Πως να προσαρμόσετε ένα ποδήλατο δρόμου στα μέτρα σας

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αυτό το άρθρο επικεντρώνεται στην ρύθμιση ενός ποδηλάτου δρόμου και όχι στην επιλογή του μεγέθους του ποδηλάτου. Συχνά αυτές οι δύο έννοιες αλληλοσυνδέονται αλλά είναι εντελώς διαφορετικές. Έτσι, η ρύθμιση ενός ποδηλάτου δρόμου λειτουργεί καλύτερα όταν ξεκινάτε με το σωστό μέγεθος ποδηλάτου, ή τουλάχιστον με ένα ποδήλατο που είναι αρκετά κοντά στο σωστό μέγεθος.

Προσαρμόζοντας ένα ποδήλατο δρόμου στα μέτρα σας δεν είναι τόσο περίπλοκο όσο ίσως νομίζετε, εν μέρει λόγω του ότι μια καλή ρύθμιση ποδηλάτου δεν έχει καμία σχέση με το ποδήλατο καθαυτό, αλλά με το σωματότυπο σας. Η ρύθμιση ενός ποδηλάτου δρόμου εφαρμόζεται στα σημεία επαφής (σημεία σύνδεσης) μεταξύ του αναβάτη και του ποδηλάτου. Αυτά τα πέντε σημεία σύνδεσης είναι: δεξί και αριστερό πόδι, η λεκάνη και το δεξί και αριστερό χέρι. Έτσι, ακόμη και αν το ποδήλατό σας δεν είναι το σωστό ««μέγεθος», αρκεί να έχετε τα σημεία σύνδεσης στο ιδανικό σημείο, και μπορείτε να επιτύχετε μια καλή και άνετη ρύθμιση.

Η σωστή ρύθμιση του ποδηλάτου έχει να κάνει περισσότερο με τη σέλα, το τιμόνι, τις λεβιεδομανέτες, το λαιμό τιμονιού και, το πιο σημαντικό, τα παπούτσια, τα σχαράκια και τα πεντάλ.

Εφ’ όσον έχετε τον εξοπλισμό σας όσο το δυνατόν στο σωστό μέγεθος τότε μπορείτε να επιτύχετε μια σωστή και αποτελεσματική ρύθμιση του ποδηλάτου.

Το να φέρουμε τα σημεία επαφής στη σωστή θέση είναι μόνο μια αρχή για την ρύθμιση του ποδηλάτου. Όχι μόνο αυτά τα σημεία πρέπει να βρίσκονται στη σωστή θέση, αλλά πρέπει να ρυθμίσετε κάθε συγκεκριμένο σημείο με λεπτομερή μέτρηση. Πρέπει να ρυθμίσετε και να συντονίσετε το κάθε τμήμα του ποδηλάτου όπως καθορίζει το σώμα σας. Γιατί; Τα ποδήλατα είναι συμμετρικά (εκτός από μερικές φορές όταν ένας δισκοβραχίονας είναι οβάλ αντί κυκλικός) ενώ το ανθρώπινο σώμα δεν είναι. Για παράδειγμα, στα χέρια, επειδή μπορεί να έχετε το σωστό μήκος και γωνία δεν σημαίνει ότι έχετε το σωστό σχήμα και μέγεθος του τιμονιού, την κατάλληλη κλίση/περιστροφή και/ή τις λεβιεδομανέτες στη σωστή θέση τους στο τιμόνι. Ή για τα πόδια, επειδή τοποθετείτε τα σχαράκια των πεντάλ μπροστά/πίσω δεν σημαίνει ότι η περιστροφή, η κλίση και το πλάτος της θέσης είναι σωστά.

Το τελικό αποτέλεσμα μεταξύ του ποδηλάτου και της σύνδεσής σας με αυτό είναι όταν το ποδήλατο ουσιαστικά «εξαφανιστεί». Μόλις δεν αισθάνεστε πλέον το ποδήλατο και το μόνο που έχετε στο μυαλό σας είναι η βόλτα σας, το τοπίο ή/και την παρέα σας, τότε έχετε μια καλή ρύθμιση ποδηλάτου. Ομοίως, ενώ ένας αγωνιζόμενος μπορεί να μην ενδιαφέρεται για το τοπίο, νοιάζεται όμως για το πόσο γρήγορα πηγαίνει και τη θέση που θα τερματίσει στον αγώνα. Όταν ένας αγωνιζόμενος δεν αισθάνεται το ποδήλατό του (εξαφανίζεται) τότε έχει κάνει μια τέλια ρύθμιση ποδηλάτου.

ΞΕΚΙΝΩΝΤΑΣ

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, το σώμα (του ποδηλάτη) έρχεται σε επαφή με το ποδήλατο σε πέντε σημεία – χέρια, λεκάνη και πόδια. Στην ποδηλασία η θέση των ποδιών, της λεκάνης και των χεριών επηρεάζει δραματικά την άνεση και την απόδοση. Υπάρχουν πολλά κομμάτια εξοπλισμού σε ένα ποδήλατο που χρησιμοποιούνται ή προσαρμόζονται για να ταιριάξουν την ιδανική σας θέση στο ποδήλατό σας:

1. Λεκάνη – επιλογή σέλας, ύψος, εμπρός/πίσω και κλίση και μερικές φορές τα ποδηλατικά σορτς.

