Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Πόσο πιο γρήγοροι είναι πραγματικά οι τροχοί ποδηλάτου carbon;

carbon 24mm wheel road bike 700c clincher

Οι Τροχοί Carbon είναι πραγματικά πολύ καλύτεροι, αλλά πόσο γρήγορα μπορούν πραγματικά να σας μεταφέρουν αν είστε ερασιτέχνης;

Όταν είστε αποφασισμένοι να βελτιώσετε την απόδοσή σας, θα πρέπει να παραδεχτείτε ότι η οδήγηση ενός σετ τροχών από ανθρακονήματα, αν και πολύ ακριβοί, θα σας βοηθήσουν να γίνετε καλύτεροι. Ίσως όχι απείρως καλύτεροι αλλά σίγουρα μετρήσιμα καλύτεροι.

Θα είναι πιο άνετοι και πιο γρήγοροι από οποιαδήποτε σετ τροχών αλουμινίου που οδηγείτε. Μην αφήνετε την τιμή να σας αποθαρρύνει καθώς αν και είναι ακριβοί, μηχανικοί και σχεδιαστές κατασκευάζουν τροχούς από ανθρακονήματα που είναι πιο στιβαροί και διαρκούν περισσότερο από ποτέ. Οποιοδήποτε κι αν είναι το επίπεδό σας, πρέπει πραγματικά να είναι κάτι που πρέπει να το λάβετε σοβαρά υπ’ όψη σας.

Οι τροχοί με στεφάνια από ανθρακονήματα είναι πιο γρήγοροι, ανταποκρίνονται περισσότερο και καλύτερα από κάθε άποψη σε σύγκριση με τις ζάντες αλουμινίου.

dt arc 1400 dicut

Γιατί Carbon;

Μα γιατί; Προκειμένου να αποδίδεις στο μέγιστο των δυνατοτήτων σου μερικές φορές, σε ένα άθλημα όπως η ποδηλασία όπου είσαι τόσο καλός όσο και ο εξοπλισμός που χρησιμοποιείς, υπάρχει πάντα περιθώριο βελτίωσης.

Πρέπει να εμπιστευόμαστε τους μηχανικούς και τους βιομηχανικούς σχεδιαστές για να μας παρέχουν τον εξοπλισμό που θα μας βοηθήσει να φτάσουμε στην κορυφή της δικής μας απόδοσης. Επιπλέον, αν ξοδέψετε 2000€, δεν είναι κάτι που θα το αφήσετε να καθίσει στο γκαράζ σας ενώ ενώ εσείς παχαίνετε στον καναπέ.

Τα ανθρακόνημα είναι καλύτερο από το αλουμίνιο για αυτούς τους λόγους; λιγότερο εύκαμπτο, πιο αεροδυναμικό και γενικά πιο ελαφρύ, παρόλο που το αλουμίνιο χρησιμοποιείται ακόμα στους περισσότερος τροχούς που κατασκευάζονται.

Πιθανότατα ως ερασιτέχνης ποδηλάτης, δεν σας απασχολεί πολύ η συμμετοχή σας στο Tour de France, αλλά θέλετε να γίνετε λίγο πιο γρήγοροι, και το carbon μπορεί να σας βοηθήσει να το κάνετε αυτό. Ακόμα κι αν δεν θέλετε να γίνετε πιο γρήγοροι, σκεφτείτε τα οφέλη της άνεσης που μπορεί να προσφέρει το ανθρακόνημα.

Το ανθρακόνημα είναι ελαφρύτερο

Ας ξεκινήσουμε με το βάρος. Αυτή είναι ίσως η πιο εύκολη αλήθεια για τους τροχούς carbon για να καταλάβετε τη διαφορά. Η γενική αρχή είναι ότι όσο πιο ελαφρύς είστε τόσο πιο γρήγορα θα πάτε ή ίσως τόσο πιο εύκολο θα είναι να διατηρήσετε υψηλότερη ταχύτητα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ισχύει κυρίως για την ανάβαση. Όσο λιγότερο βάρος έχετε κουβαλάτε μαζί σας σε μία ανηφόρα, τόσο πιο εύκολο θα είναι να ανεβείτε.

Τώρα αν κουβαλάτε το βάρος στο σετ τροχών σας ή στο πλαίσιο σας είναι ένα εντελώς διαφορετικό ερώτημα, καθώς το περιστροφικό βάρος είναι πολύ δύσκολο να μετρηθεί, αλλά γενικά το ελαφρύτερο είναι ακόμα καλύτερο. Δοκιμάστε το μόνοι σας, ανεβείτε με ένα ποδήλατο 8 κιλών σε μία ανηφόρα και μετά με ένα ποδήλατο 15 κιλών στην ίδια ανηφόρα και σίγουρα θα νιώσετε τη διαφορά.

Επίσης, οι ελαφρύτεροι τροχοί φαίνεται να έχουν καλύτερη απόκριση και μπορούν να κάνουν ευκολότερους ελιγμούς κατά την οδήγηση. Τα χίλια γραμμάρια δεν θα σας δώσουν ένα συντριπτικό πλεονέκτημα, αλλά νομίζω ότι θα παρατηρήσετε λίγο περισσότερη άνεση και έλεγχο στη βόλτα σας.

shimano durace
shimano durace

Οι τροχοί carbon είναι πιο αεροδυναμικοί

Λόγω του τρόπου κατασκευής των ζαντών από ανθρακόνημα, οι μηχανικοί μπορούν να γίνουν λίγο πιο δημιουργικοί σε αυτό το τμήμα. Τα στεφάνια από ανθρακόνημα κατασκευάζονται είτε πρώτα με δέσιμο λωρίδων άνθρακα σε αποτελεσματικά σχέδια δικτυωτού πλέγματος που υποστηρίζουν το βάρος και στη συνέχεια υποβάλλονται σε θερμική επεξεργασία με έναν συνδετικό παράγοντα ρητίνης για να σχηματιστούν σχήματα σκληρού άνθρακα.

