Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Κατανοώντας τη Μεσαία Τριβή

Η μεσαία τριβή είναι ένα από τα τέσσερα κύρια σετ ρουλεμάν στα οποία βασίζεται ένα ποδήλατο για τη λειτουργία του. Σκοπός του είναι να επιτρέπει στους βραχίονες και στον συνδετικό τους άξονα να περιστρέφονται ελεύθερα, ώστε να δέχονται τη δύναμη από τα πεντάλ.

Ωστόσο οι κατασκευαστές ανταλλακτικών ποδηλάτων δεν φαίνεται να τηρούν μία δοκιμασμένη λύση, πολλαπλασιάζοντας τα νέα πρότυπα του δισκοβραχίονα και της μεσαίας τριβής στο όνομα της αυξημένης ακαμψίας του πλαισίου και της ακαμψίας στον άξονα της μεσαίας τριβής. Η πληθώρα των προτύπων μπορεί να είναι ένας γρίφος για όσους δεν γνωρίζουν.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 1: ΜΕΣΑΙΕΣ ΤΡΙΒΕΣ ΜΕ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΟΤΗΡΙΑ, ΡΟΥΛΕΜΑΝ & ΑΞΟΝΑ

Κάποτε, όλοι οι σκελετοί ποδηλάτων είχαν μεσαίες τριβές με εσωτερικό σπείρωμα. Αφού οι Γάλλοι απέσυραν τα ιδιότυπα πρότυπα του σπειρώματος περίπου το 1985, δύο βασικά πρότυπα έμειναν: τα αγγλικά (ονομάζονται επίσης “BSA”) και τα ιταλικά (ή “ITA”).

Η πιο σημαντική διαφορά μεταξύ BSA και ITA είναι το σπείρωμα της πλευράς απέναντι από την αλυσίδα. Τα πλαίσια που είναι κατασκευασμένα για να ταιριάζουν με μεσαία τριβή ITA έχουν δεξί σπείρωμα και στις δύο πλευρές (σφίγγει δεξιόστροφα). Για τις μεσαίες τριβές BSA, η δεξιά πλευρά έχει αριστερό σπείρωμα (σφίγγει αριστερόστροφα).

Το μέγεθος του κελύφους είναι επίσης διαφορετικό, με τις μεσαίες τριβές BSA να χρησιμοποιούν κέλυφος διαμέτρου 1,375″ (34,92 mm) και οι ITA να χρησιμοποιούν κέλυφος διαμέτρου 36 mm. Το πλάτος του κελύφους της μεσαίας τριβής είναι επίσης διαφορετικό. Οι BSA έχουν συνήθως πλάτος 68mm ή 73mm, ενώ οι ITA έχουν πλάτος 70mm.

Θα μπορούσαμε να πουμε ότι το BSA είναι το πιο συνηθισμένο από τα δύο.

ΤΥΠΟΣ 1.1: ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ ΚΩΝΙΚΟ

Αυτά ονομάζονται έτσι λόγω του σχήματος του άξονα. Ο άξονας έχει ένα τετράγωνο άκρο το οποίο στενεύει (κωνικό) καθώς εκτείνεται από τον κάτω βραχίονα. Οι βραχίονες των πεντάλ συνδέονται καθαρά με τριβή λόγω της κωνικότητας του άξονα. Μία μεσαία τριβή με τετράγωνο κωνικό άξονα έχει συνήθως έναν άξονα με διάμετρο 17 mm – τουλάχιστον στο κέντρο όπου είναι πραγματικά στρογγυλός.

Οι άξονες με τετράγωνο κωνικό σχήμα και οι αντίστοιχοι δισκοβραχίονες έχουν εξαιρετικά μεγάλη διάρκεια ζωής. Εξακολουθούν να υπάρχουν σήμερα, σε ανταλλακτικά για ποδήλατα χαμηλότερου κόστους, όπως και σε ποδήλατα πίστας. Πολλές μεσαίες τριβές με τετράγωνο κωνικό αυτές τις μέρες χρησιμοποιούν κλειστά ρουλεμάν και δεν είναι πραγματικά σχεδιασμένα για επισκευή. Μόλις χαλάσει, είναι συνήθως φθηνότερο να το αντικαταστήσετε με ένα νέο αντί να το αποσυναρμολογήσετε.

