Δεν είναι καν τόσο δύσκολο όσο νομίζετε να μετατρέψετε το MTB ελαστικό σας σε ελαστικό χωρίς αεροθάλαμο δηλαδή σε tubeless. Τι χρειάζεστε: ενά καλό υγρό λατέξ, ένα σετ ελαστικών MTB tubeless και μια βαλβίδα για tubeless. Αλλά γιατί να μετατρέψετε τα ελαστικά σας σε tubeless; Τα κύρια πλεονεκτήματα των ελαστικών χωρίς αεροθάλαμο είναι η χαμηλότερη αντίσταση κύλισης, η μεγαλύτερη πρόσφυση, ο έλεγχος και η άνεση. Επιπλέον, τα ελαστικά MTB χωρίς αεροθάλαμο εξασφαλίζουν πολύ καλή αντίσταση στα τρυπήματα και χαμηλότερο βάρος περιστροφής. Και τα καλά νέα είναι ότι αν πιάνουν λίγο τα χέρια σας, θα μπορείτε να κάνετε μια μετατροπή tubeless μέσα σε 30 λεπτά!
Υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα για την οδήγηση tubeless στο MTB σας. Τα μόνα μειονεκτήματα μιας μετατροπής χωρίς αεροθάλαμο είναι ότι χρειάζεται λίγο περισσότερο χρόνο και προσπάθεια για τη συναρμολόγηση του ελαστικού και οι τροχοί σας πρέπει να είναι κατάλληλοι για μετατροπή σε tubeless.
Ποιοι τροχοί MTB είναι κατάλληλοι για μετατροπή σε tubeless;
Όλες οι μεγάλες εταιρείες ελαστικών MTB έχουν ήδη κάνει τη μετάβαση στο tubeless. Και δεδομένου ότι μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε ένα ελαστικό tubeless με εσωτερικό αεροθάλαμο, τα ελαστικά tubeless θα γίνουν σε λίγο καιρό ανάρπαστα.
Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι όχι μόνο το MTB ελαστικό σας πρέπει να είναι συμβατό, αλλά και ο ίδιος ο MTB τροχός πρέπει επίσης να είναι κατάλληλος για μετατροπή σε tubeless. Γιατί χωρίς τους κατάλληλους τροχούς δεν θα γίνει κανένα ελαστικό tubeless, φυσικά.
Ένας τροχός MTB tubeless ή tubeless ready είναι ελαφρώς διαφορετικός από έναν παραδοσιακό τροχό. Πρώτον, το χείλος του στεφανιού όπου κουμπώνει το ελαστικό είναι πολύ πιο βαθύ. Αυτό συμβαίνει γιατί το λάστιχο πρέπει πραγματικά να εφάπτεται σωστά για να είναι αεροστεγές.
Επιπλέον, οι οπές ακτίνων σφραγίζονται ή κολλούνται εύκολα με ειδική ταινία στεφανιού για ελαστικά tubeless. Ορισμένες ζάντες έχουν ακόμη και διπλό τοίχωμα, καθιστώντας το εσωτερικό της ζάντας εντελώς λείο και αεροστεγές.
Με το tubeless μπορείτε να οδηγείτε με πολύ χαμηλή πίεση ελαστικών, έως και 1,6 bar ή και χαμηλότερη.
Τώρα που γνωρίζετε εάν οι τροχοί σας μπορούν να γίνουν tubeless, θα χαρούμε να σας βοηθήσουμε στα βήματα για τη μετατροπή των ελαστικών σας σε tubeless. Ξεκινάμε με τα απαραίτητα, γιατί εκτός από έναν τροχό tubeless και ένα ελαστικό tubeless, χρειάζεστε λίγα ακόμα.
