστα τοις εκατό)
Το λιπαντικό ξεπλένεται γρήγορα από την περιοχή μεταξύ των κυλίνδρων και των πείρων. Έτσι, ενώ λιπαίνονται πιο γρήγορα, χάνουν λιπαντικό (και αφήνουν τη βρωμιά να εισχωρήσει στο χώρο μεταξύ των κυλίνδρων και των πείρων) εξίσου γρήγορα. Αυτό το άνοιγμα των κυλίνδρων και των πείρων είναι η αχίλλειος πτέρνα των σύγχρονων αλυσίδων. Αν δεν καθαριστούν σχολαστικά και ξαναλιπανθούν, φθείρονται αρκετά γρήγορα.
Φθορά αλυσίδας – επιμήκυνση
Μια αλυσίδα φθείρεται κατά τη χρήση. Η φθορά επηρεάζεται κυρίως από τη βρωμιά και την έλλειψη λίπανσης. Μια βρώμικη αλυσίδα είναι σαν να έχει επικαλυφθεί με μία αλοιφή λείανσης με συνδυασμό άμμου και λαδιού. Μια τέλεια καθαρή και λιπασμένη αλυσίδα μέσα σε έναν κινητήρα αυτοκινήτου διαρκεί συχνά για πολλές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, λαμβάνοντας φορτίο άνω των 100 ίππων. Έτσι, για να διαρκέσει πολύ η αλυσίδα ενός ποδηλάτου – πρέπει να είναι καθαρή και λαδωμένη. Ωστόσο, ακόμη και με καλή συντήρηση, μια αλυσίδα φθείρεται αργά ή γρήγορα.
Πώς να καταλάβετε ότι η αλυσίδα έχει φθαρεί;
Η φθορά της αλυσίδας καθορίζεται από την επιμήκυνσή της.
Η επιμήκυνση της αλυσίδας δεν συμβαίνει λόγω οποιουδήποτε τεντώματος υλικού, αλλά λόγω φθοράς των πείρων.
Το μήκος ενός κρίκου μιας νέας αλυσίδας είναι ακριβώς μία ίντσα (2,54 cm). Ένας σύνδεσμος αλυσίδας περιλαμβάνει ένα ζεύγος εσωτερικών και ένα ζεύγος εξωτερικών πλακών. Στην παραπάνω εικόνα, αυτό σημειώνεται ως “2 x PITCH”. Καθώς φθείρονται οι πείροι, η απόσταση μεταξύ των παρακείμενων πείρων αυξάνεται – κάνοντας την αλυσίδα κατά συνέπεια μακρύτερη.
Τα δόντια των δίσκων του δισκοβραχίονα είναι βελτιστοποιημένα για αλυσίδα με βήμα 1/2″ (1,27 cm). Μια επιμήκης αλυσίδα δεν θα δουλέψει σωστά με τους δίσκους. Λόγω ενός μεγαλύτερου βήματος μεταξύ των πείρων, μια φθαρμένη αλυσίδα δεν θα ασκήσει παρόμοιο φορτίο σε όλα τα δόντια του δίσκου και θα τείνει να «πηδάει» στα δόντια. Αυτό αυξάνει περαιτέρω τη φθορά της αλυσίδας και επίσης αυξάνει σημαντικά τη φθορά των δίσκων και των γραναζιών.
Αλυσίδα που πηδάει δόντια:
Όταν η αλυσίδα φθαρεί πολύ, μπορεί να ανέβει πολύ ψηλά και όταν κάνετε πετάλι δυνατά, μπορεί να γλιστρήσει από τα δόντια του δισκοβραχίονα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το πεντάλ να πέφτει ξαφνικά σαν να έχει γλιστρήσει ξαφνικά ο πίσω τροχός.
Φθορά των πίσω γραναζιών:
Εάν οδηγείτε το ποδήλατο με επιμήκη αλυσίδα, τα πίσω γρανάζια θα φθαρούν γρήγορα, οπότε το πήδημα της αλυσίδας θα συμβεί με μια νέα αλυσίδα – λόγω φθαρμένων πίσω γραναζιών.
