Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

Ελαστικά tubeless για ποδήλατα δρόμου: γρήγορα, άνετα, ανθεκτικά

Ελαστικά tubeless για ποδήλατα δρόμου γρήγορα άνετα ανθεκτικά

Οι ερασιτέχνες αθλητές ποδηλασίας δεν είναι ποτέ πιο γρήγοροι από τους επαγγελματίες. Αλλά σίγουρα πρωτοστατούν όσον αφορά τις τεχνικές καινοτομίες. Όταν οι επαγγελματίες συζητούσαν ακόμα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των δισκόφρενων σε ένα ποδήλατο δρόμου, οι ερασιτέχνες αθλητές τα οδηγούσαν ήδη και ήταν ικανοποιημένοι για την εξαιρετική απόδοση φρεναρίζματος – ειδικά σε βροχή. Η ιστορία φαίνεται να επαναλαμβάνεται αυτή τη στιγμή – με ελαστικά. Όλο και περισσότεροι ερασιτέχνες ποδηλάτες μεταβαίνουν σε ελαστικά tubeless.

Όπως υποδηλώνει το όνομα, αυτά τα ελαστικά δεν χρειάζονται σαμπρέλες. Τα ελαστικά tubeless μοιάζουν πολύ με τα κανονικά ελαστικά, αλλά φυσικά υφίστανται διαφορετική επεξεργασία και χρειάζονται στεγανωτικό υγρό για να είναι εντελώς αεροστεγή. Όμως απαιτούν ειδικούς τροχούς με συγκεκριμένα στεφάνια tubeless ready. Αλλά οι σύγχρονες ζάντες clincher είναι ήδη κατάλληλες για αυτήν την τεχνολογία ελαστικών, η οποία φαίνεται από ετικέτες όπως tubeless-easy ή tubeless-ready.

Η τεχνολογία Tubeless δεν είναι κάτι καινούργιο. Βασικά, τα ελαστικά αυτοκινήτων λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, αν και είναι φυσικά κατασκευασμένα με άλλα υλικά όπως πλέγμα από χάλυβα. Στον τομέα των ποδηλάτων βουνού, τα ελαστικά tubeless χρησιμοποιούνται για πάνω από μια δεκαετία, σχεδόν κάθε ποδήλατο gravel είναι ετοιμοπαράδοτο με τροχούς και ελαστικά tubeless και στα ποδήλατα δρόμου αυτός ο τύπος ελαστικών γνωρίζει αυτήν τη στιγμή μια πραγματική έκρηξη.

Η χαμηλότερη πίεση αέρα βελτιώνει τα χαρακτηριστικά κύλισης και μειώνει την αντίσταση κύλισης

Μιλώντας για την πίεση αέρα: όσο πιο φαρδύ είναι το ελαστικό, τόσο λιγότερη πίεση αέρα απαιτείται – γεγονός που μειώνει επίσης την αντίσταση κύλισης. Γιατί; Η περιοχή επαφής είναι μικρότερη, δηλαδή ευρύτερη, αλλά πολύ μικρότερη. Για αυτόν τον λόγο, πολλοί ερασιτέχνες ποδηλάτες οδηγούν ελαστικά tubeless πλάτους 28 χιλιοστών – πολλοί κατασκευαστές προσφέρουν πλάτος ελαστικών από 25 έως 32 mm.

Επιπλέον, η αντίσταση κύλισης είναι επίσης βελτιωμένη σε σύγκριση με τα ελαστικά clincher, επειδή λείπει η σαμπρέλα. Αυτό συμβαίνει επειδή η σαμπρέλα και το ελαστικό είναι δύο ξεχωριστά προϊόντα που «τρίβονται το ένα πάνω στο άλλο».

Παρεμπιπτόντως, λόγω της σαμπρέλας που λείπει, έχετε καλύτερη προστασία σε ένα πολύ ιδιαίτερο ελάττωμα: όταν η ζάντα κτυπήσει στο έδαφος και έχουμε το λεγόμενο snake bite. Αυτό το είδος τρυπήματος συμβαίνει όταν η σαμπρέλα πιέζεται μεταξύ του στεφανιού και του ελαστικού όπως όταν υπάρχουν λακκούβες στο δρόμο.

Στεγανοποιητικό υγρό για άμεση προσατσία

Το στεγανοποιητικό υγρό, το οποίο γεμίζεται στο ελαστικό tubeless, κλείνει μικρές τρύπες και σχισμές κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Το άμεσο μπάλωμα είναι ένα ανεκτίμητο πλεονέκτημα, ειδικά σε μεγάλες διαδρομές, αν και θα πρέπει πάντα να φέρετε μαζί σας μία εφεδρική σαμπρέλα για λόγους ασφαλείας.

Ωραία ακούγονται όλα αυτά τα επιχειρήματα – αλλά γιατί δεν χρησιμοποιούν όλοι οι επαγγελματίες ελαστικά tubeless τότε; Από τη μία πλευρά, επειδή η ποδηλασία δρόμου είναι πολύ συντηρητική –βλέπε δισκόφρενα, π.χ.– και πολλοί μηχανικοί της ομάδας έχουν μεγάλη επιρροή στη λήψη αποφάσεων όσον αφορά τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται. Από την άλλη, επειδή η καλή απόδοση σε όλους τους τομείς εξαρτάται εξαιρετικά από την αλληλεπίδραση μεταξύ τροχού και ελαστικού.

Αυτό δεν ήταν πάντα το ίδιο στο παρελθόν. Με άλλα λόγια: Ορισμένοι τροχοί και ελαστικά δεν εναρμονίζονται καλά λόγω διακυμάνσεων ανοχής και κατασκευής. Αυτό είναι συνήθως αντιληπτό κατά τη συναρμολόγηση.

Ο τέλειος συνδιασμός – ελαστικό και τροχός tubeless

Με έναν καλό συνδυασμό τροχού και ελαστικού tubeless, το ελαστικό συνήθως τοποθετείται σε λίγα λεπτά, πατάει καλά στο χείλος όταν φουσκώνει και συγκρατεί καλά τον αέρα προς το παρόν χωρίς στεγανοποιητικό υγρό.

Εάν αυτή η διάταξη τροχού και ελαστικού ταιριάζει τέλεια, ένα ελαστικό tubeless συνδυάζει τα καλύτερα χαρακτηριστικά του clincher και του tubular – συμπεριλαμβανομένων των ιδιοτήτων run-flat. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους επαγγελματίες, καθώς εξακολουθούν να θέλουν και μερικές φορές πρέπει να συνεχίσουν με σκασμένο λάστιχο για μερικές εκατοντάδες μέτρα κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Εάν υπάρχει μια πολύ μεγάλη, βαθιά τομή στο ελαστικό, ακόμη και το στεγανωτικό υγρό δεν θα σας βοηθήσει. Σε αυτήν την περίπτωση, θα πρέπει να τοποθετήσετε την εφεδρική σαμπρέλα στο ελαστικό tubeless, αλλά αυτό συμβαίνει και με τα ελαστικά clincher.

Μετάβαση στο περιεχόμενο