Τι χρειάζεστε για να κάνετε το MTB σας tubeless;
- Ταινία στεφάνης tubeless
- Υγρό λατέξ
- Βαλβίδα tubeless
- Απορρυπαντικό*
- Τρόμπα ποδηλάτου (με θάλαμο πίεσης*)
- Αεροσυμπιεστή*
*Όχι υποχρεωτικό, αλλά χρήσιμο
Μετατροπή MTB σε tubeless – Τοποθέτηση ενός ένα ελαστικού MTB tubeless
Είναι ήδη tubeless το στεφάνι σας (δίχως τρύπες); Εάν όχι, πρέπει πρώτα να κάνετε τις οπές των ακτίνων αεροστεγείς. Φυσικά, όλα ξεκινούν από ένα καλό καθάρισμα με λίγο σαπούνι ή degreaser. Πριν το κάνετε αυτό, βεβαιωθείτε ότι έχετε αφαιρέσει τη βαλβίδα.
Ακόμα κι αν τοποθετήσετε τα tubeless ελαστικά σας σε μια ολοκαίνουργια ζάντα, είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει υπολείμματα γράσου.
Μόλις στεγνώσει ο τροχός, μπορείτε να εφαρμόσετε την ταινία στο στεφάνι πολύ σφιχτά καλύπτοντας τις οπές των ακτίνων. Βεβαιωθείτε ότι η ταινία στεφάνης καλύπτει ικανοποιητικά τις τρύπες. Χρησιμοποιήστε όσο το δυνατόν πλατιά ταινία. Όσο πιο κοντά πλησιάζετε στο εσωτερικό πλάτος της στεφάνης του τροχού σας, τόσο το καλύτερο. Εφαρμόστε επίσης την ταινία πάνω από την οπή της βαλβίδας.
Η ταινία tubeless πρέπει να είναι τόσο πλατιά όσο το εσωτερικό πλάτος της ζάντας για μέγιστη αεροστεγανότητα.
Εξασφαλίστε ευρεία επικάλυψη της ταινίας τουλάχιστον 30 εκατοστών από το σημείο εφαρμογής. Είστε ικανοποιημένος με το πώς ταιριάζει η ταινία στεφάνης; Τέλος, μπορείτε να τρυπήσετε μια τρύπα από όπου πρέπει να περάσει η βαλβίδα.
Τοποθέτηση της βαλβίδας tubeless
Πριν ξεκινήσετε να τοποθετήσετε το ελαστικό tubeless, πρέπει πρώτα να τοποθετήσετε τη βαλβίδα tubeless. Σπρώξτε τη βαλβίδα από μέσα από την τρύπα που κάνατε στην ταινία της στεφάνης.
Στη συνέχεια, χρησιμοποιήστε το παξιμάδι για να τραβήξετε τη βαλβίδα σφιχτά από το εξωτερικό μέρος της ζάντας. Λάβετε υπόψη ότι αυτό πρέπει επίσης να είναι αεροστεγές, και επομένως πρέπει να είναι πολύ σφιχτό. Δεν ταιριάζει κάθε βαλβίδα tubeless σε κάθε στεφάνι, επομένως βεβαιωθείτε ότι τα δύο ταιριάζουν καλά πριν συνεχίσετε.
Η πρώτη πλευρά του ελαστικού είναι εύκολο να μπει στη ζάντα. Η άλλη πλευρά μπορεί να είναι λίγο πιο δύσκολη. Αν είναι δύσκολο να το βάλεις λιπάνετε το σφαιρίδιο του ελαστικού MTB με λίγο απορρυπαντικό.
Βεβαιωθείτε ότι έχετε τοποθετήσει το ελαστικό στη σωστή κατεύθυνση. Σχεδόν σε κάθε ελαστικό MTB λέει τη λέξη Rotation με ένα βέλος για την κατεύθυνση κύλισης.
Με μερικούς τροχούς ή ελαστικά tubeless η εφαρμογή είναι τόσο σφιχτή που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα μοχλό ελαστικού ή λίγο σαπούνι.
Εάν ενδιαφέρεστε για τις μικρές λεπτομέρειες, μπορείτε να ευθυγραμμίσετε όμορφα το εμπορικό σήμα με τη βαλβίδα όταν το ελαστικό είναι στον τροχό. Δεν απαιτείται, αλλά φαίνεται ωραίο…
Φουσκώστε το ελαστικό
Πριν ξεκινήσετε να με το υγρό λάτεξ, μπορείτε ήδη να φουσκώσετε απλά το ελαστικό με έναν αεροσυμπιεστή, μια καλή αντλία ποδηλάτου (με θάλαμο πίεσης) ή με ένα συμπιεστή για tubeless.
