Υπάρχει μια νέα προτίμηση σε συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x έναντι μιας πλέον πιο παραδοσιακής ρύθμισης 2x τα τελευταία χρόνια. Η πρώτη μου αντίδραση σε αυτό ήταν να θέσω μια ερώτηση: εάν είναι δικαιολογημένη τάση ή οι έμποροι απλώς έκαναν τη δουλειά τους για να μας πουλήσουν κάτι νέο και πιο ακριβό… ξανά.
Διαπίστωσα ότι τα συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x έχουν πλεονεκτήματα όπως ευκολότερη αλλαγή ταχυτήτων, μικρότερο βάρος και σας δίνουν περισσότερο χώρο για άλλες βασικές αναβαθμίσεις ποδηλάτου στο τιμόνι σας. Ωστόσο, αυτό συνεπάγεται την αυξημένη φθορά των εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης, την ανεπιθύμητη αλλαγή ταχυτήτων, μερικές φορές περιορισμένο εύρος ταχυτήτων και συχνά βγαίνει η αλυσίδας σε φθηνότερους δισκοβραχίονες.
Γενική εικόνα
Μπορεί να μην το θυμάστε αυτό, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που ο μονός δισκοβραχίονας έγινε της μόδας και όλοι άρχισαν να τρελαίνονται για τη μετατροπή σε σύστημα 1x.
Τι συνέβη τότε, θα ρωτήσετε; Λοιπόν, τότε κατέληξε να είναι απλώς μια αδικαιολόγητη μόδα. Ο κύριος λόγος αυτής της τάσης ήταν, όπως και τώρα, η απλότητα. Η απλότητα και το χαμηλό βάρος είναι πραγματικά καλά πράγματα που πρέπει να λάβετε υπ’ όψη για το ποδήλατό σας όταν η πρόθεσή σας είναι είτε να διασκεδάσετε είτε να αγωνιστείτε επαγγελματικά.
Δυστυχώς, η τεχνολογία δεν ήταν σε θέση να αντικαταστήσει επαρκώς το έλλειμμα ταχυτήτων ενός μονού δισκοβραχίονα.
Πόσο διαφορετικά είναι τα πράγματα αυτή τη φορά; Λοιπόν, για αρχή, οι κατασκευαστές είναι σε θέση να παράγουν και να χωρέσουν πολύ μεγαλύτερες κασέτες στο πίσω κέντρο από ότι στο παρελθόν. Ολόκληρη η τεχνολογία του συστήματος μετάδοσης κίνησης βελτιώθηκε πολύ για να επιτρέψει αυτές τις αναβαθμίσεις. Όταν λέω αναβαθμίσεις, πρέπει να καταλάβετε γιατί δεν μπόρεσαν όλοι οι κατασκευαστές να παράγουν τέτοιες κασέτες που λειτουργούν σωστά.
Βιώσιμες μάρκες
Δεδομένου ότι αυτή η τάση του συστήματος μετάδοσης κίνησης 1x εμφανίστηκε ήδη μια φορά, αυτή τη φορά θα πρέπει να αναρωτιόμαστε εάν κάθε μάρκα κατάφερε να ξεπεράσει αυτά τα ήδη αναφερθέντα τεχνολογικά εμπόδια.
Δεν είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω τα πάντα στην αγορά, αλλά έχω εμπειρία με τις πιο κοινές ρυθμίσεις. Αυτές οι ρυθμίσεις περιλαμβάνουν ανταλλακτικά από δημοφιλείς κατασκευαστές όπως οι Sram, Shimano, Race Face και Sunrace για τους δισκοβραχίονες που έχουν γίνει δημοφιλής μάρκες για αυτόν τον τύπο εξαρτημάτων.
Ούτε καν όλες αυτές οι μάρκες δεν κάνουν τα πάντα τέλεια όταν πρόκειται για συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x, ένα μέρος της Sram φυσικά που θέτει τα πρότυπα και εφευρίσκει νέα πράγματα για ένα από τα συστήματα μετάδοσης κίνησης. Η Shimano συνήθως χρειάζεται ένα χρόνο για να ακολουθήσει την εξέλιξη, αλλά όταν τελικά εξελίξουν τα συστήματα μετάδοσης κίνησης τους, λειτουργούν ακόμα καλύτερα από αυτά της Sram.