ΤΥΠΟΣ 1.2: SPLINED – SHIMANO OCTALINK

Η Shimano παρουσίασε το Octalink με το γκρουπ Dura-Ace 7700. Οι σφήνες είναι βασικά δόντια γραναζιού κομμένα σε έναν κύλινδρο ή στο άκρο ενός άξονα. Στην περίπτωση του Octalink, υπάρχουν οκτώ σφήνες στο άκρο του άξονα. Η σκέψη ήταν ότι μια εγκοπή μεταξύ του βραχίονα και του άξονα θα βελτίωνε τη μεταφορά ισχύος σε σύγκριση με ένα σύστημα τετραγωνικής κωνικότητας.

Το Octalink εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα, κυρίως στο οκτατάχυτο γκρουπ Claris 2400 της Shimano και Dura-Ace 7710 για αγώνες πίστας. Ωστόσο, δεν είναι τόσο διαδεδομένα όσο τα τετράγωνα κωνικά μέρη.

ΤΥΠΟΣ 1.3: SPLINED – ISIS

Η Shimano διατήρησε τα αποκλειστικά δικαιώματα για το σύστημά της Octalink. Σε απάντηση, γεννήθηκε ένα εναλλακτικό, ανοιχτό πρότυπο που ονομάζεται ISIS (International Splined Interface Standard), το οποίο χρησιμοποιείται από εταιρείες όπως η FSA και η Truvativ.

Το ISIS χρησιμοποίησε δέκα σφήνες στον άξονα, καθώς και υιοθέτησε την ιδέα του τετράγωνου κωνικού στη μεσαία τριβή. Θεωρητικά θα έπρεπε να ήταν σωστό, αλλά τα προβλήματα στο σχεδιασμό σήμαιναν ότι στις περισσότερες κατασκευές του ISIS, τα ίδια τα ρουλεμάν ήταν πολύ μικρά για να είναι αξιόπιστα.

Ως επί το πλείστον, το ISIS είναι ένα ορφανό πρότυπο τώρα, ένα πρότυπο που έπαψε να έχει νόημα επειδή η Shimano αποφάσισε να συγχωνεύσει τον άξονα με τον δισκοβραχίονα στην πλευρά της μετάδοσης κίνησης. Όταν και άλλοι κατασκευαστές ακολούθησαν αυτό το σχέδιο, σήμαινε ουσιαστικά ότι και η Octalink «διακόπηκε».

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 2: ΜΕΣΑΙΕ ΤΡΙΒΕΣ ΜΕ ΣΠΕΙΡΩΜΑ ΚΑΙ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΡΟΥΛΕΜΑΝ

ΤΥΠΟΣ 2.1: SHIMANO HOLLOWTECH II

Καθώς η Shimano ένωσε τον άξονα με τον δισκοβραχίονα, έμαθε επίσης από τις δυσκολίες που είχε το ISIS και σκέφτηκε να διευρύνει το πλάτος του κάτω βραχίονα BSA/ITA (68 mm για ποδήλατα δρόμου και 73 mm για ποδήλατα βουνού). Μετακινώντας τα ρουλεμάν της μεσαίας τριβής έξω από το κέλυφος του σκελετού, θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει μεγαλύτερα, πιο αποτελεσματικά ρουλεμάν ενώ ταυτόχρονα διευρύνει αποτελεσματικά το κέλυφος.

Το σύστημα Shimano Hollowtech II γεννήθηκε. Έχει πολλά καθοριστικά χαρακτηριστικά:

Τα ρουλεμάν του κάτω βραχίονα είναι τοποθετημένα σε εξωτερικά ποτήρια που βιδώνουν στα σπειρώματα του σκελετου. Μόλις τοποθετηθούν τα ποτήρια, το κέλυφος διευρύνεται αποτελεσματικά από 68 mm σε 86,5 mm για ποδήλατα δρόμου και από 73 mm σε 91,5 mm για ποδήλατα βουνού.

