Η τρόμπα του ποδηλάτου δεν είναι κάτι που συζητείται συχνά στην ποδηλατική κοινότητα. Κι όμως, αν δεν υπήρχε μια αεραντλία, ακόμη και ο καλύτερος ποδηλάτης δεν θα έφτανε πουθενά .
Και, αν επεκταθούμε πέρα από τον κόσμο των ποδηλάτων, πολλά άλλα πράγματα στη ζωή μας απαιτούν επίσης ελαστικά με αέρα. Καροτσάκια, μπάλες ποδοσφαίρου, φουσκωτές σχεδίες, παιδικές πισίνες, στρώματα αέρα, μπάλες γυμναστικής, κ.α.
Μια καλή τρόμπα που είναι άνετη και εύκολη στη χρήση είναι απαραίτητη.
Χωρίς αμφιβολία, έχετε χρησιμοποιήσει την ίδια παλιά τρόμπα που είχατε για το παιδικό σας ποδήλατο εδώ και χρόνια, σκεπτόμενοι, “Έε, λειτουργεί”. Σίγουρα!. Αλλά όταν δεν φουσκώσετε σωστά τα ελαστικά δεν θα μπορέσετε να νοιώθετε ασφαλής στη βόλτα σας.
Αν ασχολείστε με το ποδήλατο, σίγουρα συνιστούμε να αφιερώσετε λίγο χρόνο και ενέργεια για να μάθετε την τέχνη της συντήρησης ποδηλάτου – ή να αναζητήσετε βοήθεια και συμβουλές από ένα μηχανικό ποδηλάτων. Αξίζει τον κόπο.
Μία από τις πιο προσιτές συμβουλές της συντήρησης του ποδηλάτου είναι να γνωρίζετε και να προσδιορίζετε την καλύτερη πίεση ελαστικών για εσάς, το ποδήλατό σας και τους δρόμους ή τα μονοπάτια που θέλετε να οδηγείτε. Για να ξεκινήσετε, εξοικειωθείτε με τις προτάσεις των ειδικών, όπως οι συστάσεις για την πίεση ελαστικών της εταιρείας που συνήθως αναγράφονται στη συσκευασία ή το ελαστικό. Στη συνέχεια, αρχίστε να μετράτε την πίεση των ελαστικών σας σε κάθε βόλτα, προσαρμόζοντας ελαφρά τα νούμερα μέχρι να μάθετε τι σας αρέσει. Μια καλή τρόμπα δαπέδου θα κάνει αυτή τη διαδικασία λιγότερο επώδυνη και, ίσως λίγο διασκεδαστική.
Υπάρχουν πολλές τρόμπες για να επιλέξετε, είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι επιλέγετε την καλύτερη για τις ανάγκες σας.
Πώς να επιλέξετε την καλύτερη;
Ορισμένες, είναι πολύ πιο αποτελεσματικές, άνετες στη χρήση και ταιριάζουν καλύτερα στο αγαπημένο σας ποδήλατο. Για κάποια βασικά χαρακτηριστικά αξίζει να ξοδεύετε περισσότερα για μια τρόμπα δαπέδου – πόσο εύκολο είναι να στερεωθεί στη βαλβίδα του ελαστικού, πόσο γρήγορα και εύκολα φουσκώνει το ελαστικό, πόσο σταθερή είναι και πόσο ακριβές και εύκολο να δείτε τις ενδείξεις του μετρητή.
Ευκολία τοποθέτησης
Μια ποιοτική κεφαλή τρόμπας σάς επιτρέπει να στερεώνετε και να αποσυνδέετε εύκολα τον εύκαμπτο σωλήνα στους πιο συνηθισμένους τύπους βαλβίδων ελαστικών, Schrader και Presta. Η εύκολη απόκτηση μιας γρήγορης και σταθερής σφράγισης γύρω από τη βαλβίδα είναι επιτακτική. Διαφορετικά, απλά βγάζετε αέρα που φεύγει έξω από τη βαλβίδα. Εάν δυσκολεύεστε να απελευθερώσετε το ακροφύσιο, θα απελευθερώσετε ξανά αέρα και η ένδειξη πίεσης που μόλις σας έδωσε το μανόμετρο θα είναι λιγότερο ακριβής.