Ή η ρητίνη προστίθεται σε ένα σύνθετο υλικό άνθρακα και στη συνέχεια διαμορφώνεται σε σχήμα παρόμοιο με την τρισδιάστατη εκτύπωση με θερμό καλούπι ή πρέσα από χάλυβα. Αυτές οι διαδικασίες καθιστούν πολύ πιο εύκολη την κατασκευή μοναδικών αεροδυναμικών σχημάτων σε αντίθεση με το αλουμίνιο το οποίο μπορεί πραγματικά να ωθηθεί μόνο μέσα από ατσάλινα καλούπια για να δημιουργήσει το σχήμα της ζάντας.

Στο παρελθόν, αυτό έκανε τις ζάντες clincher αλουμινίου πιο αξιόπιστες επειδή ολόκληρο το χείλος είχε ένα συμπαγές σχήμα σε αντίθεση με παλαιότερες ζάντες carbon, όπου το χείλος πιέζετε από τα παπουτσάκια των φρένων προστέθηκε μετά τη διαμόρφωση του αρχικού σχήματος του χείλους.

Υπήρχε πάντα αυτή η ανησυχία ότι η τριβή από το φρενάρισμα θα ζέστανε το εποξειδικό ή τη ρητίνη, θα εξατμιζόταν και μετά τα πλέγματα άνθρακα απλώς θα λύνονταν ή θα ανατινάζονταν κ.λπ. Αυτό δεν συμβαίνει πια.

Με νέα υλικά που χρησιμοποιούνται σε επιφάνειες πέδησης και κατασκευή φρένων, η θερμότητα τριβής διαχειρίζεται πολύ εύκολα.

Οι τροχοί carbon παρέχουν πιο ομαλή, πιο άκαμπτη οδήγηση

Τώρα ας μιλήσουμε για την ακαμψία, δηλαδή πόσο κινείται το χείλος από πλευρά σε πλευρά σε έναν οριζόντιο άξονα και πόσο το χείλος κινείται πάνω και κάτω σε έναν κατακόρυφο άξονα. Ενώ ένας σωστά τεντωμένος τροχός μπορεί να υποστηρίξει αρκετά βαριά ποδήλατα και αναβάτες, θα εξακολουθεί να κάμπτεται σε αυτόν τον άξονα υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης.

Κυρίως στις στροφές και κατά τη διάρκεια των σπριντ, οι αναβάτες μπορούν να παράγουν εκπληκτική ισχύ και ροπή. Οι στροφές στο δρόμο με μεγάλη ταχύτητα θα προκαλέσουν κάμψη από πλευρά σε πλευρά ενώ τα σπριντ ταχύτητας και ανηφόρας θα προκαλέσουν κάμψη πάνω και κάτω.

Η ομορφιά του carbon είναι ότι μειώνει την ελαστικότητα σε σύγκριση με το αλουμίνιο ενώ εξακολουθεί να απορροφά τους κραδασμούς του δρόμου. Σε συνδυασμό με το ότι είναι ήδη ελαφρύτερο υλικό κατασκευής, οι μηχανικοί μπορούν να δουλέψουν με περισσότερες ακτίνες και άκαμπτα μοτίβα, έτσι ώστε να μπορεί να ξεπεράσει το αλουμίνιο σε κάθε περίσταση. Κάθε μεγάλος νικητής σε αγώνα έχει κερδίσει χρησιμοποιώντας τροχούς carbon. Το μόνο μειονέκτημα είναι το κόστος.

Τροχοί carbon

Για το carbon, η τιμή για την αγορά ενός αξιοπρεπή σετ τροχών ξεκινά από περίπου 800 € ανά σετ, ίσως λίγο φθηνότερα για σετ χωρίς μάρκα από την Κίνα, αλλά από ό,τι έχω ακούσει ο έλεγχος ποιότητας δεν είναι πάντα τόσο καλός και οι τροχοί μπορεί να έχουν ελαττώματα.

Συμπέρασμα!

Οι ζάντες carbon θα κάνουν καλύτερο τον μέσο αναβάτη; Ναι, μόνο λόγω του ότι είναι πιο ελαφριές. Υπάρχουν άλλοι τρόποι εξοικονόμησης βάρους; φυσικά. Τα tubeless ή χωρίς αεροθάλαμο ελαστικά θα σας εξοικονομήσουν βάρος. Παγουροθήκες carbon, καλώδια Kevlar, πλαίσια από ανθρακόνημα, παλουκόσελα και τιμόνια.

Όλα αυτά τα πράγματα θα σας εξοικονομήσουν βάρος, αλλά μπορεί να μην βελτιώσουν την αίσθηση και η απόκριση του ποδηλάτου μπορεί να μην αλλάξει τόσο πολύ όσο αν αντικαταστούσατε το σετ τροχών.

Είναι επίσης σημαντικό να λάβετε υπόψη ότι πολλά ωραία ποδήλατα δρόμου θα διατίθενται με όχι τόσο υπέροχο σετ τροχών, αλλά πιθανότατα θα διατίθενται με αξιοπρεπή άλλα εξαρτήματα μόνο λόγω του σχετικού κόστους. Απλά κάτι που πρέπει να λάβετε υπόψη καθώς αναζητάτε αυτό που σας αρέσει περισσότερο.

Μετάβαση στο περιεχόμενο