Η Sram ανέπτυξε μια κασέτα 12 ταχυτήτων εύρους 500% που στην πραγματικότητα λειτουργεί χωρίς να πέφτει η αλυσίδα όταν κάνετε πετάλι προς τα πίσω πριν από οποιονδήποτε άλλο. Μόνο πρόσφατα, η Shimano συνεχίζει με τις 12πλες κασέτες ταχυτήτων της που είναι διαθέσιμες σε XTR, XT και SLX. Γιατί να κάνετε πετάλι προς τα πίσω; Λοιπόν, σε ορισμένες περιπτώσεις κατά την κατηφόρα ή κατά τη διάρκεια ορισμένων τεχνικών διαδρομώων, πρέπει να γυρίσετε τα πεντάλ σας προς τα πίσω για να διατηρήσετε τη σωστή θέση για το επόμενο εμπόδιο ή την επόμενη τεχνική που θέλετε να χρησιμοποιήσετε στο μονοπάτι.
Άλλοι κατασκευαστές που ανέφερα ανέπτυξαν εξαρτήματα για να λειτουργήσει αυτό το σύστημα αλλά είτε με κασέτα χαμηλότερης εμβέλειας είτε πολύ χαμηλότερη ποιότητα και ανθεκτικότητα. Ενώ η χαμηλότερη γκάμα ταχυτήτων είναι τέλεια για έναν συγκεκριμένο τύπο διαδρομής, στερείται ευελιξίας. Τα κάτω δόντια κυμαίνονται από τη χαμηλότερη έως την υψηλότερη ταχύτητα θα έχει ως αποτέλεσμα είτε να μην έχετε τα ευκολότερες ταχύτητες για τις ανηφόρες είτε να βγείτε σε μια γρήγορη κατηφόρα και σε επίπεδο έδαφος.
Είναι ότι καλύτερο για εσάς το σύστημα μετάδοσης κίνησης 1x;
Το γεγονός ότι υπάρχει μια συζήτηση 50/50 που διεξάγεται εδώ και αρκετά χρόνια σχετικά με αυτό, απλώς αποδεικνύει ότι η ύπαρξη ενός μόνου δισκοβραχίονα δεν είναι για όλους.
Όπως και σε κάθε άλλο άθλημα, κάποιοι βασίζονται περισσότερο στην τεχνική, κάποιοι στην αποτελεσματικότητα, κάποιοι στη δύναμη κλπ.
Πραγματικά έμπειροι και επαγγελματίες αναβάτες αποδεικνύουν επανειλημμένα ότι μπορούν να κερδίσουν αγώνες με οποιοδήποτε ποδήλατο, ωστόσο υπάρχουν σημαντικές διαφορές.
Ο μέσος ποδηλάτης πρέπει να λάβει υπόψη όλα αυτά τα πράγματα για να επιλέξει ένα ποδήλατο που όχι μόνο θα ταιριάζει στο στυλ και τις δυνατότητές του, αλλά θα του επιτρέψει να διασκεδάσει όσο το δυνατόν περισσότερο.
Όπως ανέφερα στην αρχή, τα συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x προσφέρουν απλότητα και χαμηλό βάρος. Αν και το χαμηλό βάρος δεν είναι τόσο σημαντικό για τους περισσότερους περιστασιακούς ποδηλάτες, είναι στην πραγματικότητα ένα κρίσιμο σημείο για τεχνικές διαδρομές. Όσο λιγότερο βάρος έχει το ποδήλατό σας τόσο περισσότερο έλεγχο θα έχετε πάνω του. Είναι τόσο απλό.
Η απλότητα δεν φαίνεται σημαντική στην αρχή, αλλά αν δεν είστε πραγματικά ικανοί στις σωστές αλλαγές ταχυτήτων και αυτό απαιτεί πολλά, και εννοώ μεγάλη εμπειρία με το ίδια ποδήλατο, θα διασκεδάσετε πολύ περισσότερο χωρίς μπροστινό σασμάν.
