Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Πίσω κέντρο με εσωτερικές ταχύτητες ή εξωτερικό ντεραγιέ; Ποια λύση είναι καλύτερη για το ποδήλατό σας;

Shimano Alfine Hub
Shimano Alfine Hub

Τα πίσω κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες και οι τυπικοί εκτροχιαστές ποδηλάτων εμφανίστηκαν λίγο πολύ την ίδια στιγμή. Ωστόσο, τα εξωτερικά οπίσθια σασμάν ποδηλάτου κατέλαβαν γρήγορα ολόκληρη την αγορά και ώθησαν τους ανταγωνιστές τους σε λήθαργο.

Ωστόσο, τα πίσω κέντρα όπως το μοντέλο Shimano Nexus 8 που χρησιμοποιείται στα ποδήλατα πόλης εξακολουθούν να έχουν τη θέση τους και τα πάνε πολύ καλά και τα τελευταία χρόνια, κερδίζουν όλο και περισσότερους οπαδούς. Ποια είναι λοιπόν αυτή η λύση;

Τύποι εκτροχιαστών

Εάν το ποδήλατό μας πρόκειται να έχει γρανάζια, έχουμε βασικά δύο δυνατότητες: τυπικά πίσω κέντρα ποδηλάτου με εξωτερικά γρανάζια και τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες (τα λεγόμενα πλανητικά), τα οποία, όπως υποδηλώνει το όνομα, ολόκληρο το σύστημα είναι κρυμμένο μέσα στην πίσω κέντρο.

Οι περισσότεροι από εσάς γνωρίζετε πολύ καλά την πρώτη επιλογή – ο μηχανισμός του εκτροχιαστή, που ελέγχεται συνήθως από ένα καλώδιο, προκαλεί τη μετατόπιση της αλυσίδας σε υψηλότερο ή χαμηλότερο γρανάζι.

Τι είναι όμως τα πλανητικά κέντρα; Ο μηχανισμός εδώ είναι πολύ πιο περίπλοκος. Τα πλανητικά γρανάζια χρησιμοποιούνται ακόμη και σε αυτοκίνητα.

Με λίγα λόγια, είναι ένα σύστημα πολλαπλών γραναζιών διαφορετικών μεγεθών, που περιστρέφονται με διαφορετικές ταχύτητες. Σταματώντας ένα εξάρτημα, το υπόλοιπο αναλαμβάνει το φορτίο και αλλάζει ταχύτητα.

Χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα σωστά, μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα οπίσθιο κέντρο έως και 14 ταχυτήτων, που καλύπτει το ίδιο εύρος ταχυτήτων με τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα μετάδοσης κίνησης. Ωστόσο, τέτοια προηγμένα μοντέλα μπορεί να κοστίζουν όσο ένα καλό ποδήλατο.

Internal Geared Rear Hub
Internal Geared Rear Hub

Κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες έναντι κοινών εξωτερικών γραναζιών

Γιατί να μην πάτε απλώς για τη φθηνότερη λύση; Τα πλανητικά κέντρα, σε ορισμένες περιοχές, είναι πολύ πιο ανώτερα από τα γρανάζια εκτροχιαστή, ενώ σε άλλες περιοχές είναι πολύ πιο αδύναμα. Έτσι, όλα εξαρτώνται από τους σκοπούς για τους οποίους σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε το ποδήλατο.

Πλεονεκτήματα

  • Αλλαγή ταχυτήτων όταν δεν κινείται το ποδήλατο – σε αντίθεση με τα γρανάζια εκτροχιαστή, δεν χρειάζεται να γυρίσουμε τα πεντάλ για να αλλάξει η αλυσίδα σε άλλο γρανάζι. Αυτό λειτουργεί καλά, π.χ. όταν περιμένουμε στα φανάρια και, προηγουμένως, δεν αλλάξαμε ταχύτητα. Για τα πλανητικά κέντρα, αυτό δεν είναι πρόβλημα.
  • Μικρή απαίτηση για συντήρηση – τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες (αν είναι μοντέλο καλής ποιότητας) δεν χρειάζονται πραγματικά συντήρηση. Μια στο τόσο θα πρέπει να τα δει ένας μηχανικός και σε κάποια μοντέλα θα πρέπει να αλλάζεις λάδια κάθε μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά εκτός από αυτό δεν χρειάζεται να τους κάνεις και πολλά.
  • Ένα καθαρό σύστημα μετάδοσης κίνησης – χωρίς κασέτα σημαίνει λιγότερες εσοχές για καθάρισμα.
  • Μεγάλη διάρκεια ζωής – η γραμμή της αλυσίδας θα είναι πάντα η ίδια, οπότε αν ρυθμιστεί σωστά – τότε, τελειώσατε. Αυτό σημαίνει ότι τα γρανάζια και η αλυσίδα είναι πιθανό να έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σύγκριση με τα συμβατικά γρανάζια που χρειάζονται ντεραγιέ.
  • Κλειστή σχεδίαση – όλα τα ευαίσθητα γρανάζια στο κέντρο είναι σφραγισμένα σε μεταλλικό περίβλημα, επομένως δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τα καιρικά φαινόμενα.
  • Χωρίς προεξέχοντα στοιχεία – πρώτα απ ‘όλα, ανάλογα με τις προτιμήσεις σας, αυτό έχει θετική επίδραση στη σχεδίαση του ποδηλάτου, δεύτερον, δεν έχουμε ντεραγιέ που μπορεί να καταστραφεί σε περίπτωση πτώσης
  • Χωρίς μετατόπιση της αλυσίδας – η αλυσίδα τεντώνεται ανάμεσα σε δύο οδοντωτούς τροχούς και έχει πολύ μικρότερο περιθώριο κίνησης από τα γρανάζια εκτροχιαστή, επομένως δεν χρειάζεται να ανησυχείτε μήπως φύγει από τη θέση της.
  • κόστος συστήματος μετάδοσης κίνησης – ένα μόνο πίσω γρανάζι είναι πολύ φθηνότερο από μια ολόκληρη κασέτα.