Όλοι οι δισκοβραίονες Shimano Hollowtech II έχουν ένα έξονα 24 mm ενωμένο στον δισκοβραχίονα. Με δισκοβραχίονες δύο τεμαχίων, αυτή η διάμετρος του άξονα έχει πλέον μια πολύ σημαντική λεπτομέρεια.

Ο άξονας είναι με σπείρωμα για να δέχεται τον μη κινητήριο πλευρικό βραχίονα.

Ο μη κινητήριος πλευρικός βραχίονας διαθέτει υποδοχή και πώμα συμπίεσης που προφορτώνει τα ρουλεμάν πιέζοντας τους βραχίονες μεταξύ τους και σφίγγεται με ένα εργαλείο οκτώ σημείων (TL-FC16 της Shimano). Μόλις ρυθμιστεί, δύο αντίθετες βίδες στερεώνουν τον μη κινητήριο πλαϊνό βραχίονα στον άξονα.

Οι πιθανότητες είναι ότι εάν έχετε σύγχρονο δισκοβραχίονα Shimano, χρησιμοποιείτε Hollowtech II.

Ο σχεδιασμός του Hollowtech II αποδείχθηκε τόσο επιτυχημένος που πολλοί άλλοι κατασκευαστές παρείχαν τις δικές τους εκδόσεις – οι οποίες είναι γενικά πολύ παρόμοιες. Θα αναφέρω μερικά που ξεχωρίζουν.

ΤΥΠΟΣ 2.2: SRAM GXP

Η κύρια διαφορά του GXP σε σύγκριση με το Hollowtech II είναι η «κλιμακωτή» διάμετρος του άξονα. Η πλευρά μετάδοσης κίνησης είναι 24 mm όπως πριν, αλλά μειώνεται στα 22 mm στην αριστερή πλευρά. Αυτό υποτίθεται ότι επιτρέπει την εγκατάσταση μεγαλύτερων ρουλεμάν στη μη κινητήρια πλευρά και κληρονομείται επίσης από το σχέδιο ISIS.

Εάν έχετε δισκοβραχίονα SRAM, είστε σε GXP, εκτός εάν το πλαίσιο σας απαιτεί κάτω βραχίονα BB30 ή PF30.

ΤΥΠΟΣ 2.3: CAMPAGNOLO ULTRA-TORQUE

Ενώ οι δισκοβραχίονες Hollowtech II συγχωνεύουν όλο το μήκος του άξονα σε έναν δισκοβραχίονα, το Ultra-Torque το χωρίζει στη μέση. Και οι δύο βραχίονες έχουν το ήμισυ του συνολικού μήκους του άξονα συγχωνευμένο μεταξύ τους. Συναντούνται μέχρι τη μέση και ενώνονται στο μέσο του κελύφους μέσω μιας άρθρωσης Hirth που αποτελείται από δικτυωτά δόντια σε κάθε μισό και, στη συνέχεια, μία βιδα ενώνει τους δύο βραχίονες του στρόφαλου στο μέσο της ατράκτου.

Ενώ το Ultra-Torque χρησιμοποιεί εξωτερικά ρουλεμάν, τα ίδια τα ρουλεμάν δεν είναι ενσωματωμένα στη μεσαία τριβή όπως είναι στο Hollowtech II.

ΤΥΠΟΣ 2.4: FSA OMEGA (ΟΧΙ BB30)

Αυτά χρησιμοποιούν επίσης εξωτερικά ποτήρια και ρουλεμάν “MegaExo”, παρόμοια με τα Hollowtech II και GXP σε γενικό σχεδιασμό, αλλά έχουν μια περίεργη διάμετρο άξονα 19 mm. Ο μη κινητήριος πλευρικός βραχίονας είναι επίσης «αυτοεξαγωγούμενος».