2. Χέρια – τιμόνι και λεβιεδομαμανέτες τα οποία αλληλοσυνδέονται με το λαιμό τιμονιού.

3. Πόδια – πεντάλ, σχαράκια, ποδηλατικά παπούτσια και περιστασιακά ο δισκοβραχίονας.

Λεκάνη

Επιλογή σέλας

Σπάνια αναφέρεται η επιλογή σέλας όσον αφορά την ρύθμιση του ποδηλάτου. Η πραγματικότητα είναι ότι αυτό είναι το πρώτο βήμα πριν κάνετε οποιαδήποτε προσαρμογή στο ύψος, την κλίση ή το μπρος/πίσω της σέλας. Το να μην έχετε την ιδανική σέλα μπορεί να επηρεάσει και να χαλάσει την ιδανική ρύθμιση του ποδηλάτου σας.

Είναι πολύ απλό, ο καλύτερος τρόπος για να βρείτε την πιο άνετη σέλα είναι να καθίσετε πάνω σε αυτή. Το πρόβλημα είναι ότι η αλλαγή σέλας είναι χρονοβόρα και δύσκολη.

Η αλλαγή μιας σέλας μπορεί να διαρκέσει έως και 15 λεπτά ανά σέλα, πράγμα που σημαίνει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι κάνουν μια επιλογή σέλας πιέζοντας πάνω της με το δάχτυλο για να ελέγξουν τη σταθερότητα ή την άνεση που προσφέρει. Μια άλλη επιλογή είναι απλά να επιλέξετε μια σέλα με βάση τα χαρακτηριστικά της. Μπορεί να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η σέλα που χρησιμοποιείτε αυτήν τη στιγμή δεν είναι πραγματικά η καλύτερη σέλα για εσάς.

Προσοχή για τους άλλους τρόπους που μπορεί να σας προτείνουν για την επιλογή της σέλας σας. Ορισμένα καταστήματα ποδηλάτων μπορεί να σας βάλουν να καθίσετε σε μια συσκευή που αποτυπώνει το πλάτος των οστών σας. Εάν αυτή η συσκευή λειτουργεί πραγματικά, οι καλύτερες πληροφορίες που «προτείνει» είναι – πόσο πλατιά ή στενή πρέπει να είναι μια σέλα που μπορεί να σας αρέσει. Δυστυχώς, αυτή η συσκευή δεν παρέχει πληροφορίες για μια καλή επιλογή σέλας.

Όπως αναφέρθηκε, μια σέλα που δεν είναι σωστή για εσάς μπορεί να χαλάσει τη ρύθμιση στο ποδήλατο και φυσικά να είναι άβολη.

Καθώς προσπαθείτε να βρείτε τη σωστή σέλα να είστε προσεκτικοί. Πολλοί επισημαίνουν ότι οι σέλες είναι ειδικά σχεδιασμένες για άνδρες και γυναίκες, με τις περισσότερες γυναικείες σέλες να είναι φαρδύτερες στο πίσω μέρος. Ωστόσο, ορισμένοι άνδρες θεωρούν ότι ορισμένες «γυναικείες σέλες» είναι οι πιο άνετες και αντίθετα μερικές γυναίκες θεωρούν ότι οι «ανδρικές σέλες» είναι οι πιο άνετες.

Είναι καλύτερες οι σέλες με σχισμή και κενό στη μέση; Εξαρτάται. Φαίνεται ότι στο παρελθόν ορισμένοι κατασκευαστές προσέθεσαν μια σχισμή για να αντισταθμίσουν το ιδανικό σχέδιο σέλας. Πολλές σέλες δεν προσέφεραν την ιδανική υποστήριξη στη σωστή περιοχή, ακόμη και για τους ποδηλάτες που οδηγούν πολύ σκυφτοί ή προς τα εμπρός όπως στο τρίαθλο. Μια καλή σέλα μπορεί να μην χρειάζεται σχισμή εάν η υποστήριξη βρίσκεται στην ιδανική περιοχή για εσάς. Ποια είναι η ιδανική περιοχή; Διαφέρει από άτομο σε άτομο, αλλά γενικά, για τους περισσότερους από εμάς (άνδρες ή γυναίκες) σημαίνει ότι δεν υπάρχει υπερβολική πίεση στο μέτωπο ή στο κέντρο της σέλας. Τελικά μία σέλα με σχισμή μπορεί να αποδειχθεί πιο άνετη, αλλά μην απορρίψετε τις σέλες χωρίς σχισμή πριν τις δοκιμάσετε πρώτα. Μπορεί να εκπλαγείτε σχετικά με το ποια είναι η καλύτερη.