Δεν θέλετε να κολλήσει ή να πέσει η αλυσίδα σας με το να μην αλλάζετε έγκαιρα ή με κακή αλλαγή σε τεχνικά μέρη, και αυτό συμβαίνει στην πραγματικότητα πολύ όταν εστιάζετε σε αυτό που έχετε μπροστά σας.
Τα συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x απαιτούν επίσης λίγο περισσότερη δύναμη και αντοχή. Όχι μόνο το εύρος είναι μικρότερο αλλά και τα άλματα μεταξύ των ταχυτήτων είναι μεγαλύτερα. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μην έχετε πάντα την τέλεια αναλογία για να διαλέξετε. Θα πρέπει να καταβάλετε περισσότερη προσπάθεια και αυτό σημαίνει ότι θα χάσετε περισσότερη ενέργεια για να ξεπεράσετε συγκεκριμένα μέρη του μονοπατιού. Αυτό αποδεικνύεται αληθές κυρίως σε λιγότερο τεχνικούς τύπους μονοπατιών, ειδικά σε αγώνες cross country, ενώ σε πιο τεχνικές ή κατηφόρες, τα μεγαλύτερα άλματα ταχυτήτων στην πραγματικότητα δεν σας επηρεάζουν τόσο πολύ. Γι’ αυτό αυτή τη φορά αυτή η τάση 1x αποδεικνύεται απόλυτα έγκυρη.
Γιατί όλο και περισσότερα πλαίσια είναι σχεδιασμένα για 1x;
Οι κατασκευαστές ποδηλάτων δημιουργούν πλαίσια ειδικά σχεδιασμένα για 1x συστήματα μετάδοσης κίνησης. Γιατί να περιορίσουν τα ποδήλατά τους στο 1x;
Λοιπόν, η απάντηση είναι απλή. Κατασκευάζουν ποδήλατα για συγκεκριμένο τύπο διαδρομής και σκοπό. Δεδομένου ότι οι νέες τεχνολογίες μας επιτρέπουν να χρησιμοποιούμε μονούς δισκοβραχίονες για τις περισσότερες βόλτες, έχουν εκμεταλλευτεί την ευκαιρία να έχουν περισσότερη ελευθερία με τη σχεδίαση του σκελετού.
Το 1x καταλαμβάνει λιγότερο χώρο και με λιγότερες περιπλοκές, και ως σχεδιαστής μπορείτε να βελτιώσετε άλλα πράγματα στο σκελετό.
Τα περισσότερα από αυτά τα ποδήλατα έχουν πολύ καλύτερη γεωμετρία από ότι ήταν δυνατόν πριν. Το τμήμα του πλαισίου όπου τοποθετούνταν το μπροστινό σασμάν δεν είναι μόνο πιο δυνατό τώρα, αλλά επιτρέπει καλύτερη τοποθέτηση της πίσω ανάρτησης. Οι σκελετοί βελτιώνονται επίσης με μικρότερες αλυσίδες για καλύτερη απόδοση.
Οι περισσότεροι από τους οποίους ρώτησα εάν αισθάνονται τις βελτιώσεις στη γεωμετρία είπαν ότι αυτό βελτίωσε τρομερά την απόδοση οδήγησης. Όχι μόνο αυτό, αλλά οι βελτιώσεις στη γεωμετρία φτάνουν τόσο μακριά που τα ποδήλατα από διαφορετικές μάρκες σήμερα έχουν πολύ διαφορετική οδήγηση από ότι στο παρελθόν. Ορισμένες μάρκες άρχισαν ακόμη και να αναπτύσσουν νέους τύπους ποδηλάτων βουνού . Για παράδειγμα, η πρόσφατη εμφάνιση του ανανεωμένου Top Fuel από την Trek ξεκίνησε μια νέα εποχή στα ποδήλατα με πλήρη ανάρτηση trail/XC που έχουν αρχίσει να ακολουθούν και άλλες μάρκες.