Το πρώτο φούσκωμα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο έντονο και γρήγορο ώστε το ελαστικό να γλιστρήσει στη ζάντα.
Το πρώτο φούσκωμα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο σκληρό και γρήγορο ώστε το ελαστικό να γλιστρήσει στη ζάντα.
Αν ήδη έχετε βάλει λατέξ στο ελαστικό σας δεν θα συνιστούσα τα φυσίγγια CO2 . Αυτό παράγει πολύ κρύο αέρα που αλλοιώνει τα χαρακτηριστικά του λατέξ.
Είναι χρήσιμο να αφαιρέσετε τον πυρήνα της βαλβίδας. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείτε μια μεγαλύτερη τρύπα στην οποία ο αέρας μπορεί να ρέει πιο γρήγορα και πιο δυνατά.
Ελέγξτε εάν το ελαστικό είναι σωστά τοποθετημένο στη ζάντα μετά το πρώτο φούσκωμα.
Κατά το φούσκωμα, ακούτε μερικά μεγάλα ποπ, κάτι που υποτίθεται ότι συμβαίνει. Αυτό είναι το χείλος του ελαστικού σας που προσκολλάται στη ζάντα. Βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει εάν το ελαστικό έχει τοποθετηθεί σωστά στη φλάντζα της ζάντας.
Tubeless latex ή όχι;
Από τεχνική άποψη, θα μπορούσατε ήδη να πάτε για βόλτα με τους τροχούς tubeless. Ωστόσο… μόνο όταν προσθέσετε λατέξ gia tubeless θα γίνει πραγματικά tubeless, επειδή το λατέξ μπορεί να κλείσει μικρές τρύπες στα ελαστικά σας.
Μόλις τοποθετηθεί, ένα ελαστικό MTB χωρίς σωλήνα απαιτεί λίγη συντήρηση.
Το λατέξ για tubeless έχει αμέτρητες μικρά σωματίδια και/ή ίνες που σφραγίζουν ένα τρύπημα στο ελαστικό σας. Το λατέξ στη συνέχεια σκληραίνει γρήγορα και στερεώνει τις ίνες ή τα σωματίδια. Το αποτέλεσμα: όχι άλλα σκασμένα λάστιχα.
Και σε περίπτωση που πατήσεις ένα αιχμηρό αντικείμενο, μπορείς να συνεχίσεις να κάνεις ποδήλατο. Στην πραγματικότητα, αυτό βοηθά ακόμη και τη διαδικασία κλεισίματος της τρύπας. Ποιος δεν θα το ήθελε αυτό; Πώς όμως μπορείτε να βάλετε το λατέξ στο ελαστικό σας; Ευτυχώς, αυτό δεν είναι τόσο δύσκολο.
Γεμίστε το ελαστικό tubeless με λάτεξ
Πριν ρίξετε το λατέξ στο ελαστικό, πρέπει πρώτα να μετρήσετε τη σωστή ποσότητα λατέξ. Η ποσότητα λατέξ που χρειάζεστε διαφέρει ανά εταιρεία ελαστικών, αλλά κατά μέσο όρο χρειάζεστε περίπου 60 ml λατέξ ανά ελαστικό MTB. Μπορείτε πάντα να προσθέσετε περισσότερο λάτεξ στο ενδιάμεσο εάν έχει τρυπήσει, για παράδειγμα.
Αν έχετε βαλβίδα από την οποία μπορείτε να αφαιρέσετε τον πυρήνα της βαλβίδας, είναι καλύτερο να ρίξετε το λάτεξ μέσα από αυτήν την τρύπα.
Οι περισσότερες μάρκες υγρού λατέξ παρέχονται σε μικρό μπουκάλι με μυτερό καπάκι ή σωληνάκι.