Κλίση Σέλας

Είναι μία σέλα σε οριζόντια θέση η καλύτερη θέση; Μπορεί να είναι ιδανική για μερικούς αλλά πιθανώς όχι για κάθε ποδηλάτη. Πολλοί άνθρωποι γέρνουν τη μύτη της σέλας προς τα κάτω πιστεύοντας ότι θα είναι πιο άνετη. Εάν πρέπει να γείρετε τη μύτη προς τα κάτω περισσότερο από μερικές μοίρες, μπορεί να μην έχετε τη σωστή σέλα ή/και η συνολική ρύθμιση του ποδηλάτου να μην είναι σωστή. Η υπερβολική κλίση προς τα κάτω συνήθως οδηγεί στην ολίσθηση της λεκάνης σας προς τα εμπρός. Αυτό οδηγεί σε δυσφορία στα χέρια, τους αγκώνες και τρικέφαλους μύες ή τον πόνο στους ώμους. Παρόλο που δεν είναι τόσο συνηθισμένο, μερικοί αισθάνονται καλύτερα με μια σέλα με ελαφρώς ανορθωμένη μύτη. Η καλύτερη προσαρμογή για τη σέλα του ποδηλάτου δρόμου εξαρτάται πραγματικά από πολλούς παράγοντες οπότε πρέπει να ρυθμιστεί στη θέση που σας κάνει να αισθάνεστε καλύτερα.

Ύψος Σέλας

Το σημείο εκκίνησης για τις περισσότερες ρυθμίσεις του ποδηλάτου είναι συνήθως το ύψος της σέλας. Φορέστε τα ποδηλατικά σας παπούτσια και καθίστε στη σέλα με το ένα πόδι να κρέμεται ελεύθερα και η λεκάνης σας σε επίπεδη θέση – όχι ο ένα γοφός να γέρνει ψηλότερα ή χαμηλότερα. Η φτέρνα του ποδιού σας που κρέμεται θα πρέπει απλώς να ξύσει ή να αγγίξει το πεντάλ όταν το πεντάλ βρίσκεται στο κάτω μέρος (6 η ώρα). Μόλις σύρετε το πόδι σας πίσω για να φέρετε τη σφηνοειδές οστό πίσω από το μεγάλο δάκτυλο του ποδιού σας στο κέντρο του πεντάλ θα πρέπει να έχετε μια ελαφριά κάμψη στο γόνατό σας.

bf 01

Αυτό ισχύει για ένα ποδήλατο δρόμου ή ένα ποδήλατο γυμναστικής εσωτερικού χώρου όπως το Spinner. Το σωστά λυγισμένο γόνατο πρέπει να έχει μεταξύ 27 και 37 μοίρες κάμψης από ένα ίσιο πόδι. Συνήθως, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν πάνω από 30 μοίρες κάμψης στο γόνατο όταν το πεντάλ βρίσκεται στο κατώτερο σημείο.

Εάν τα ισχία σας μετακινούνται όταν κάνετε πεντάλ, χαμηλώστε τη σέλα μερικά χιλιοστά και δοκιμάστε ξανά. Επαναλάβετε, όπως απαιτείται, μέχρι να εξαλείψετε αυτό το κούνημα.

Ενώ υπάρχουν μαθηματικοί τύποι που λαμβάνουν υπόψη τη μέτρησή σας, γενικά, δεν παράγουν καλύτερα αποτελέσματα από την προαναφερθείσα μέθοδο.

Συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε ένα Γωνιόμετρο για να μετρήσετε με ακρίβεια την κάμψη του γόνατος. Εδώ βλέπετε ένα γωνιόμετρο που ελέγχει την κάμψη του γόνατος ή την κάμψη στο γόνατο στο κάτω μέρος της διαδρομής:

bf 02
Image Name

Μπορεί το ύψος της σέλας να ρυθμιστεί με ακρίβεια χιλιοστού; Αξίζει να σημειωθεί ότι το ύψος της σέλας δεν είναι ποτέ το ίδιο ακόμη και για το ίδιο άτομο. Τι εννοούμε με αυτό; Τι συμβαίνει εάν φοροάτε ένα διαφορετικό ζευγάρι σορτς ποδηλασίας; Αυτή η ακριβής μέτρηση δεν είναι τώρα τόσο ακριβής. Η «μέτρηση χιλιοστών» αντιστοιχεί στη φθορά της σέλας για μεγάλο χρονικό διάστημα; Τι γίνεται αν ο αναβάτης αισθάνεται σφιχτός μια μέρα, ξεκούραστος την επόμενη μέρα ή φοράει επιπλέον ρούχα λόγω κρύου; Η λίστα είναι σχεδόν ατελείωτη. Συμπέρασμα: η ρύθμιση του χιλιοστού δεν είναι τόσο σημαντική όσο νομίζετε.