Οι τρόμπες μπορούν να έχουν γενικά ακροφύσια που προσαρμόζονται αυτόματα ώστε να δέχονται είτε βαλβίδες Presta είτε Schrader στην ίδια θέση. Εφόσον λειτουργούν καλά, τότε μπορείτε εύκολα να κάνετε μια απρόσκοπτη μετάβαση από τον έναν τύπο βαλβίδας στον άλλο. Ωστόσο, εάν έχετε μόνο ένα ποδήλατο ή χρησιμοποιείτε μόνο έναν τύπο βαλβίδας, αυτό μπορεί να είναι ένα λιγότερο σημαντικό χαρακτηριστικό για εσάς.
Άλλες τρόμπες χρησιμοποιούν διαφορετικές υποδοχές για κάθε τύπο βαλβίδας. Οι υποδοχές μπορεί να είναι γειτονικές μεταξύ τους, σε αντίθετες πλευρές του τσοκ ή να απαιτούν από τον χρήστη να ξεβιδώσει και να γυρίσει την κεφαλή. Τα ακροφύσια με δύο διαθέσιμες θύρες είναι σχεδόν εξίσου εύκολα στη χρήση με ένα ακροφύσιο γενικής χρήσης — απλά πρέπει να επιλέξετε τη σωστή πλευρά. Ωστόσο, τα σύμβολα που υποδεικνύουν τη σωστή πλευρά μπορεί να είναι δύσκολο να διαβαστούν.
Το ξεβίδωμα και το γύρισμα της κεφαλής διαρκεί περισσότερο και μπορεί να είναι ενοχλητικό, ιδιαίτερα εάν τα μικρά κομμάτια χαλαρώσουν και χαθούν. Προσωπικά αποφεύγω αυτά τα ακροφύσια, με μια αξιοσημείωτη εξαίρεση.
Μόλις τοποθετήσετε την κεφαλή πάνω από τη βαλβίδα, θα πρέπει να τη σφίξετε στη θέση της για να σφραγίσει καλά έτσι ώστε ο αέρας να εισέλθει στο ελαστικό χωρίς να διαρρέει. Αυτό το σημείο είναι κρίσιμο. Ορισμένες κεφαλές δυσκολεύουν πολύ τη σωστή στεγανοποίηση, αναγκάζοντάς σας να δοκιμάσετε πολλές φορές και να χάνει αέρα σε κάθε προσπάθεια. Άλλες προσαρμόζονται άψογα σχεδόν κάθε φορά. Μερικοί από τους σφιγκτήρες και τους μοχλούς είναι άκαμπτοι και δύσκολοι στον ελιγμό.
Τα υλικά της κεφαλής της τρόμπας είναι επίσης σημαντικό να ληφθούν υπόψη. Οι καλοφτιαγμένες, μεταλλικές κεφαλές είναι πιθανό να αντέχουν την κατάχρηση καλύτερα από τις πλαστικές και να αυξήσουν τη συνολική αντοχή. Οι υπερβολικά άκαμπτοι μηχανισμοί μπορεί να προκαλέσουν μεγάλη φθορά, καταπονώντας άλλα εξαρτήματα καθώς τις προσαρμόζετε σε δύσκολες κατευθύνσεις.
Πίεση
Όταν θέλουμε να πάμε μια βόλτα, δεν θέλουμε να καθυστερούμε και χρειαζόμαστε μια αποτελεσματική τρόμπα που φουσκώνει γρήγορα τα ελαστικά και δεν θέλουμε να ξεκινήσουμε την προπόνηση μας κάνοντας ζέσταμα ενώ φουσκώνουμε τα ελαστικά μας..