Μειονεκτήματα

  • Η τιμή αγοράςτου ίδιου του κέντρου – η αξία ενός καλού πλανητικού κέντρου κυμαίνεται από 100 -200 € (Shimano Nexus 8) έως περισσότερα από 1000 € (Rohloff). Αυτό δεν είναι ένα μικρό χρηματικό ποσό και δεν πρόκειται να έχει νόημα σε κάθε ποδήλατο.
  • Λίγες ταχύτητες – τα πλανητικά κέντρα έχουν τυπικά 3 έως 8 ταχύτητες σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους. Για επίπεδο έδαφος, αυτή η αναλογία είναι αρκετά επαρκής, αλλά όταν πρόκειται για μεγάλες αλλαγές στο υψόμετρο, μπορεί να ξεμείνουμε από ταχύτητες. Αν και υπάρχουν ήδη κέντρα με 11 ή και 14 ταχύτητες (όπως το Rohloff, όπως αναφέραμε), η τιμή είναι απαγορευτική.
  • Το πρόβλημα με τη συντήρηση – λόγω της πολύ περίπλοκης κατασκευής, δεν μπορεί κάθε συνεργείο ποδηλάτων να ρυθμίσει και να επισκευάσει σωστά τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες.. Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να είναι πρόβλημα σε μια μεγάλη πόλη.
  • Βλάβες – είναι πολύ σπάνιες, αλλά μόλις παρουσιαστούν, πιθανότατα θα χρειαστεί να ζητήσουμε βοήθεια από ένα συνεργείο ποδηλάτων.
  • Βάρος – τα πλανητικά κέντρα είναι βαριά. Ακόμα κι αν αφαιρέσουμε όλο το βάρος που εξοικονομήθηκε από τον εκτροχιαστή, την κασέτα κ.λπ., θα είμαστε τουλάχιστον μερικές εκατοντάδες γραμμάρια παραπάνω.
  • Τάση αλυσίδας – ένας απλός εκτροχιαστής ρυθμίζει την τάση της αλυσιδάς. Στην περίπτωση των πλανητικών κέντρων, πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτό το ζήτημα μετακινώντας τον τροχό προς τα πίσω στα άκρα του οπίσθιου ψαλιδιού του πλαισίου (τέτοια ποδήλατα έχουν ενσωματωμένους εντατήρες, που σας επιτρέπουν να ρυθμίσετε την ένταση με ακρίβεια).
  • Αλλαγή σαμπρέλας – λόγω του καλωδίου που ελέγχει την αλλαγή ταχυτήτων, το οποίο πηγαίνει απευθείας στο κέντρο, σε πολλά μοντέλα, η αφαίρεση του πίσω τροχού μπορεί να είναι αρκετά προβληματική. Ωστόσο τα κέντρα Shimano Nexus 8 θα σας επιτρέψουν να αφαιρέσετε γρήγορα και εύκολα το καλώδιο κατά την αφαίρεση του τροχού.
  • Αποδοτικότητα – τα πλανητικά κέντρα, λόγω της πολύπλοκης κατασκευής τους, μπορούν να σας κάνουν να χάσετε περισσότερα watt από τους απλούς εκτροχιαστές.

Εσωτερικές ή εξωτερικές ταχύτητες;

Τι να διαλέξετε, λοιπόν; Σίγουρα, αν σας ενδιαφέρει μόνο το βάρος, τότε ένας κανονικός εκτροχιαστής θα ήταν σίγουρα καλύτερος. Τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες, από την άλλη πλευρά, έχουν πολλές πρακτικές ιδιότητες: δεν χρειάζονται ρύθμιση, διευκολύνουν τη διατήρηση του συστήματος μετάδοσης κίνησης καθαρό και περικλείονται σε ένα σφραγισμένο κέλυφος.

Επομένως, ένα κέντρο με μέτρια αναλογία, όπως το Shimano Nexus 8, θα είναι μια εξαιρετική επιλογή για ποδήλατα πόλης. Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα αλλαγής ταχύτητας ενώ είστε ακίνητοι, π.χ. στα φανάρια.

Τα κορυφαία μοντέλα εταιρειών όπως η Rohloff ή η Shimano είναι πρακτικά, χωρίς προβλήματα και παρέχουν πολλά χρόνια λειτουργίας. Επίσης, δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για τυχόν πρόσθετα εξαρτήματα που προεξέχουν και για το προβληματικό καθάρισμα των εσοχών της κασέτας, ή του πίσω ντεραγιέ, ειδικά όταν είμαστε σε τουρ.

Δυστυχώς, δεν είναι δυνατό να τα επισκευάσετε στη μέση του πουθενά και η βλάβη συνήθως οδηγεί σε επίσκεψη σε συνεργείο και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και αποστολή του τροχού πίσω στον κατασκευαστή. Έτσι, τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες δεν είναι κατάλληλα για όλους.

Τα κανονικά ντεραγιέ είναι επομένως η προφανής επιλογή για όσους αναζητούν χαμηλό βάρος, υψηλή διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και απλή συντήρηση.

Τα κέντρα με εσωτερικές ταχύτητες, από την άλλη πλευρά, θα είναι κατάλληλα για το ποδήλατό μας αν ψάχνουμε μια πολύ πρακτική και ουσιαστικά λύση χωρίς συντήρηση που είναι πολύ ανθεκτική σε εξωτερικούς παράγοντες.

Μετάβαση στο περιεχόμενο