Θέση Σέλας Μπρος/Πίσω

Για χρόνια η κοινή σκέψη για τη θέση της σέλας μπρος-πίσω καθορίστηκε από τη θέση του γόνατου πάνω από τον άξονα του πεντάλ. Η εφαρμογή αυτή πραγματοποιείται τοποθετώντας το ένα πόδι προς τα εμπρός (3 η ώρα) με τους βραχίονες του δισκοβραχίονα παράλληλα με το έδαφος και στη συνέχεια διασφαλίζοντας ότι η επιγονατίδα βρίσκεται ακριβώς πάνω από το κέντρο του πεντάλ (δείτε την εικόνα παρακάτω). Για ορισμένους ποδηλάτες, αυτή η μέθοδος μπορεί να λειτουργήσει αρκετά καλά.

bf 04

Αυτή η μέτρηση είναι η ίδια εάν χρησιμοποιείτε έναν ποδήλατο γυμναστικής εσωτερικού χώρου όπως το Spinner ή το ποδήλατο δρόμου. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν ένα βαρίδι νήματος στάθμης για αυτήν τη μέτρηση (όπως συνηθίζεται), αλλά με ένα λέιζερ είναι πιο εύκολο και πολύ πιο ακριβές. Ενώ το δεξί πόδι για τη μέτρηση στην παραπάνω φωτογραφία με τη χρήση λέιζερ, ο αναβάτης μπορεί να περιστρέψει το άλλο πόδι προς τα εμπρός και να ελέγξει επίσης το μπροστινό/πίσω μέρος του άκρου του ποδιού χωρίς να μετακινήσει το λέιζερ. Αυτό δεν είναι δυνατό με ένα βαρίδι νήματος στάθμης που κρέμεται από το γόνατο.

Αυτή η μέτρηση είναι ένα σημείο εκκίνησης. Οι λιγότερο έμπειροι μπορούν να βασίζονται σε αυτή ως τη μοναδική τους μέθοδο. Οι πιο έμπειροι λαμβάνουν υπόψη τους επίσης τη συνολική ισορροπία εμπρός-πίσω. Ο στόχος για τη ρύθμιση της σέλας μπρος/πίσω είναι για την ιδανική ισορροπία του ποδηλάτου και κατανομή βάρους.

Μία από τις κοινές παρανοήσεις είναι ότι δεν πρέπει να νοιώθετε το βάρος στα χέρια σας. Αυτό δεν είναι σωστό. Είναι αλήθεια ότι δεν θέλετε πάρα πολύ βάρος στα χέρια, τον καρπό και τους τρικέφαλους μύες σας, ώστε να κουράζονται εύκολα ή/και να νιώθετε άβολα μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, αλλά η πίεση πρέπει να είναι «ελαφριά». Μείωση της πίεσης των χεριών μερικές φορές μπορεί να επιτευχθεί μετακινώντας τη σέλα προς τα πίσω (ή εάν η μύτη της σέλας έχει κλίση προς τα κάτω, θα πρέπει να σηκώσετε τη μύτη της σέλας).

Τα χέρια

Θέση Τιμονιού

Η τοποθέτηση του τιμονιού είναι ένας συνδυασμός ύψους, βάθους και πλάτους του τιμονιού, καθώς και του τύπου και της θέσης των λεβιεδομανέτων (και περιστασιακά η απόσταση του μοχλού). Η θέση μπορεί να αλλάξει αυξάνοντας/μειώνοντας το μήκος και το ύψος του λαιμού του τιμονιού, το πλάτος και το βάθος του τιμονιού, και την εμπρόσθια/πίσω και την εσωτερική/εξωτερική θέση των καλυμμάτων των λεβιεδομαμανέτων.

bf 05

Γενικά τα χέρια σας πρέπει να τοποθετούνται σε όποια θέση οδηγείτε συχνότερα. Η πιο άνετη θέση για τους περισσότερους ποδηλάτες ποδηλασίας δρόμου είναι όπου η γωνία μεταξύ του κορμού και του άνω βραχίονα είναι περίπου 90 μοίρες (βλ. Εικόνα παρακάτω). Θα πρέπει να έχετε μια μικρή κάμψη στους αγκώνες για να μεγιστοποιήσετε την άνεση και τον έλεγχο. Αυτή η κλίση μπορεί να αυξηθεί εάν θέλετε να είστε πιο αεροδυναμικοί, όπως όταν κάνετε ένα αγώνα χρονομέτρου, ή είστε κόντρα σε έναν πραγματικά δυνατό άνεμο.

Μόλις βρείτε το ιδανικό σημείο σας, μπορείτε να αρχίσετε να προσαρμόζετε τη θέση σας. Μην ξεχάσετε να μετακινήσετε τα χέρια σας στο τιμόνι για να δοκιμάσετε διαφορετικές θέσεις. Επίσης, πρέπει να στέκεστε άνετα για να διευκολύνετε την ανάβαση σε ανηφόρα ή με ορθοπέταλο.

Εάν οδηγείτε σε πιο όρθια θέση, η γωνία στον ώμο μπορεί να είναι μικρότερη από 90 μοίρες. Αυτή η γωνία <90 μοιρών ισχύει για ποδήλατα πόλης, τουριστικά ποδήλατα, ποδήλατα γυμναστικής Spinner και στατικά ποδήλατα τύπου γυμναστηρίου.

Η άνεση πρέπει να είναι ο οδηγός σας κατά τη ρύθμιση του ύψους του τιμονιού. Οι αθλητές ποδηλάτου δρόμου έχουν συνήθως το πάνω μέρος του τιμονιού κάτω από το ύψος της σέλας. Για τους μη αθλητές, το πάνω μέρος του τιμονιού μπορεί να είναι παράλληλο με τη σέλα ή ακόμα και ψηλότερα.