Σημείωση: Οποιοσδήποτε σκελετός με σπείρωμα για μεσαία τριβή μπορεί να δεχτεί οποιαδήποτε από τα παραπάνω. Το μόνο που χρειάζεστε είναι τα σωστά εξαρτήματα που ταιριάζουν μεταξύ τους.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ 3: ΜΕΣΑΙΕΣ ΤΡΙΒΕΣ ΜΕ ΠΡΕΣΑΡΙΣΤΑ ΠΟΤΗΡΙΑ

ΤΥΠΟΣ 3.1: CANNONDALE BB30

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 30 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 68 mm (δρόμου), 73 mm (MTB)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 42 mm

Ποτήρια ρουλεμάν: Κανένα

Ιστορικά μιλώντας, η Cannondale και το αλουμίνιο πάνε χέρι-χέρι. Η εταιρεία είναι πρωτοπόρος με την προηγμένη χρήση αυτού του υλικού σε σκελετούς ποδηλάτων. Το αλουμίνιο έει μόνο το ένα τρίτο της πυκνότητας του χάλυβα και δύο από τα κλειδιά για να γίνει ισχυρό το αλουμίνιο είναι η χρήση σωλήνων υπερμεγέθους διαμέτρου και η στρατηγική στήριξη (στένωση του πάχους τοιχώματος) των σωλήνων.

Το 2000, ο Cannondale αποφάσισε να εφαρμόσει την ίδια ιδέα στη μεσαία τριβή. Αντί να χρησιμοποιήσουν έναν ατσάλινο άξονα 24 mm όπως αυτό που θα χρησιμοποιούσε αργότερα η Shimano, αντικατέστησαν τη μεσαί ατριβή με ένα κέλυφος 30 mm στο σκελετό αλουμινίου – και δημιούργησαν ένα δισκοβραχίονα που να ταιριάζει. Αντί να βασίζονται σε σπειρώματα, αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν την έννοια της προσαρμογής των ρουλεμάν στο σκελετό. Έτσι, γεννήθηκε το BB30.

Ως ένα από τα πρώτα σημαντικά πρότυπα προσαρμογής, το BB30 χρησιμοποιεί ρουλεμάν που πιέζονται απευθείας στο πλαίσιο – χωρίς ποτήρια υποδοχής. Τοποθετούνται δύο κυκλικοί σύνδεσμοι πριν, για να αποτραπεί η είσοδος των ρουλεμάν πιο βαθιά στο κέλυφος από ότι θα έπρεπε. Η Cannondale έκανε αργότερα το BB30 ένα ανοιχτό πρότυπο, έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να το χρησιμοποιήσει.

Το όλο θέμα του BB30 ήταν να κάνει τον άξονα πιο άκαμπτο με αυτήν την τεράστια διάμετρο, έτσι ώστε περισσότερη από την δύναμη στο πετάλι να πηγαίνει στην πρόωση αντί για την κάμψη του βραχίονα και του άξονα. Ταυτόχρονα, το στενό πλάτος του κελύφους σήμαινε χαμηλότερο παράγοντα Q (απόσταση μεταξύ των σημείων προσάρτησης του πεντάλ), που είναι καλύτερη εργονομική εφαρμογή για ορισμένους αναβάτες. Όταν το BB30 λειτουργεί, υποτίθεται ότι λειτουργεί εξαιρετικά. Όταν δεν…τρίζει η μεσαία τριβή. Οι αμελητέες ανοχές στη μεσαία τριβή από τους λιγότερο βιομηχανικούς κατασκευαστές πλαισίων σήμαιναν ότι μερικές φορές χρειάζονταν γενναιόδωρες ποσότητες Loctite 242 για να καλύψουν τα κενά μεταξύ του κελύφους και των ρουλεμάν.

