Αν και πλέον τα δισκόφρενα έχουν καθιερωθεί, τα V-brakes υπάρχουν ακόμα σε φθηνότερα ποδήλατα και στα περισσότερα παιδικά ποδήλατα.
Όταν τα V-brakes αρχίζουν να μην αποκρίνονται σωστά και δεν έχουν απόδοση, ρυθμίζονται πολύ εύκολα και χρειάζονται μόνο λίγη προσοχή για να λειτουργήσουν ξανά σαν καινούργια!
Ελέγχετε τακτικά τα φρένα σας
Είναι καλή ιδέα να ελέγχετε τακτικά τα φρένα σας, αντί να τα αφήνετε μέχρι να φτάσουν στο σημείο όπου αρχίζουν τα προβλήματα. Χωρίς τακτικό έλεγχο, τα τακάκια μπορούν να φθαρούν υπό γωνία, γεγονός που μπορεί να τα κάνει δύσκολο να επαναρυθμιστούν ή ακόμα και να τα καταστήσουν άχρηστα και να χρειάζονται αντικατάσταση.
Βήμα 1ο
Πριν ξεκινήσετε τις ρυθμίσεις, πιέστε τη μανέτα του φρένου σας και ελέγξτε ότι τα τακάκια των φρένων έρχονται σε επαφή με το στεφάνι. Εάν είναι έτσι, μπορείτε να προχωρήσετε στο 2ο βήμα, αλλά εάν όχι, πρέπει να τεντώσετε το συρματόσχοινο.
Βιδώστε τον ρεγουλατόρο στη μανέτα του φρένου κατά το μεγαλύτερο μέρος (δεξιόστροφα) και χαλαρώστε τη βίδα που συγκρατεί το συρματόσχοινο σε έναν από τους βραχίονες του φρένου. Τραβήξτε το συρματόσχοινο για να φέρετε τα τακάκια πιο κοντά μεταξύ τους, αλλά μην τραβάτε τόσο πολύ ώστε τα τακάκια να αγγίζουν το στεφάνι. Σφίξτε ξανά τη βίδα.
Ενώ τραβάτε το συρματόσχοινο, είναι πιο εύκολο αν χρησιμοποιήσετε το άλλο σας χέρι για να πιέσετε τους βραχίονες του φρένου πιο κοντά μεταξύ τους, διαφορετικά θα ανοίξουν, κάτι που θα κάνει τα πράγματα χειρότερα. Μόλις το κάνετε αυτό και τα τακάκια ακουμπήσουν στο στεφάνι όταν πατηθεί το φρένο, προχωρήστε στο 2ο βήμα.
Βήμα 2ο
Με την πάροδο του χρόνου, τα φρένα θα έχουν σταδιακά κακή ευθυγράμμιση καθώς φθείρονται, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει μια αδύναμη αίσθηση στη μανέτα του φρένου. Σε αυτό το βήμα θα μάθετε πώς να ευθυγραμμίσετε εκ νέου τα φρένα σας.
Για να ευθυγραμμίσετε εκ νέου τα τακάκια, θα πρέπει να τα ευθυγραμμίσετε έτσι ώστε όταν τα φρένα είναι ενεργοποιημένα, τα τακάκια να χτυπούν το στεφάνι σε όλη την επίπεδη επιφάνειά τους. Χαλαρώσετε τη βίδα στα τακάκια, και πιέστε τη μανέτα του φρένου με το ένα χέρι και με το άλλο χέρι μετακινήστε το τακάκι μέχρι να ευθυγραμμιστεί σωστά.
Με το μοχλό του φρένου ακόμα τραβηγμένο, σφίξτε απαλά τη βίδα σε μικρή ποσότητα, αλλά μην την σφίξετε ακόμα πλήρως. Απελευθερώστε τη μανέτα του φρένου και χρησιμοποιήστε το ένα χέρι για να κρατήσετε το τακάκι ακίνητο όσο τελειώνετε να το σφίγγετε.
Αφού το κάνετε και για τα δύο τακάκια, πιέστε το μοχλό του φρένου και ελέγξτε ότι τα τακάκια και οι βραχίονες έρχονται σε επαφή με το στεφάνι συμμετρικά και στις δύο πλευρές. Δεν χρειάζεται να είναι απολύτως τέλειο, αλλά κάντε ότι καλύτερο μπορείτε. Θα πρέπει τώρα να έχετε επίσης μια ωραία θετική αίσθηση του φρένου μέσω της μανέτας.
Βήμα 3ο
Στη συνέχεια πρέπει να ελέγξετε ότι τόσο το δεξί όσο και το αριστερό τακάκι αγγίζουν το στεφάνι ταυτόχρονα. Εάν δεν το κάνουν, τα τακάκια σας θα φθαρούν ανομοιόμορφα. Αυτό διορθώνεται ρυθμίζοντας τα ελατήρια επιστροφής που ανασύρουν τους βραχίονες του φρένου μακριά από το στεφάνι. Είναι μια ωραία και απλή δουλειά, αν και μπορεί να είναι λίγο χρονοβόρα. Είναι επίσης πολύ ικανοποιητικό όταν το πετύχετε σωστά!