Ένας ρυθμιζόμενος λαιμός τιμονιού είναι πραγματικά ο καλύτερος τρόπος για να βρείτε την απόλυτη, άνετη θέση του τιμονιού σας. Η εύρεση του σωστού λαιμού τιμονιού είναι δύσκολο (και μερικές φορές δαπανηρό) να το κάνετε μόνοι σας μια και πρέπει να έχετε στη διάθεσή σας μία ποικιλία από από λαιμούς σε διαφορετικά μήκη και γωνίες μέχρι να βρείτε τον κατάλληλο λαιμό τιμονιού.

bf 06

Εάν θέλετε πραγματικά να το δοκιμάσετε μόνοι σας, υπάρχουν μόνο μερικές επιλογές για ρυθμιζόμενους λαιμούς τιμονιού. Ορίζουμε ένα ρυθμιζόμενο λαιμό ως έναν που έχει περισσότερους από έναν άξονες προσαρμογής. Υπάρχουν πολλοί ρυθμιζόμενοι λαιμοί ενός άξονα που δεν επιτρέπουν τη ρύθμιση του μήκους του λαιμού που είναι πολύ σημαντικό. Οι παραπάνω εικόνες δείχνουν ένα ρυθμιζόμενο λαιμό δύο αξόνων που προτείνουμε, καθώς είναι και φθηνός και μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιηθεί μόνιμα. Παρ’ όλα αυτά μόλις βρείτε την τέλεια, επιθυμητή θέση σας, θα σας πρότεινα να αγοράσετε ένα σταθερό λαιμό τιμονιού με τη σωστή γωνία και μήκος.

Πλάτος Τιμονιού για Κούρσες Δρόμου

Ο ευκολότερος τρόπος για να επιλέξετε το πλάτος του τιμονιού είναι να δοκιμάσετε τιμόνια διαφορετικού πλάτους σε ένα κατάστημα ποδηλάτων και να τα πιάσετε. Μετακινήστε τα χέρια σας από το κάτω μέρος μέχρι μέχρι την κορυφή. Δοκιμάστε τόσο στενά όσο και φαρδιά τιμόνια. Με τα δύο χέρια στο τιμόνι μετακινήστε το προς τα κάτω κοντά στη μέση σας, ευθεία μπροστά σας και στη συνέχεια τα φέρτε το προς το στήθος σας. Κάντε αυτό με μερικά τιμόνια και διαλέξτε αυτό που το αισθάνεστε καλύτερα. Εάν εξακολουθείτε να μην είστε σίγουροι ανάμεσα σε δύο διαφορετικά πλάτη, τοποθετήστε το τιμόνι στις μασχάλες σας και επιλέξτε αυτό που είναι πιο ευθυγραμμισμένο με αυτές.

Λαβές Πιασίματος τιμονιού για Κούρσες Δρόμου

Μία από τις μεγάλες εξελίξεις στην άνεση του τιμονιού ήταν η μείωση της εμβέλειας και το βάθος των άκρων του τιμονιού. Η εμβέλεια ορίζεται ως η μέτρηση από το τμήμα του σωλήνα που προσκολλάται στο λαιμό του τιμονιού ως στο πιο μακρινό τμήμα του σωλήνα (όπου κάμπτει προς τα κάτω). Το βάθος είναι η μέτρηση από την κορυφή του τιμονιού έως το άκρο του κάτω σωλήνα. Η εμβέλεια και το βάθος πρέπει να είναι άνετα για τον τρόπο που ποδηλατείτε. Για παράδειγμα, οι αθλητές περνούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους στα κάτω άκρα, ενώ ένας περιστασιακός ποδηλάτης σίγουρα δεν μπορεί ποτέ να αισθάνεται άνετα σε αυτήν τη θέση.

Περιστροφή τιμονιού δρόμου

Ιστορικά, η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη μέθοδος προσδιορισμού της περιστροφής του τιμονιού ήταν η τοποθέτηση των κάτω άκρων του σωλήνα του τιμονιού παράλληλα με το έδαφος ή επίπεδο όπως η φωτογραφία στα αριστερά. Αυτή η θέση δεν είναι πολύ άνετη για τους περισσότερους αναβάτες. Η περιστροφή του τιμονιού σας καθορίζεται αποκλειστικά από αυτό που είναι άνετο και όχι από την ευθυγράμμιση των σωλήνων με το έδαφος. Περιστρέψτε το τιμόνι σας προς τα πάνω μέχρι να επιτύχετε μια πιο ουδέτερη θέση στον καρπό. Δεν φαίνεται πιο άνετη η περιστροφή του τιμονιού στη δεξιά φωτογραφία παρακάτω; Αφήστε την άνεση να είναι ο οδηγός σας για να το συντονίσετε, καθώς το σώμα σας θα σας καθοδηγήσει στην καλύτερη θέση. Αυτή η απλή ρύθμιση βοηθά στη βελτίωση της άνεσης των χεριών και μειώνει το μούδιασμα.

bf 07

Ύψος Τιμονιού

Το ύψος του τιμονιού καθορίζεται από την άνεση και τον τύπο της οδήγησης που κάνετε. Για παράδειγμα, ορισμένοι ποδηλάτες προσαρμόζουν το ύψος του τιμονιού τους για να περνούν τον περισσότερο χρόνο σε αεροδυναμική θέση, ενώ άλλοι αναβάτες δεν πιάνουν ποτέ στα άκρα, αλλά προτιμούν να οδηγούν με τα χέρια τους στις λεβιεδομανέτες. Ρυθμίστε το ύψος του τιμονιού σας όπως σας βολεύει. Ενώ μια μέτρηση μπορεί να είναι χρήσιμη, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως ο μοναδικός καθοριστικός παράγοντας.