Μερικοί άνθρωποι μπορεί να το βρουν άχρηστο, αλλά δεδομένου ότι τα ποδήλατα enduro και τα trail μοιάζουν όλο και περισσότερο σε ικανότητες, αυτό είναι μια ευπρόσδεκτη καινοτομία κατά τη γνώμη μου. Από όσο ξέρω, αυτό θα πρέπει να ταιριάζει στους περισσότερους που είναι περιστασιακοί ποδηλάτες που προτιμούν την οδήγηση XC.
Πού πρέπει να χρησιμοποιείτε συστήματα 1x
Κατηφόρες
Όπως λένε κάποιοι, όλοι είναι ποδηλάτες κατάβασης, απλά δεν το ξέρουν ακόμα. Αυτό ισχύει σε κάποιο βαθμό και είναι πολύ σχετικό με αυτό το θέμα, επειδή τα ποδήλατα κατάβασης χρησιμοποιούν ειδικά σχεδιασμένο από συστήματα μετάδοσης κίνησης εδώ και χρόνια.
Επομένως, η βελτίωση των ποδηλάτων βουνού για οδήγηση ταχύτητας και κατηφόρας απαιτεί προσαρμογή σε συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x. Αυτή η απλότητα υπερτερεί όλων των άλλων όσον αφορά τη σημασία και το όφελος κατά την κατηφόρα.
Enduro
Τα ποδήλατα Enduro είναι τα αγαπημένα των περισσότερων. Οι περισσότερες μάρκες προσφέρουν δύο μοντέλα ποδηλάτων για αγώνες enduro.
Συνήθως, υπάρχει ένα που είναι πιο κατηφορικό. Αυτά τα ποδήλατα είναι εξοπλισμένα με ένα σύστημα μετάδοσης κίνησης επειδή θέλουν να μιμηθούν τα ποδήλατα κατάβασης με μεγαλύτερη διαδρομή ανάρτησης, αλλά να διατηρήσουν την επιθετικότητα και το κόστος χαμηλότερα. Διατηρώντας παράλληλα μια αξιοπρεπή ευελιξία.
Το άλλο θα ήταν κάτι σαν ένα καλό all around ποδήλατο. Αυτά συνήθιζαν να συνοδεύονται από σύστημα μετάδοσης κίνησης 2x, εκτός εάν υπάρχει ένα 1×12 της Sram. Σήμερα, όλα βγαίνουν από το εργοστάσιο με 1x συστήματα μετάδοσης κίνησης, ειδικά από τη στιγμή που οι Sram και Shimano εισήγαγαν ένα φθηνότερο συστήμα μετάδοσης κίνησης.
Μονοπάτι
Τα ποδήλατα trail είναι τα αυθεντικά πολυχρηστικά. Εξακολουθούν να διατηρούν αυτή τη θέση για όποιον δεν ασχολείται πολύ με το freeride ή τo downhill.
Αυτά τα ποδήλατα χρησιμοποιούσαν 2x συστήματα μετάδοσης κίνησης τις περισσότερες φορές, επειδή υπερέχουν σε μονοπάτια μεγάλων αποστάσεων και σκαρφαλώνουν πολύ καλά, επομένως θα χρειαστείτε αυτήν την επιλογή ταχυτήτων για να παραμείνετε στη ζώνη άνεσής σας. Ωστόσο, άρχισαν να μεταναστεύουν προς πιο τεχνικά μονοπάτια και έγιναν παρόμοια με τα ποδήλατα enduro.
Τα περισσότερα συστήματα 1x χρησιμοποιούνταν για να περιορίσουν τις δυνατότητες αυτού του τύπου ποδηλάτου, ωστόσο, στις μέρες μας μπορεί να είναι εφικτό. Το μόνο πρόβλημα που εξακολουθεί να υπάρχει είναι ότι πρέπει να προσαρμόσετε τον αριθμό των δοντιών στον μπροστινό δισκοβραχίονα για τα μονοπάτια που οδηγείτε περισσότερο.
