Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Ποια τακάκια δισκόφρενων πρέπει να διαλέξετε;

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ τους; Ποια πρέπει να πάρετε για το ποδήλατό σας και τον τύπο οδήγησής σας;

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές μεταβλητές με τακάκια δισκόφρενου, τόσο για Road όσο και για MTB. Όχι μόνο πρέπει να προμηθευτείτε το σωστό τύπο που ταιριάζει στη συγκεκριμένη δαγκάνα φρένων σας, αλλά πρέπει επίσης να επιλέξετε από τι είδους υλικό είναι κατασκευασμένο το τακάκι.

Σχήμα

Οι δαγκάνες φρένων έχουν διαφορετικά σχήματα και διαφορετικές μεθόδους συγκράτησης των τακακιών στη θέση τους. Ευτυχώς, η απόκτηση του σωστού σχήματος είναι αρκετά προφανής.

Δείτε ποιο μοντέλο είναι το φρένο σας (συνήθως αναγράφεται στο λεβιέ ή/και στο σώμα της δαγκάνας) και μετά διαλέξτε ένα σετ τακάκια για αυτό το μοντέλο. Εάν οι ονομασίες δεν ταιριάζουν ή είναι ελλιπή, βγάλτε τα υπάρχοντα τακάκια και ελέγξτε ξανά το σχήμα τους σε σύγκριση με το σχήμα των πιθανών ανταλλακτικών.

 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟΥ PROMAX ΓΙΑ SHIMANO XTR
ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟΥ PROMAX ΓΙΑ SHIMANO XTR

Υλικό

Εδώ είναι που γίνεται σύγχυση. Βασικά, υπάρχουν τρεις τύποι υλικών, αν και ορισμένοι κατασκευαστές μπερδεύουν τα πράγματα χρησιμοποιώντας νέα ή παρόμοια ορολογία.

Οι τρεις βασικοί τύποι ενώσεων είναι: sintered, organic και semi-metal.

Τα πυροσυσσωματωμένα (sintered) τακάκια ονομάζονται μερικές φορές “metallic” ή “μεταλλικά“. Τα οργανικά (organic) ονομάζονται μερικές φορές “resin” ή “ρητίνης“.

Κάθε ένα από αυτά τα τρία υλικά έχει τα δικά του οφέλη και μειονεκτήματα. Δεν υπάρχει το τέλειο τακάκι φρένων για κάθε αναβάτη ή τύπο οδήγησης.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για κάθε τύπο υλικού

Δεν μπορείτε να καταλάβετε τι υλικό είναι ένα τακάκι απλά κοιτάζοντάς το (καλά, εκτός κι αν είστε πραγματικός ειδήμονας!) οπότε θα πρέπει να ελέγξετε προσεκτικά την περιγραφή του προϊόντος ή τη συσκευασία για πληροφορίες.

Μεταλλικά

Πλεονεκτήματα

Διαρκούν περισσότερο.

Το υλικό της επίστρωσης μπορεί να αντέξει πολύ υψηλές θερμοκρασίες.

Δεν αποκτούν γυαλάδα

Έχουν πολλή ισχύ με την απόλυτη ισχύ κορυφαίας ποιότητας (διατήρηση υλικού υψηλής ταχύτητας DH).

Μειονεκτήματα

Παίρνει πολύ χρόνο για να στρώσουν.

Οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να προκαλέσουν εξασθένιση της αποτελεσματικότητας του λαδιού σε πολύ μακροχρόνιες παρατεταμένες καταβάσεις.

Δεν έχουν αρχική αίσθηση απόκρισης.

Μπορεί να είναι θορυβώδες.

Ρητίνης

Πλεονεκτήματα

Στρώνουν γρήγορα.

Πολύ καλή αρχική αίσθηση απόκρισης και εφαρμογής.

Λιγότερο θορυβώδες.

Δεν περνούν τόση θερμότητα στα συστήματα λαδιού.

Μειονεκτήματα

Όχι τόσο μεγάλης διάρκειας όσο τα μεταλλικά, ειδικά σε υγρές συνθήκες.

Λιγότερη ισχύς με την απόλυτη κορυφαία ισχύ (διατήρηση υλικού υψηλής ταχύτητας DH).

Μπορεί να αποκτήσουν γυαλάδα.

Ημιμεταλλικά

Ο καλύτερος συνδυασμός των παραπάνω. Είναι βασικά τακάκια ρητίνης με μεταλλικά υλικά που έχουν προστεθεί σε αυτά.

Πλεονεκτήματα

Καλή απόλυτη κορυφαία ισχύς.

Αξιοπρεπής αίσθηση απόκρισης και εφαρμογής.

Καλή αντοχή.

Μειονεκτήματα

Μπορεί να αποκτήσουν γυαλάδα.

Δεν είναι όλα τα ημιμεταλλικά τακάκια τα ίδια δηλ. διαφορετικές μάρκες θα έχουν διαφορετικές αναλογίες μείγμα τος ρητίνης και μεταλλικών στοιχείων.

Συνήθως είναι λίγο πιο ακριβά.

Ποιο είδος πρέπει να αγοράσετε;

Εξαρτάται.

Ένα πράγμα που θα λέγαμε είναι ότι δεν χρειάζεται να χρησιμοποιείτε την ίδια σύνθεση τακακιών και στα δύο φρένα σας.