Πόδια

Μήκος Δισκοβραχίονα

Το μήκος του δισκοβραχίονα μοιάζει πραγματικά να είναι ένας από τους λιγότερο κρίσιμους παράγοντες σε πολλά ποδήλατα Ίσως όχι σε όλα, αλλά στα περισσότερα. Ο γενικός κανόνας είναι (ή έχει) εάν είστε κοντοί, χρησιμοποιήστε μικρότερους βραχίονες και αν είστε ψηλοί, χρησιμοποιήστε μεγαλύτερους βραχίονες. Ωστόσο, όσο μεγαλύτερος είναι ο βραχίονας, τόσο περισσότερο κάμπτει και ισιώνει το γόνατο (επέκταση και κάμψη)

Μετά από μια καλή ρύθμιση του ποδηλάτου, εάν υπάρχουν ορισμένα ζητήματα σε συγκεκριμένες περιοχές σε έναν ποδηλάτη, τότε μπορεί να ληφθεί υπόψη το μήκος του δισκοβραχίονα. Πριν ξοδέψετε ένα κάρο χρήματα σε διαφορετικούς δισκοβραχίονες, είναι καλή ιδέα να βεβαιωθείτε ότι η ρυθμίσεις σας έχουν γίνει όσο το δυνατόν καλύτερα.

Το μήκος του δισκοβραχίονα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον αναβάτη. Εάν ο καβάλος σας είναι κάτω από 79 cm, ίσως θελήσετε να χρησιμοποιήσετε δισκοβραχίονα που είναι μικρότερος από 170 mm. Εάν ο καβάλος σας είναι πάνω από 81 cm, μπορεί να θέλετε δισκοβραχίονα μεγαλύτερο από 170 mm.

Ή εάν θέλετε πραγματικά να επεκτείνετε αυτόν τον οδηγό για να συμπεριλάβετε το «μέγεθος» του πλαισίου, μπορείτε να λάβετε υπ’ όψη σας ότι για ένα πλαίσιο μικρότερο από 52 cm, δοκιμάστε δισκοβραχίονα μικρότερο από 170 mm. Για πλαίσια άνω των 56 cm μπορεί να θέλετε να δοκιμάσετε ένα δισκοβραχίονα μεγαλύτερο από 170 mm.

Η σύνδεση ποδιών/πεντάλ

Και τελευταία, αλλά σίγουρα όχι λιγότερο σημαντική είναι η σύνδεση ποδιών/πεντάλ. Η σύνδεση ποδιών/πεντάλ είναι η πιο σημαντική μέτρηση σε οποιαδήποτε ρύθμιση ποδηλάτου, επειδή ο περισσότερος πόνος και δυσφορία ενός αναβάτη προέρχεται πραγματικά από τα πόδια τους.

bf 08

Θέση για τα Σχαράκια

Η μπρος/πίσω θέση για τα σχαράκια άλλαξε με την πάροδο των χρόνων καθώς τα ποδηλατικά παπούτσια έχουν γίνει πιο σκληρά. Ενώ ορισμένοι ποδηλάτες βρίσκουν την τοποθέτηση του κέντρου από τα σχαράκια πίσω από το σφηνοειδές οστό ποδιού τους (το κότσι στο πόδι πίσω από το μεγάλο δάκτυλο # 1) άνετη, άλλοι τοποθετούν το κέντρο του άξονα του πεντάλ ακόμα πιο κοντά στο κότσι (πίσω από το μικρό δάκτυλο # 5) στο εξωτερικό του ποδιού.

Στην εικόνα το κέντρο του άξονα βρίσκεται μεταξύ των μέσων του 1ου και του 5ου αλλά πλησιέστερα προς το εξωτερικό του ποδιού.

Εάν αισθάνεστε πίεση στη γάμπα ή στον Αχίλλειο τένοντα, μετακινήστε τα σχαράκια πίσω προς τη φτέρνα του παπουτσιού. Εάν αισθάνεστε πόνο κάτω από την καμάρα του ποδιού, ίσως χρειαστεί να μετακινήσετε τα σχαράκια προς το εμπρός μέρος του παπουτσιού.