Λοιπόν, πώς θα βρείτε μια αποτελεσματική τρόμπα ποδηλάτου για να φουσκώσετε τα ελαστικά σας γρήγορα και με ελάχιστη προσπάθεια; Φαίνεται ότι δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Υπάρχει τεράστια ποικιλία όσον αφορά την ταχύτητα φουσκώματος, την απόδοση και την ευκολία στην χρήση.
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες ό]ως αναφέραμε προηγουμένως -το σημείο προσάρτησης, η σταθερότητα της τρόμπας και πόσο καλά λειτουργεί το μανόμετρο – αλλά ο μεγαλύτερος παράγοντας που πρέπει να λάβετε υπόψη είναι εάν χρειάζεστε η τρόμπα σας να είναι καλύτερη σε υψηλές πιέσεις ή μεγάλους όγκους.
Οι αντλίες υψηλής πίεσης λειτουργούν καλά για ελαστικά δρόμου, αλλά χρειάζονται υψηλή πίεση αέρα έως και 140 PSI. Οι αντλίες υψηλού όγκου προορίζονται για ελαστικά ποδηλάτων βουνού, όπου χρειάζεστε μόνο 45 PSI το πολύ, αλλά έχετε πολύ μεγαλύτερο όγκο να γεμίσετε. Μια αντλία σπάνια είναι καλή και στις δύο εργασίες.
Οι αντλίες υψηλής πίεσης έχουν λεπτότερους σωλήνες, ώστε να μπορείτε να τις συμπιέσετε σε υψηλές πιέσεις. Οι αντλίες μεγάλου όγκου έχουν πολύ μεγαλύτερους σωλήνες, ώστε να μπορείτε να μετακινείτε περισσότερο αέρα γρήγορα. Είναι πολύ δύσκολο οι τρόμπες μεγάλου όγκου να χρησιμοποιηθούν για ελαστικά ποδηλάτων δρόμου, επομένως οι τρόμπες υψηλής πίεσης είναι πιο ευέλικτες και πιο συνηθισμένες.
Σταθερότητα
Καθώς η πίεση μέσα σε ένα ελαστικό αυξάνεται με την άντληση, αυξάνεται και η προσπάθεια που απαιτείται για να πιέσετε τη λαβή της τρόμπας. Μια σταθερή τρόμπα δαπέδου θα είναι πιο αποτελεσματική από μια τρόμπα χειρός. Μια πλατιά βάση της επιτρέπει να σταθεί και να σταθεροποιηθεί.
Οι βαρύτερες μεταλλικές βάσεις βοηθούν τη στήριξη της τρόμπας και τις καθιστούν λιγότερο επιρρεπείς σε ανατροπή. Μια γερή βάση αυξάνει επίσης τη σταθερότητα στις τρόμπες που τοποθετούν το μανόμετρο ψηλότερα στον σωλήνα της τρόμπας. Αν και πιο κοντά στα μάτια του χρήστη για ευκολία στην ανάγνωση, αυτό μπορεί να αυξήσει το κέντρο βάρους της τρόμπας, καθιστώντας την λιγότερο σταθερή.
Μια αντλία που πέφτει συνεχώς είναι επίσης πολύ πιο πιθανό να σπάσει.
Ακρίβεια
Όταν ήμασταν παιδιά, πιέζαμε το ελαστικό με τα δάκτυλά μας— Είναι σκληρό; Πολύ καλό! Πάμε!
Ως ενήλικες, έχουμε γίνει λίγο πιο επιλεκτικοί, σχετικά με την πίεση των ελαστικών μας. Μετά από ώρες και ώρες σε τροχούς σε διάφορες επιφάνειες, έχουμε ταλαιπωρηθεί αρκετά ώστε να εκτιμήσουμε την πιο ομαλή διαδρομή που μπορούμε να κάνουμε. Οι ακριβείς πιέσεις των ελαστικών που ταιριάζουν στα ελαστικά μας, σε συνδυασμό με την επιφάνεια που οδηγούμε, κάνουν τεράστια διαφορά.
Δυστυχώς, μερικές από τις τρόμπες δεν είναι τόσο ακριβείς και δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα για ένα ακροφύσιο που δεν μπορεί να σφραγιστεί.