Ωστόσο, το υπέροχο με το BB30 είναι ότι από τότε που άνοιξε σε τρίτους το 2006, υποστηρίζεται πραγματικά καλά: SRAM, FSA, Rotor, Praxis και άλλες εταιρείες κατασκευάζουν συμβατούς δισκοβραχίονες. Για να εγκαταστήσετε έναν στρόφαλο Shimano Hollowtech II σε ένα πλαίσιο BB30, θα χρειαστείτε προσαρμογείς για να μειώσετε την εσωτερική διάμετρο των ρουλεμάν 30 mm στα 24 mm.

ΤΥΠΟΣ 3.2: CANNONDALE BB30A

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 30 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 73 mm (5 mm φαρδύτερο στην πλευρά χωρίς κίνηση)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 42 mm

Ποτήρια ρουλεμάν: Κανένα

Το BB30 γέννησε ένα νέο πρότυπο, το BB30A – το “A” που σημαίνει “ασύμμετρο”. Αυτό προσθέτει 5 mm στη δεξιά λευρά.

ΤΥΠΟΣ 3.3: SRAM PRESSFIT 30 (PF30)

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 30 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 68 mm (δρόμος), 73 mm (MTB)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 46 mm

Ποτήρια ρουλεμάν: Ναι, σύνθετα

Το PF30, το οποίο εισήχθη από τη SRAM το 2009, υιοθετεί τη βασική ιδέα BB30 και προσπαθεί να τη βελτιώσει κάνοντας τα ρουλεμάν να κινούνται σε πλαστικά κύπελλα. Όταν πιέζεται προς τα μέσα, το χείλος του κυπέλλου ρουλεμάν γίνεται στο ίδιο επίπεδο με το εξωτερικό χείλος του κελύφους του κάτω βραχίονα και εμποδίζει το ρουλεμάν να βυθιστεί περισσότερο προς τα μέσα. Θεωρητικά, αυτό θα αφήσει τα πλαίσια του ποδηλάτου να εξαλείψουν τους κυκλικούς συνδετήρες και θα βελτιώσει τις ανοχές της εφαρμογής παρεμβολής, καθώς το πλαστικό κύπελλο ουσιαστικά θυσιάζεται για να συμμορφωθεί με τυχόν ανωμαλίες στο κέλυφος του σκελετού.

Στην πράξη, όμως, αυτό φαίνεται να είναι εξίσου προβληματικό με το BB30, ή ίσως ακόμη χειρότερο – και πάλι λόγω κακών, ατημέλητων κατασκευαστικών ανοχών. Γι’ αυτό το λόγο μερικοί Αμερικανοί κατασκευαστές πλαισίων δημιούργησαν ένα νέο πρότυπο μεσαίας τριβής το T47, από τη βάση του PF30. Το T47 είναι βασικά μια έκδοση με σπείρωμα του PF30, με συγκεκριμένο τύπο σπειρώματος

Οι ίδιοι κανόνες για τη χρήση δισκοβραχίονα Shimano σε πλαίσιο BB30 ισχύουν για το PF30.

ΤΥΠΟΣ 3.4: SHIMANO PRESS-FIT (BB86 ROAD / BB92 MTB)

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 24 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 86,5 mm (δρόμος), 91,5 mm (MTB)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 41 mm

Ποτήρια ρουλεμάν: Ναι, σύνθετα

Όλα τα παράγωγα προσαρμογής πίεσης BB30 χρησιμοποιούν τα κλασικά πλάτη του κάτω βραχίονα 68 mm και 73 mm. Αυτό είναι διαφορετικό: προσπάθησε να επεκτείνει το πλάτος του ίδιου του κελύφους του κάτω βραχίονα προκειμένου να επιτρέψει τη σωλήνωση μεγαλύτερης διαμέτρου και να δώσει στο πλαίσιο μεγαλύτερη πλευρική ακαμψία.