Θέση για τα σχαράκια από πλευρά σε πλευρά

Η θέση για τα σχαράκια από πλευρά σε πλευρά αναφέρεται ως εσωτερική/πλευρική τοποθέτηση για τα σχαράκια. Εσωτερική ως μέσα προς το εσωτερικό και πλευρική προς τα έξω. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για τον προσδιορισμό της θέσης της πλευρικής θέσης είναι να κοιτάξετε την ευθυγράμμιση του γόνατος πάνω από τα δάχτυλα που καθορίζει το πλάτος της θέσης του αναβάτη. Αυτή είναι μια από τις πιο αγνοημένες πτυχές της ρύθμισης του ποδηλάτου. Σε γενικές γραμμές, το πόδι πρέπει να είναι κάτω από το γόνατο όταν κάνετε πεντάλ. Εάν το γόνατο είναι έξω από το πόδι – δείτε τις Εικόνες 9a και 9b – τότε πρέπει να μετακινήσετε το πόδι προς τα έξω πιέζοντας το πέλμα προς τα μέσα.

bf 09
bf 09b

Εάν το γόνατο πηγαίνει προς τα μέσα όταν κάνετε πεντάλ, τότε το πόδι πρέπει να μετακινηθεί προς τα μέσα (μετακινείτε το σχαράκι προς τα έξω) καθώς πρέπει να είναι κάτω από το γόνατο.

bf 10
bf 10b

Δεν είναι δυνατόν να ρυθμίσουμε όλα τα σχαράκια από πλευρά σε πλευρά. Εάν έχετε ρυθμίσει το σχαράκι στα όριά του, αλλά εξακολουθείτε να μην είστε έξω ή αρκετά μακριά, ίσως θελήσετε να δοκιμάσετε τα πετάλια που έχουν διαφορετικού μήκους άξονες όπως το Speedplay. Εναλλακτικά, μπορείτε να μετακινήσετε το πόδι μακρύτερα προσθέτοντας ροδέλα ή έναν αποστάτη 20mm.

Στην παρακάτω εικόνα, το άνω πεντάλ δείχνει έναν αποστάτη 20 mm που βιδώθηκε πάνω στον άξονα για να αυξήσει το πλάτος/μήκος του πεντάλ. Το κάτω πεντάλ δείχνει μια ροδέλα διαχωριστικού 1 mm πάνω από τα σπειρώματα του άξονα για να αυξήσει το πλάτος / μήκος του πεντάλ. Ποτέ μην χρησιμοποιείτε ροδέλα μεγαλύτερη από 1 mm σε έναν άξονα πεντάλ.

bf 11

Οι αποστάτες των 20 mm είναι συχνά μια καλή λύση για τους ποδηλάτες που κάνουν πεντάλ με τα δύο γόνατα προς τα έξω στην κορυφή της διαδρομής του πεντάλ.

Εάν είστε ένας από αυτούς που κάνουν πεντάλ με τα γόνατά έξω, ίσως να έχετε ακούσει άλλους ποδηλάτες να σας λένε να «μάζεψε τα γόνατά σου». Αυτός είναι ένας άλλος μύθος για ποδηλασία. Η πραγματικότητα είναι ότι τα γόνατά σας πηγαίνουν εκεί που θέλουν να πάνε και πρέπει να μετακινήσετε το πόδι κάτω από το γόνατο για να προσαρμόσετε αυτήν τη φυσική κίνηση.

Κλίση για τα Σχαράκια

Η κλίση και η γωνία του μπροστινού ποδιού είναι πολύ σημαντικές και είναι μια από τις πιο παραμελημένες ρυθμίσεις. Τα πιο συνηθισμένα «καυτά σημεία» (το πόδι σας αισθάνεται σαν να υπάρχει φλόγα από κάτω του) επιλύονται με μια απλή ρύθμιση κλίσης στα σχαράκια.

bf 12

Η αριστερή εικόνα δείχνει τη θέση του ΠΟΛΥ συνηθισμένου «καυτού ποδιού» ή δυσφορίας στο πόδι.

Η σωστή εικόνα δείχνει ομοιόμορφη πίεση που πρέπει να έχει ο ποδηλάτης σε ολόκληρη την πατούσα. Οι ποδηλάτες το περιγράφουν συχνά ως αίσθημα καλύτερης σύνδεσης, πιο σταθερό, ομοιόμορφο και ούτω καθεξής.

Υπάρχει ένας τρόπος να κοιτάξετε τα πόδια σας και να δείτε γιατί υπάρχει συχνά περισσότερη πίεση προς το εξωτερικό του ποδιού. Με τα γόνατά σας σε μια καρέκλα ζητήστε από κάποιον να κρατά ένα βιβλίο ή χάρακα κάτω από τα κότσια των ποδιών σας. Είναι υπό γωνία προς τα μέσα ή προς τα πάνω στο εξωτερικό μέρος του ποδιού; Εάν ναι, έχουμε μια λύση.

bf 13
bf 13b

Υπάρχουν στο εμπόριο σφήνες που δημιουργούν μια γωνία στα σχαράκια των ποδηλατικών παπουτσιών που συνδέονται με το πεντάλ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των σφηνών σε ένα παπούτσι σε καμία περίπτωση δεν υπαγορεύει τον κατάλληλο αριθμό σφηνών που θα χρειαστείτε στο άλλο παπούτσι.

bf 14

Μια άλλη ένδειξη για την ανάγκη να χρησιμοποιήσετε σφήνες κάτω από τα σχαράκια είναι εάν το γόνατό σας βουτάει προς τα μέσα στην καθοδική διαδρομή όπως φαίνεται παρακάτω στο πόδι με τα κόκκινα βέλη. Είναι βιοδυναμικά καλύτερο να μειώσετε την εσωτερική κλίση καθώς αυξάνει την αποδοτικότητά σας μειώνοντας την υπερβολική κίνηση από πλευρά σε πλευρά. Το πόδι στα δεξιά δείχνει το «μετά» της τοποθέτησης σφηνών στα σχαράκια.

bf 19

Υπάρχουν και οι σφήνες ITS μπαίνουν μέσα στο παπούτσι, κάτω από την σόλα του παπουτσιού σας και κάτω από την πατούσα του ποδιού σας όπως φαίνεται στην Εικόνα 19.