Η φθορά της κασέτας (εκτός από ένα ακραίο) είναι αδύνατο να προσδιοριστεί κοιτάζοντας τα γρανάζια. Ακόμη και ένα κλάσμα του χιλιοστού φθοράς είναι αρκετό για να προκαλέσει το πήδημα μιας καινούργιας αλυσίδας. Ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν θα συμβούλευα ποτέ την αγορά μιας μεταχειρισμένης (χρησιμοποιημένης) κασέτας .
Φθορά μπροστινού δίσκου:
Εάν οδηγείτε το ποδήλατο περισσότερο με πολύ φθαρμένη αλυσίδα, ακόμη και οι μπροστινοί δίσκοι θα φθαρούν πιο γρήγορα.
Ωστόσο είναι λιγότερο πιθανό να συμβεί ολίσθηση της αλυσίδας, αλλά επειδή φθείρονται τα δόντια του δισκοβραχίονα, η αλυσίδα θα κάνει μεγαλύτερο θόρυβο στις αλλαγές ή θα «κουμπώσει» σε ένα από τους δίσκους όταν αλλάζετε ταχύτητα σε μικρότερο γρανάζι.
Πότε πρέπει να αντικαταστήσετε την αλυσίδα σε ένα ποδήλατο;
1) Όταν η αλυσίδα επιμηκύνεται για περίπου 0,5% του μήκους της, είναι ώρα να την αντικαταστήσετε.
Εάν αντικαταστήσετε την αλυσίδα σε αυτό το σημείο, η διάρκεια ζωής των αλυσίδων και των γραναζιών θα είναι μεγαλύτερη. Η κασέτα θα διαρκέσει από 2 έως 4 αλλαγές αλυσίδας με αυτόν τον τρόπο. Οι μπροστινοί δίσκοι θα διαρκέσουν πολλές φορές περισσότερο από τις κασέτες, ειδικά με την κανονική αντικατάσταση της αλυσίδας.
2) Εάν δεν αλλάξετε την αλυσίδα σε επιμήκυνση 0,5%, αλλά παραμένει χρησιμοποιημένη μέχρι να φτάσει σε επιμήκυνση 1%:
Σε αυτή την περίπτωση η κασέτα θα πρέπει να αντικατασταθεί μαζί με την αλυσίδα. Ειδάλλως η αλλαγή ταχυτήτων θα είναι πιο αργή και θα επιδεινωθεί καθώς η αλυσίδα φθείρεται πέρα από το σημείο επιμήκυνσης 0,5%.
3) Εάν δεν αλλάξετε την αλυσίδα πέρα από την επιμήκυνση 1%:
Ακόμη και οι μπροστινοί δίσκοι θα φθαρούν πιο γρήγορα. Έτσι, όταν τελικά αντικατασταθεί η αλυσίδα, τόσο η κασέτα όσο και οι δίσκοι του δισκοβραχίονα θα χρειαστούν αντικατάσταση. Η αλλαγή ταχυτήτων θα είναι αισθητά χειρότερη και υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος να κουμπώσει στον μπροστινό δίσκο μία πολύ φθαρμένη αλυσίδα.
Πώς να μετρήσετε τη φθορά της αλυσίδας;
1. Μέθοδος Α – χάρακας
Με ένα απλό χάρακα. Η αλυσίδα μετριέται όταν είναι ίσια και τεντωμένη, καλύτερα απευθείας πάνω στο ποδήλατο.
Χάρακας ίντσας: αφού ένας σύνδεσμος είναι ακριβώς 1″, μετρήστε 12 συνδέσμους. Είναι πιο εύκολο να μετρήσετε από τη μέση, μέχρι τη μέση των πείρων.
Εάν η 12η ακίδα συνδέσμου ευθυγραμμίζεται με περίπου 12″ και 1/16″, τότε η αλυσίδα είναι περίπου 0,5% επιμήκης.
Εάν ευθυγραμμίζεται με περίπου 12″ και 1/8″, τότε η αλυσίδα επιμηκύνεται για περίπου 1% .
Η απόσταση μετριέται μέχρι τη μέση του πείρου.
Χάρακας εκατοστών και χιλιοστών: Μετρώνται 10 σύνδεσμοι. Το μηδέν ευθυγραμμίζεται με το μέσο της πρώτης ακίδας και, στη συνέχεια, ελέγχεται πού είναι ευθυγραμμισμένη η 10η ακίδα συνδέσμου. Εάν ευθυγραμμίζεται με 25,4 cm, η αλυσίδα είναι καινούργια.