Το 2006, η Shimano συνεργάστηκε με την Scott Bicycles για να δημιουργήσει τη δική της αντίληψη για τη μεσαία τριβή που ταιριάζει με την πίεση. Θα παρατηρήσετε ότι τα πλάτη του κελύφους του κάτω βραχίονα (86,5 mm δρόμου, 91,5 mm MTB) είναι ακριβώς το ίδιο με ένα κέλυφος του κάτω βραχίονα με σπείρωμα με τα κύπελλα ρουλεμάν Hollowtech II βιδωμένα. Δηλαδή αυτό που κάποτε ήταν εξωτερικά τώρα είναι και πάλι εσωτερικά! Σε αυτήν την περίπτωση, οι αριθμοί μετά το “BB” αναφέρονται στα πλάτη του κελύφους της μεσαίας τριβής. Μπερδεμένο ε;

Το αστείο με το “Shimano Press-Fit” είναι ότι ποτέ δεν ακούς να το αναφέρουν με αυτό το όνομα. Τα BB86 και BB92 χρησιμοποιούνται πολύ πιο συχνά, όπως και τα πανομοιότυπα PF86 και PF92.

Παρεμπιπτόντως, είναι δυνατή η μέθοδος εγκατάστασης προσαρμογέων για την τοποθέτηση ενός δισκοβραχίονα Shimano σε ένα πλαίσιο BB30/BB30A/PF30. Στην πραγματικότητα, απλώς μετατρέπετε αυτό το πλαίσιο σε BB86 – ή BB92, ανάλογα με την περίπτωση.

Έχω δει μερικές εταιρείες να δοκιμάζουν το αντίστροφο: τοποθετήστε ένα δισκοβραχίονα 30 mm σε ένα κέλυφος BB86. Ωστόσο, αυτό δεν είναι χωρίς τα πιθανά μειονεκτήματά του. Τοποθετόντας ένα άξονα 30 mm εκεί, τα ρουλεμάν μπορεί να είναι πολύ μικρά για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους – όπως αυτό που συνέβη με τις μεσαίες τριβές προτύπου ISIS.

ΤΥΠΟΣ 3.5: TREK BB90/BB95

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 24 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 90 mm (δρόμος), 95 mm (MTB)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 37 mm

Ποτήρια ρουλεμάν: Κανένα (κύπελλα διαμορφωμένα απευθείας στο πλαίσιο)

Γεννημένη το 2007, η BB90 και η BB95 είναι η αποκλειστική ιδιοκτησία των ποδηλάτων Trek. Είναι ουσιαστικά ένα υβρίδιο των BB86/BB92 και BB30: τα ρουλεμάν της μεσαίας τριβής μπαίνουν σε ποτήρια διαμορφωμένα στο πλαίσιο, ενώ ολόκληρο το σύστημα είναι ρητά σχεδιασμένο για να δέχεται άξονες 24 mm – που σημαίνει ότι οι δισκοβραχίονες Shimano θα χωρούν ακριβώς.

Ενώ το σύστημα είναι πολύ παρόμοιο με το BB86/BB92, τα διαφορετικά ρουλεμάν σημαίνουν ότι η εύρεσή τους ως ανταλλακτικά μπορεί να είναι πρόβλημα εκτός των επίσημων αντιπροσωπειών της Trek. Ωστόσο, το BB90/BB95 έχει καλή υποστήριξη από εταιρείες όπως η Wheels Manufacturing και το Enduro Bearings.

ΤΥΠΟΣ 3.6: WILIER/FSA BB386EVO (BB392EVO MTB)

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 30 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 86,5 mm (δρόμος) / 92 mm (MTB)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 46 mm

Ποτιαήρ ρουλεμάν: Ναι, σύνθετα

Κατά μία έννοια, τα ονόματα BB386EVO και BB392EVO σχεδόν αποκαλύπτουν ότι πρόκειται για ένα άλλο υβρίδιο των BB86/BB92 και PF30, παίρνοντας το φαρδύτερο κέλυφος του κάτω βραχίονα και τα πλαστικά ποτήρια ρουλεμάν του πρώτου και διατηρώντας τις μεγαλύτερες διαμέτρους ατράκτου και κελύφους και μεγαλύτερο μήκος ατράκτου. Δημιουργήθηκε το 2011, από άποψη παραγωγής, έχει τα περισσότερα να προσφέρει όσον αφορά τα κοινά στοιχεία.