Μανόμετρο
Διαφορετικοί τύποι ποδηλάτων και ελαστικών απαιτούν διαφορετικές πιέσεις. Μπορείτε να οδηγήσετε ένα ελαστικό tubeless για ποδήλατο βουνού με 25 PSI, ενώ ένα ελαστικό ποδηλάτου δρόμου μπορεί να χρειάζεται πάνω από 120 PSI. Ο κατάλληλος μετρητής για εσάς χρειάζεται να διαβάζει τις πιέσεις σωστά.
Ορισμένοι μετρητές δείχνουν έως και 220 PSI. Πολλές τρόμπες δαπέδου που έχουν βελτιστοποιηθεί για ελαστικά υψηλής πίεσης δεν καταγράφουν τίποτα κάτω από 30 PSI, χάνοντας εντελώς τα εύρη πίεσης που μπορεί να θέλετε στα ελαστικά tubeless των ποδηλάτων βουνού. Επιπλέον, οι μετρητές που έχουν μικροσκοπικούς αριθμούς ή σημειώνουν μόνο διαστήματα κάθε 10 PSI μπορούν να κάνουν δύσκολο να λάβετε τις πιέσεις που χρειάζεστε.
Το μέγεθος, η γραμματοσειρά, το χρώμα και η τοποθέτηση του μετρητή μπορούν όλα να επηρεάσουν την αναγνωσιμότητα και τη χρησιμότητά του. Γενικά, είναι πιο εύκολο να διαβάσετε έναν μετρητή που είναι τοποθετημένος ψηλότερα στο σωλήνα της τρόμπας προς τη λαβή αντί να σκύβετε για να δείτε, απλώς επειδή είναι πιο κοντά σας. Ωστόσο, αυτό μπορεί να την κάνει να ανατραπεί πιο εύκολα.
Είναι χρήσιμο όταν ένας μετρητής περιλαμβάνει συρόμενο βέλος. Αυτό σας επιτρέπει να σκύβετε για να σημειώσετε προσεκτικά την πίεση που θέλετε να φουσκώσετε. Στη συνέχεια, όταν στέκεστε πιο μακριά και είναι πιο εύκολο να δείτε αυτό το σημείο. Αναζητήστε μετρητές με έντονα χρώματα, ρυθμιζόμενους οδηγούς ή βέλη.
Εάν δεν έχετε πάρα πολλά ποδήλατα που χρειάζονται διαφορετικές πιέσεις ελαστικών, ένα μεγάλο μετρητή με καθαρούς αριθμούς μπορεί να είναι λιγότερο κρίσιμο για εσάς — αυτός ο δείκτης μπορεί να βρίσκεται στα 95 PSI για πάντα και θα έχετε μια ομαλή οδήγηση κάθε φορά.
Άλλοι παράγοντες
Μερικοί άλλοι παράγοντες είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη όταν περιορίζετε την επιλογή σας. Το πρώτο, φυσικά, είναι να βεβαιωθείτε ότι έχετε το κατάλληλο εργαλείο για τη δουλειά. Εάν πρέπει να φουσκώσετε τα ελαστικά tubeless, για παράδειγμα, θα χρειαστείτε μια αεραντλία ικανή να εκτοξεύει πίεση σαν συμπιεστή αέρα, όπως η Topeak JoeBlow Booster.
Αντοχή
Μια τρόμπα πρέπει να είναι αξιόπιστη. Αν και μια τρόμπα ποδηλάτου δεν είναι το πιο ακριβό κομμάτι του εξοπλισμού που θα αγοράσετε, είναι μια επένδυση. Εάν κακομεταχειρίζεστε τα εργαλεία σας, θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι επενδύετε σε ένα πιο ανθεκτικό μοντέλο.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, παίρνετε αυτό που πληρώνετε όσον αφορά την αντοχή και τη στιβαρή κατασκευή. Ψάξτε για πιο στιβαρά υλικά όπως μέταλλο και ξύλο σε μέρη με υψηλή φθορά.