Πάνω από το 90 τοις εκατό των ποδιών του πληθυσμού γέρνουν προς τα μέσα ή προς τα έξω, έτσι οι πιθανότητες είστε σε αυτό το ποσοστό. Οι σφήνες είναι η απάντηση!

Περιστροφή για τα Σχαράκια

Η θέση περιστροφής στα ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ σχαράκια πρέπει να ρυθμιστεί ακόμα κι αν προορίζονται να έχουν τζόγο (π.χ. κόκκινα σχαράκια Look).

Γενικά, η κατεύθυνση που δείχνουν τα πόδια σας από το ποδήλατο θα είναι η ίδια όπως όταν βρίσκεστε στο ποδήλατο. Ρίξτε μια ματιά στα πόδια σας (ή ζητήστε από κάποιον άλλον) ενώ περπατάτε ή στέκεστε. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε ένα άλμα. Μόλις προσγειωθείτε ρίξτε μια ματιά στα πόδια σας και δείτε πού δείχνουν. Δείχνουν ευθεία; Η παρακάτω εικόνα είναι μια καλή ένδειξη για το πώς θα φαίνονται τα σχαράκια στο κάτω μέρος του παπουτσιού σας, εάν τα πόδια σας τείνουν πάντα να δείχνουν ευθεία μπροστά. Αν τα δάχτυλα των ποδιών δείχνουν προς τα έξω τις περισσότερες φορές θα πρέπει να προσαρμόσετε ανάλογα τα σχαράκια σας που πιθανότατα θα μοιάζουν περισσότερο με την παρακάτω εικόνα.

bf 20

Μήκος Ποδιών

Εάν γνωρίζετε ή πιστεύετε ότι ενδέχεται να έχετε πρόβλημα με το μήκος των ποδιών κατά την οδήγηση, είναι καλύτερο να δείτε ένα ιατρό που με τη βοήθεια των ακτίνων Χ και άλλων μέσων μπορούν να αξιολογήσουν πραγματικά τις διαφορές στο μήκος των ποδιών.

Για την αντιμετώπιση των διαφορών στο μήκος των ποδιών, σας συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε αποστάτες για τα σχαράκια.

Μέγεθος Πλαισίου

Πόσο σημαντικό είναι το μέγεθος του πλαισίου; Εάν θέλετε, επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω μια σύγκριση. Η αγορά ενός πλαισίου ποδηλάτου είναι σαν να αγοράζετε ένα κοστούμι. Αναμφίβολα θα βρείτε πολλά αποδεκτά μεγέθη στο ράφι είτε πρόκειται για κατάστημα ποδηλάτων είτε για ρούχα. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θα αγοράσουν ένα καλό κοστούμι και θα φύγουν από το κατάστημα, αλλά θα το δώσουν σε έναν ράφτη για να το ταιριάξουν τέλεια. Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το καινούργιο τους κοστούμι ως ευκαιρία να ολοκληρώσουν την γκαρνταρόμπα τους τους με παπούτσια, κάλτσες, ζώνη, πουκάμισα και γραβάτα. Οπότε καταλαβαίνετε ότι – τα πετάλια, τα σχαράκια, η σέλα, ο λαιμός του τιμονιού, το τιμόνι κ.λπ. είναι σαν αξεσουάρ ρούχων.

Ένα πλαίσιο ποδηλάτου για το ύψος σας πιθανώς θα καλύψει τις ανάγκες της συντριπτικής πλειονότητας των αναβατών. Ο ποδηλάτης, με τα κατάλληλα εξαρτήματα και τα παπούτσια/σχαράκαι ρυθμίζει πόσο καλά το ποδήλατο έρχεται στα μέτρα του (κοστούμι!). Μια σέλα και ίσως ένας συγκεκριμένος τύπος παλουκόσελου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επιτύχετε το ιδανικό σας ύψος και την μπρος/πίσω θέση. Το σωστό μέγεθος λαιμού (γωνίες και μήκος) για σύνδεση με ειδικά προσαρμοσμένο πλάτος και στυλ τιμονιού είναι εξίσου σημαντικό.

Ενώ σχεδόν όλοι αρχικά επικεντρώνονται στο πλαίσιο, η σωστή ρύθμιση βασίζεται σε όλα εκτός από το πλαίσιο. Δυστυχώς, υπάρχουν πολλά πολύ ακριβά ποδήλατα που δεν ταιριάζουν σωστά και στα οποία ο αναβάτης δεν αισθάνεται άνετα.

Μετάβαση στο περιεχόμενο
e-banner-ppel-02