Εάν το μέσο του 10ου κρίκου ευθυγραμμίζεται με λίγο πάνω από 25,5 cm (ακριβέστερα, 25,53 cm), η αλυσίδα είναι περίπου 0,5% επιμήκης.
Εάν ευθυγραμμίζεται με σχεδόν 25,7 cm (πιο συγκεκριμένα, 25,65 cm), τότε η αλυσίδα είναι περίπου 1% επιμήκης.
2. Μέθοδος Β – τραβήξτε την αλυσίδα από τον μεγάλο δίσκο του δισκοβραχίονα
Στον μεγάλο δίσκο, προς το μπροστινό μέρος του ποδηλάτου (στις «3 η ώρα»), θα πρέπει να προσπαθήσετε να τραβήξετε προς τα εμπρός την αλυσίδα από τον δίσκο.
Εάν η αλυσίδα μπορεί να ανασηκωθεί έτσι ώστε να είναι ορατό ένα ολόκληρο δόντι, είναι ώρα για αντικατάσταση.
Αυτή η μέθοδος δεν είναι πολύ ακριβής αλλά είναι καλή για γρήγορο έλεγχο .
3. Μέθοδος Γ – χρήση εργαλείου ελέγχου φθοράς αλυσίδας
Υπάρχουν απλά εργαλεία για τον έλεγχο της φθοράς της αλυσίδας. Απλώς ακουμπούν στην πάνω μέρος της αλυσίδας. Αν πέσει μέσα, η αλυσίδα έχει φθαρεί και είναι ώρα να την αντικαταστήσετε.
Υπάρχουν ετικέτες στην αριστερή πλευρά του εργαλείου: 0,75 και 1,0. Το 0,75 μετρά περίπου το 0,5% της επιμήκυνσης της αλυσίδας, ενώ το 1,0 είναι ένα σημάδι επιμήκυνσης 1% (αν και αυτό εξαρτάται από το εργαλείο και ακόμη και το μοντέλο της αλυσίδας).
Η μέτρηση χρησιμοποιώντας ένα τέτοιο εργαλείο είναι γρήγορη και εύκολη. Το ελάττωμα τέτοιων εργαλείων είναι ότι συχνά δίνουν «ψευδή μέτρηση». Προσθέτουν τη φθορά του κυλίνδρου στη μέτρηση – όχι μόνο τη φθορά του πείρου που επηρεάζει την επιμήκυνση. Όταν ένα τέτοιο εργαλείο δείχνει ότι είναι ώρα για μια καινούργια αλυσίδα, η μέτρηση με χάρακα μπορεί να δείξει λιγότερο από 0,5% επιμήκυνση. Αυτό συμβαίνει συχνά με τις αλυσίδες που έχουν λίγο πιο μαλακούς κυλίνδρους ή λίγο μικρότερους κυλίνδρους (μερικές φορές ακόμη και οι καινούργιες αλυσίδες παρουσιάζουν φθορά με αυτό το εργαλείο).
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τέτοια εργαλεία είναι ως επί το πλείστον καλά ως γρήγορος έλεγχος – ώστε να γνωρίζετε πότε να ξεκινήσετε τη μέτρηση με τον χάρακα (για πιο ακριβείς αλλά και πιο χρονοβόρες μετρήσεις).
Οι εξαιρέσεις είναι τα εργαλείο Shimano TL-CN42 . Η εικόνα δείχνει τη διαφορά μεταξύ ενός «συνηθισμένου» και ενός εργαλείου μέτρησης αλυσίδας Shimano:
Το πρόβλημα των συνηθισμένων ελεγκτών αλυσίδας μπορεί να εξαλειφθεί εν μέρει μετακινώντας τον δεξιό κύλινδρο προς τα αριστερά με ένα κατσαβίδι, αλλά αυτό συνήθως απαιτεί ένα «τρίτο χέρι». Ωστόσο, ακόμη και χρησιμοποιώντας αυτήν την τεχνική, το «συνηθισμένο» εργαλείο εξακολουθεί να μετρά την απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών του κυλίνδρου που βρίσκονται η μία απέναντι από την άλλη. Έτσι το πάχος του κυλίνδρου εξακολουθεί να επηρεάζει τα αποτελέσματα της μέτρησης.