Μπορείτε να εγχύσετε το λατέξ που χρειάζεστε με αυτό το μπουκάλι μέσα από το άνοιγμα της οπής της βαλβίδας. Όταν η βαλβίδα βρίσκεται στο επάνω μέρος, πιέστε το καπάκι και γυρίστε τη βαλβίδα στο έδαφος για να γεμίσετε το ελαστικό. Όταν η φιάλη αδειάσει, μπορείτε να βιδώσετε ξανά τον πυρήνα της βαλβίδας.
Γεμίστε ελαστικό λατέξ MTB χωρίς αφαιρούμενο πυρήνα βαλβίδας
Δεν έχετε αφαιρούμενο πυρήνα βαλβίδας; Απλά, αφαιρέστε λίγο τη 1 πλευρά του ελαστικού σας. Περισσότερα από 15 εκατοστά δεν είναι απαραίτητα. Στη συνέχεια, μπορείτε να ρίξετε το λάτεξ μέσα από το κενό.
Αυτή είναι λίγο πιο τσαπατσούλικο από την πρώτη μέθοδο, οπότε βεβαιωθείτε ότι δεν το κάνετε στο καλό χαλί σας στο σπίτι.
Πρώτο φούσκωμα
Τώρα το λατέξ είναι μέσα στο ελαστικό, μπορείτε να φουσκώσετε ξανά το ελαστικό. Αφαιρέσατε μόνο τον πυρήνα της βαλβίδας; Στη συνέχεια, μπορείτε να εργαστείτε ακόμη και με μια χειροκίνητη αντλία από τώρα και στο εξής.
Φουσκώστε το ελαστικό όσο το δυνατόν περισσότερο για πρώτη φορά για να επιτρέψετε στο ελαστικό να κουμπώσει σωστά στη ζάντα.
Χρειάστηκε να χαλαρώσετε την πλευρά του ελαστικού; Τότε μάλλον θα πρέπει να καταβάλετε λίγη περισσότερη προσπάθεια. Το χείλος του ελαστικού πρέπει να ωθηθεί πίσω στο αυλάκι της ζάντας. Μπορεί να χρειάζεστε έναν αεροσυμπιεστή για αυτό.
Μην χρησιμοποιείτε ποτέ φυσίγγιο CO2. Όπως είπαμε και προηγουμένως, αυτό επηρεάζει το λατέξ και όλη η σκληρή δουλειά σας θα ήταν μάταιη.
Το πιο δύσκολο κομμάτι? λίγη υπομονή ακόμα…
Όταν το ελαστικό έχει την κανονική πίεση, πρέπει να το ανακινήσετε καλά. Κάνοντας αυτό, βεβαιωθείτε ότι το λατέξ ρέει μέσα από το ελαστικό. Εάν υπάρχει ένα μικροσκοπικό τρύπημα κάπου, θα σφραγιστεί από το λάτεξ.
Τοποθετήστε τον τροχό στη μία πλευρά για μερικές ώρες και στη συνέχεια στην άλλη πλευρά για μερικές ώρες. Θα μπορούσατε να αρχίσετε να τα ποδηλατείτε νωρίτερα, φυσικά. Αλλά δίνοντάς του λίγο περισσότερο χρόνο θα εξασφαλίσετε τη βέλτιστη αεροστεγανότητα.
Πόσο συχνά πρέπει να φουσκώνετε ένα ελαστικό tubeless;
Παρεμπιπτόντως, είναι φυσιολογικό να πρέπει να φουσκώνετε ένα ελαστικό tubeless με αέρα πιο συχνά από ένα ελαστικό με εσωτερικό αεροθάλαμο. Θα μπορούσατε να χάσετε λίγο αέρα στις πρώτες βόλτες, επειδή το ελαστικό πρέπει ακόμα να ρυθμιστεί σωστά.
Επομένως, μην συμπεράνετε αμέσως ότι δεν πέτυχε, αλλά κάντε υπομονή για λίγο. Πιστεύετε ότι το λάστιχο εξακολουθεί να χάνει αέρα από κάπου; Φουσκώστε το μέχρι τη μέγιστη πίεση και κάντε ποδήλατο για λίγο σε επίπεδο δρόμο.
Αυτή η αυξημένη πίεση κάνει το λάτεξ να πιέζεται λίγο πιο δυνατά σε δύσκολες γωνίες.