Πολλοί έμπειροι αναβάτες MTB τρέχουν ένα σετ μεταλλικά τακάκια στο πίσω φρένο και ένα σετ τακάκια ρητίνης μπροστά. Το πίσω φρένο απαιτεί λιγότερη ισχύ και αίσθηση, επομένως είναι λογικό να δοθεί προτεραιότητα στην ανθεκτικότητα. Η πίσω δαγκάνα φαίνεται επίσης να συσωρρεύει περισσότερη βρωμιά, έτσι ώστε να έχει νόημα ένα πιο ανθεκτικό υλικό. Τα τακάκια ρητίνης στο μπροστινό φρένο προσφέρουν καλή δύναμη και αίσθηση, εκεί που χρειάζεται περισσότερο. Η αντιστάθμιση της αντοχής αξίζει πολύ για τους περισσότερους αναβάτες.

Εάν θέλετε μια εύκολη λύση και θέλετε να αγοράσετε μόνο ένα είδος υλικού, τότε προτιμήστε τα ημιμεταλλικά τακάκια. Όσο δελεαστικά και να είναι τα μεταλλικά τακάκια –λόγω της ανθεκτικότητάς τους – η πραγματικότητα είναι ότι δεν έχουν ισχύ από την αρχή και αργούν πολύ να στρώσουν.

Πηγαίνετε σε καταβάσεις στο βουνό;

Τότε ίσως είναι καλή ιδέα να τοποθετήσετε ένα σετ μεταλλικά τακάκια στο μπροστινό σας φρένο – ή τουλάχιστον να το βάλετε στην τσαντάκι σας σε περίπτωση που τα τακάκια ρητίνης δεν μπορούν να αντέξουν το συχνό φρενάρισμα.

Γυαλάδα στα τακάκια

Βεβαιωθείτε ότι το υλικό στα τακάκια σας είναι όντως φαγωμένο. Μερικές φορές μπορεί απλώς να είναι γυαλισμένα και να μην ανταποκρίνονται σωστά. Τα γυαλισμένα τακάκια μπορούν να ξαναζωντανέψουν με λίγο γυαλόχαρτο ή ελαφρύ λιμάρισμα.

Σπρώξτε τα έμβολα πριν τοποθετήσετε νέα τακάκια

Πριν τοποθετήσετε τα νέα σας τακάκια, βεβαιωθείτε ότι έχετε επανατοποθετήσει τα έμβολα της δαγκάνας πλήρως πίσω στη δαγκάνα. Χρησιμοποιήστε ιδανικά έναν πλαστικό λεβιέ ελαστικού για να τα σπρώξετε. Εάν έχετε μόνο ένα κατσαβίδι με επίπεδη λεπίδα (ή παρόμοιο), τότε φροντίστε να έχετε τα φαγωμένα τακάκια σας στη δαγκάνα ενώ σπρώχνετε το έμβολο προς τα πίσω, αυτό γίνεται για να προστατεύσετε τα έμβολά σας από ζημιά.

Είναι καλή ιδέα να προσπαθήσετε να κάνετε αυτή την εργασία με το ποδήλατό σας όρθιο, π.χ. μην αναποδογυρίζετε το ποδήλατό σας, καθώς μπορεί να εισαγάγει αέρα στο σύστημα αν δεν προσέχετε.

Ελέγξτε την ευθυγράμμιση της δαγκάνας σας

Αφού αφαιρέσετε τα παλιά τακάκια που έχουν φθαρεί, είναι καλή στιγμή να ελέγξετε την ευθυγράμμιση της δαγκάνας του φρένου σας. Οι κακώς ευθυγραμμισμένες δαγκάνες προκαλούν αδύναμο φρενάρισμα και θορυβώδες φρενάρισμα.

Εάν ο ρότορας δεν είναι τοποθετημένος στο μέσο του στομίου της δαγκάνας, αφιερώστε λίγα δευτερόλεπτα για να τον επαναφέρετε και ευθυγραμμίστε ξανά τη δαγκάνα πριν τοποθετήσετε τα καινούργια σας τακάκια.

Το στρώσιμο στα τακάκια σας

Εάν είναι δυνατόν, αφιερώστε λίγο χρόνο για να στρώσετε σωστά τα τακάκια των φρένων σας. Αυτό μπορεί να μην είναι δυνατό αν αλλάζετε τακάκια στη μέση της διαδρομής, αλλά πριν από τη βόλτα, τότε ένα σωστό στρώσιμο θα αποφέρει οφέλη.

Η μέθοδος βασικά περιλαμβάνει γρήγορα σπριντ σε ευθεία και ομαλή διαδρομή και πατήστε δυνατά τα φρένα σας. Κάντε το πολύ – τουλάχιστον δώδεκα φορές. Προσπαθήστε να μην σταματήσετε πριν απελευθερώσετε τα φρένα (καθώς αυτό μπορεί να αφήσει μία συσσωρευμένη «στρώση» υλικού στον ρότορα που θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να φύγει).

Ακούγεται ανόητο και λίγο χαζό, αλλά το στρώσιμο στα τακάκια σας θα παρατείνει κατά πολύ τη διάρκεια ζωής τους.

Μετάβαση στο περιεχόμενο