Άνεση
Μπορεί να μην παρατηρείτε πάντα αμέσως εάν η αντλία δαπέδου σας έχει άβολα χερούλια, αλλά είναι δύσκολο να το διακρίνετε. Η άνεση θα επηρεάσει επίσης τη συνολική ευκολία χρήσης και την ταχύτητα φουσκώματος της τρόμπας. Είναι πολύ πιο εύκολο να πιέζετε κατ’ επανάληψη κάτι φαρδύ, συμπαγές και διαμορφωμένο στις παλάμες σας. Θα φουσκώσετε πιο δυνατά χωρίς να το καταλάβετε και η δουλειά θα γίνει γρήγορα!
Εμφάνιση/Σχέδιο
Αν και δεν είναι απαραίτητο για υψηλές επιδόσεις, η χρήση εξοπλισμού με ελκυστικό σχεδιασμό κάνει τη ζωή πιο ευχάριστη. Εάν πρόκειται να επενδύσετε σε μια τρόμπα δαπέδου, ενώ όλοι οι άλλοι παράγοντες είναι ίδιοι, γιατί να μην αποκτήσετε μια όμορφη τρόμπα;
Επιπλέον, για όσους μένουν σε διαμερίσματα με όλο τον εξοπλισμό τους ουσιαστικά σε κοινή θέα, μπορεί να είναι διασκεδαστικό να θεωρούν τον εξοπλισμό σας ως σπορ διακόσμηση σπιτιού.
Μεταφορά
Ταξίδια, οικογενειακές διακοπές, ποδηλατικοί αγώνες — θα χρειαστεί να ετοιμάσετε την τρόμπα του ποδηλάτου σας. Επομένως, αξίζει τον κόπο να λάβετε τη δέουσα προσοχή στη μεταφορά κάθε τρόμπας. Δώστε προσοχή στο βάρος και τις διαστάσεις της όταν λαμβάνετε την απόφασή σας.
Πρόσθετα
Πολλές τρόμπες περιλαμβάνουν μια βελόνα για το φούσκωμα αντικειμένων όπως μπάλες ποδοσφαίρου και έναν πλαστικό αντάπτορα για πράγματα όπως σχεδίες, μπάλες παραλίας και στρώματα αέρα. Αν και μπορείτε εύκολα να αγοράσετε αυτά τα έξτρα, είναι ωραίο να συμπεριλαμβάνονται στο κιτ της τρόμπας. Μικροσκοπικά κομμάτια όπως αυτά χάνονται εύκολα, αλλά ορισμένες τρόμπες έχουν έξυπνα σημεία αποθήκευσης για αυτά τα χρήσιμα πρόσθετα.
Εναλλακτικές λύσεις
Χειροκίνητες Τρόμπες
Αυτές δεν είναι τόσο βολικές όσο οι τρόμπες δαπέδου, αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να τις πάρετε μαζί σας στο αυτοκίνητό σας, στο σακίδιό σας ή στο ποδήλατό σας. Είναι πολύ συμπαγή και μπορεί να είναι λιγότερο ακριβές από τα μοντέλα δαπέδου. Εάν έχετε μόνο ένα ποδήλατο και περιορισμένο χώρο αποθήκευσης, ίσως θέλετε απλώς να έχετε μια χειροκίνητη αντλία. Ωστόσο, χρειάζονται περίπου δέκα φορές περισσότερος χρόνος για να φουσκώσουν ένα ελαστικό, ειδικά ένα ελαστικό ποδηλάτου βουνού μεγάλου όγκου.
Φορητοί αεροσυμπιεστές
Αυτοί συνδέονται σε μια πρίζα AC ή στο αυτοκίνητό σας. Εάν έχετε βαλβίδες Presta, μπορεί να είναι δύσκολη η αγορά του κατάλληλου αντάπτορα. Το θετικό είναι ότι θα φουσκώσουν σχεδόν οτιδήποτε, από λάστιχα ποδηλάτων μέχρι σχεδίες και ελαστικά αυτοκινήτου.