Κατά τη γνώμη μου, από όλους τους τύπους ποδηλάτων βουνού, εκτός από το άκαμπτο πίσω τρίγωνο, τα ποδήλατα μονοπατιού χάνουν τα περισσότερα με το σύστημα μετάδοσης κίνησης 1x μόνο και μόνο επειδή οι περισσότεροι από εμάς περιμένουμε να κάνουν τα πάντα, ακόμα και να οδηγούν καλά στο δρόμο προς το μονοπάτι και πίσω.
Cross Country / XC
Αυτή είναι ένα είδος αμφιλεγόμενης κατηγορίας κατά τη γνώμη μου, γιατί αν μιλάμε για πραγματικούς αγώνες τότε κατά 99% θα είναι καλύτερα με δύο με διπλό δισκοβραχίονα. Αυτό φυσικά, εκτός κι αν είστε αρκετά έμπειροι με τα μονοπάτια και τον εξοπλισμό σας για να γνωρίζετε ακριβώς πόσο γρήγορα μπορείτε να πάτε με έναν μονό δισκοβραχίονα σε ένα συγκεκριμένο μονοπάτι. Και αν μπορείτε πραγματικά να επωφεληθείτε από αυτό το μειωμένο βάρος.
Από την άλλη πλευρά, αν είστε περιστασιακός ποδηλάτης XC που χρησιμοποιεί το ποδήλατό του μόνο για Cross country, μπορείτε να απολαύσετε πολύ περισσότερα με την απλότητα ενός 1x μετάδοσης κίνησης.
Τα μονοπάτια cross country, όπως το κλασικό trail riding, διαθέτουν μεγάλη ποικιλία τμημάτων ανάβασης καθώς και τμήματα όπου μπορείτε να χρησιμοποιήσετε υψηλή ταχύτητα. Μπορείτε εύκολα να καταλήξετε να χρησιμοποιείτε πολλή από τη δύναμη και την ενέργειά σας με έναν μονό δισκοβραχίονα, αλλά η περιστασιακή οδήγηση έχει να κάνει με τη διασκέδαση και όχι την αντοχή.
Η ίδια περίπτωση σχετικά με τους περιορισμούς όπως στο μονοπάτι μπορεί να γίνει και εδώ. Αυτά τα ποδήλατα συνήθως αναμένεται να κάνουν τα πάντα, ειδικά την καθημερινή οδήγηση και το 2x θα τα πάει πάντα καλύτερα σε αυτό το σενάριο.
Πότε το 2x είναι πραγματικά καλύτερο;
Το πιο σημαντικό θα ήταν το επίπεδο δεξιοτήτων σας. Εάν είστε αρκετά έμπειροι, μπορεί να προτιμήσετε να έχετε περισσότερες επιλογές ταχυτήτων αντί για απλότητα.
Εάν δεν είστε ιδιαίτερα δυνατοί, ενδέχεται να μην μπορείτε να μείνετε συνεχώς μακριά από την προτιμώμενη σχέση μετάδοσης με ένα σύστημα μετάδοσης κίνησης 1x. Και το πιο σημαντικό, μπορεί να μην χρησιμοποιείτε κάποιες ταχύτητες σωστά και αποτελεσματικά.
Ένας άλλος λόγος για να χρησιμοποιήσετε το 2x θα ήταν ότι χρησιμοποιείτε αυτό το ποδήλατο για μια ποικιλία διαφορετικών μονοπατιών. Αν συμβαίνει αυτό, τότε πρέπει να μπορείτε να έχετε όλες τις επιλογές ταχυτήτων για διαφορετικούς τύπους οδήγησης.
Τέλος, θα αναφέρω, την καθημερινή χρήση. Δεν ξέρω για άλλους, αλλά ζω σε μια πόλη όπου υπάρχουν ανηφόρες και μεγάλες ευθείες, οπότε χρειάζομαι και τους δύο δίσκους, για χαμηλές και υψηλές ταχύτητες. Με άλλα λόγια, πρέπει να έχω τη μεγαλύτερη δυνατή γκάμα στο καθημερινό μου ποδήλατο. Αυτό είναι φυσικά εάν, όπως εγώ, δεν έχετε ένα συγκεκριμένο ποδήλατο για αυτόν τον σκοπό μόνο.