Λόγω του φαρδύτερου κελύφους, ο άξονας είναι μακρύτερος και οι βραχίονες του στρόφαλου είναι πιο ίσιοι, με αποτέλεσμα λιγότερο συνολικό βάρος αλλά και ελαφρά μείωση της ακαμψίας του στρόφαλου σε σύγκριση με έναν στρόφαλο BB30/PF30.

Η FSA κατασκευάζει ακόμη και έναν προσαρμογέα για να χρησιμοποιεί αυτούς τους στρόφαλους σε ένα κέλυφος με σπείρωμα BSA.

Όπως και με το PF30, χρειάζονται προσαρμογείς μειωτήρα σε ένα κέλυφος BB386EVO για να χρησιμοποιήσετε έναν στρόφαλο Shimano Hollowtech II 24 mm.

ΤΥΠΟΣ 3.7: CERVELO BBRIGHT

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 30 mm

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: 79 mm (δρόμος)

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: 46 mm

Ποτήρια ρουλεμάν: Ναι, σύνθετα

Εκεί που το BB386EVO προσπάθησε να παίξει καλά σχεδόν με όλους, το BBright πηγαίνει προς την άλλη κατεύθυνση. Σε διαστάσεις, είναι πολύ παρόμοιο με το PF30, αλλά παίρνει το κέλυφος του κάτω βραχίονα δρόμου 68 mm και προσθέτει 11 mm στην αριστερή πλευρά για να δώσει στους σχεδιαστές πλαισίων περιθώρια για μεγαλύτερους σωλήνες πλαισίου.

Όσον αφορά τους κατασκευαστές πλαισίων, το BBright είναι ο αποκλειστικός τομέας της Cervelo. Τα εξαρτήματα, εν τω μεταξύ, παρέχουν αρκετά καλή υποστήριξη. Γνωρίζω ότι η Rotor κατασκευάζει κάτω βραχίονες και στρόφαλους συμβατούς με το BBright και η SRAM έχει ένα συγκεκριμένο μοντέλο κάτω βραχίονα PF30 που προορίζεται να ταιριάζει σε πλαίσια BBright.

ΤΥΠΟΣ 3.8: PRAXIS M30

Διάμετρος άξονα στροφάλου: 30 mm + 28 mm σε μη κινητήρια πλευρά

Πλάτος κελύφους κάτω βραχίονα: Δείτε BB30/A, PF30, BB86, BB386EVO

Εσωτερική διάμετρος κελύφους: Βλέπε BB30/A, PF30, BB86, BB386EVO

Ποτήρια ρουλεμάν: Ναι εκτός από το BB86

Χρησιμοποιούν τη δική τους αντίληψη για τον άξονα 30 mm που ονομάζεται “M30”. Κατ ‘αρχήν, είναι βασικά ένας συνδυασμός χαρακτηριστικών από το BB30 και το GXP της SRAM : ο άξονας του δισκοβραχίονα μειώνεται στα 28 mm στην αριστερή πλευρά για να ασφαλίσει τα ρουλεμάν.

Έτσι πουλάει μεσαίες τριβές που επιτρέπουν τη χρήση των στρόφαλων M30 στις μορφές που αναφέρθηκαν παραπάνω, καθώς και για σπειρώματα BSA και T47. Δεν είμαι απολύτως σίγουρος πώς το κάνουν, αλλά προφανώς μπορούν να κάνουν ένα δισκοβραχίονα M30 να λειτουργήσει σε ένα κέλυφος BB86, κάτι που η συμβατική σοφία λέει ότι δεν πρέπει να λειτουργεί γιατί δεν θα μείνει αρκετός χώρος για να χωρέσουν ρουλεμάν σωστού μεγέθους.

Πιθανότατα δεν έχουμε τελειώσει με τη βιομηχανία ποδηλάτων να εισάγει περισσότερη σύγχυση με αυτό το πολύ σημαντικό εξάρτημα.

Μετάβαση στο περιεχόμενο