Τα περισσότερα V-brakes απαιτούν ένα σταυροκατσάβιδο (+) για τη ρύθμιση των ελατηρίων, αλλά περιστασιακά ορισμένα μοντέλα χρησιμοποιούν ένα μικρό κλειδί allen. Το σφίξιμο της βίδας (δεξιόστροφα), θα ασκήσει μεγαλύτερη πίεση στο ελατήριο και θα κάνει το τακάκι του φρένου να απομακρυνθεί περισσότερο από το στεφάνι. Χαλαρώνοντας τη βίδα (αριστερόστροφα) θα χαλαρώσει το ελατήριο και το τακάκι θα πλησιάσει το στεφάνι.
Υπάρχουν βίδες ελατηρίου και στους δύο βραχίονες του φρένου, επομένως θα χρειαστεί να ρυθμίσετε και τα δύο σταδιακά μέχρι να βρείτε τη σωστή ισορροπία. Οποιεσδήποτε αλλαγές κάνετε στην ένταση στη μία πλευρά θα έχουν άμεση επίδραση στην άλλη πλευρά. π.χ. αν σφίξετε το ελατήριο στα αριστερά, αυτό το τακάκι θα απομακρυνθεί περισσότερο από το στεφάνι, ενώ το δεξί τακάκι θα πλησιάσει σε αυτό. Ομοίως, αν χαλαρώσετε το ελατήριο στην αριστερή πλευρά, αυτό το τακάκι θα πλησιάσει πιο κοντά στο στεφάνι, αλλά το δεξί τακάκι θα απομακρυνθεί περισσότερο.
Προσπαθήστε να αποφύγετε απλώς να σφίγγετε συνεχώς τα ελατήρια για να έχετε μια ομοιόμορφη ισορροπία, καθώς η επιπλέον τάση στο καλώδιο θα το κάνει να τεντώνεται περισσότερο με την πάροδο του χρόνου. Ομοίως, αν απλώς τα χαλαρώσετε, μπορεί να διαπιστώσετε ότι η μανέτα του φρένου σας δεν επιστρέφει πάντα στην κεντρική θέση όσο γρήγορα θα έπρεπε. Προσπαθήστε να ισορροπήσετε τα αριστερά και τα δεξιά ελατήρια κάπου στη μέση του εύρους ρύθμισης τους.
Βήμα 4ο
Με το καλώδιο σφιγμένο, τα τακάκια ρυθμισμένα και τα ελατήρια ισορροπημένα, το τελευταίο βήμα είναι να ρυθμίσετε με ακρίβεια τη μανέτα του φρένου σύμφωνα με τις προτιμήσεις σας. Αυτό το βήμα δεν απαιτεί εργαλεία. Ωστόσο, μπορεί να χρειαστείτε κάποια πένσα για πρόσθετο κράτημα σε παλιούς ρεγουλατόρους που έχουν κολλήσει.
Θα παρατηρήσετε δύο πράγματα σχετικά με τους ρυθμιστές κάννης.
• Υπάρχει ένας πρόσθετος δακτύλιος με σπείρωμα στο εξωτερικό του ρεγουλατόρου.
Αυτός είναι ένας δακτύλιος ασφάλισης που αποτρέπει το στρίψιμο του ρεγολατόρου από τους κραδασμούς του ποδηλάτου. Αφού ρυθμίσετε το ρεγουλατόρο όπως θέλετε, σφίξτε τον δακτύλιο ασφάλισης προς τη μανέτα του φρένου με το χέρι. Μην χρησιμοποιείτε δύναμη ή πένσα για να το κάνετε αυτό – ο δακτύλιος ασφάλισης δεν χρειάζεται να είναι πολύ σφιχτός και μπορεί να καταστρέψετε τα σπειρώματα ή να μην μπορέσετε να τον χαλαρώσετε αργότερα.
• Τόσο ο ρεγουλατόρος όσο και ο δακτύλιος ασφάλισης έχουν μια σχισμή.
Αυτές οι σχισμές, επιτρέπουν την τοποθέτηση του καλωδίου του φρένου χωρίς να χρειάζεται να αποσυναρμολογηθεί τελείως ο μοχλός του φρένου. Απλά όταν το ξανασιξετε προσέχτε να μη ευθυγραμμίζονται οι δύο σχισμές.
Το σφίξιμο του ρεγουλατόρου στη μανέτα του φρένου (δεξιόστροφα) έχει σαναποτέλεσμα την αύξηση του μήκους του συρματόσχοινου. Αντίστροφα, εάν το ξεσφίξετε (αριστερόστροφα) έχει το ίδιο αποτέλεσμα με το να κοντύνετε το συρματόσχοινο.
Ρυθμίστε τους ρεγουλατόρους στις δύο μανέτες των φρένων μέχρι να είστε ευχαριστημένοι με την αίσθηση που έχουν.
Θυμηθείτε να ελέγχετε τα τακάκια των φρένων σας για ανομοιόμορφη φθορά και εάν οι αυλακώσεις στο υλικό τριβής φθαρούν εντελώς, ήρθε η ώρα να τις αντικαταστήσετε.