Αξιώσεις και ανησυχίες
Εκτός από πράγματα που ανέφερα ήδη, όπως η εξοικονόμηση βάρους, η απλότητα και η χαμηλότερη σχέση μετάδοσης, υπάρχουν ορισμένοι κοινοί ισχυρισμοί και ανησυχίες σχετικά με τη μετάβαση σε σύστημα μετάδοσης κίνησης 1x.
Ανηφόρες
Το πρώτο πράγμα που μπορεί να ακούσετε είναι ότι δεν μπορείτε να πάτε σε ανηφόρες με έναν μονό δισκοβραχίονα. Αν και αυτό μπορεί να ίσχυε πριν από λίγο καιρό, σήμερα όχι τόσο πολύ. Ειδικά με κασέτες 12 ταχυτήτων υψηλής εμβέλειας. Θα εξακολουθήσετε να χάνετε λίγο και από τις δύο πλευρές της σειράς ταχυτήτων, αλλά αν τα πόδια σας είναι δυνατά, γίνεται πολύ άσχετο.
Υψηλότερες Τιμές
Υπάρχει μια βάσιμη ανησυχία για πολλούς και αυτό θα ήταν το κόστος. Τα συστήματα κίνησης 1x είναι γενικά πιο ακριβά. Αυτό, επίσης, ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα πριν από λίγο καιρό. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν οι κασέτες. Οι κασέτες 11 ταχυτήτων ήταν πολύ ακριβές και οι 12τάχυτες που λειτουργούσαν σωστά δεν υπήρχαν. Είναι λίγο διαφορετικά τα πράγματα στις μέρες μας, αφού μπορείτε να έχετε μια κασέτα 12 ταχυτήτων Sram NX για περίπου 110 €.
Μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος
Η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος στον μπροστινό δίσκοβραχίονα μπορεί να είναι ένα έγκυρο σημείο. Τα 32 δόντια είναι σημαντικά μικρότερος δίσκος από 36 δόντια που βρίσκονται συνήθως σε 2x. Το 3x χρησιμοποιεί ακόμη μεγαλύτερους δίσκους, ώστε να είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα όσον αφορά την απόσταση.
Αυτό σας βοηθά πολύ όταν περνάτε πάνω από μεγαλύτερα εμπόδια. Ειδικά αν κάνετε κάποιο λάθος, υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να κολλήσετε σε κάτι και να τραυματιστείτε. Για να μην αναφέρουμε τη ζημιά που μπορείτε να κάνετε στο ποδήλατό σας.
Περισσότερος χώρος στο τιμόνι
Η απώλεια του αριστερού μοχλού αλλαγής ταχυτήτων σημαίνει ότι έχετε περισσότερο χώρο για οποιαδήποτε άλλη σημαντική αναβάθμιση. Για παράδειγμα, για ένα dropper post.
Οι αναρτήσεις Dropper είναι μια εκπληκτική αναβάθμιση στο ποδήλατό σας και αν μάθετε πώς να το χρησιμοποιείτε προς όφελός σας, μπορεί να κάνει τα μονοπάτια πολύ πιο ευχάριστα και τις βόλτες σας πιο αποτελεσματικές.
Δεν είναι ότι δεν μπορείτε να έχετε και τον μοχλό dropper και έναν μοχλό αλλαγής ταχυτήτων στην ίδια πλευρά, αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να το χρησιμοποιήσετε όταν βρίσκεται στη θέση όπου ήταν ο μοχλός αλλαγής ταχυτήτων.
Ίσως αυτό δεν θα είναι το πρόβλημα για κάποιον με μεγαλύτερα χέρια, αλλά μου αρέσει να διατηρώ την οδήγησή μου ασφαλή και άνετη. Το ίδιο ισχύει για οποιαδήποτε άλλη αναβάθμιση θέλετε να έχετε εκεί.
Όσο πιο δυνατός είσαι τόσο το καλύτερο
Κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η χρήση και η αύξηση της δύναμής σας οδηγώντας 1x θα σας κάνει καλύτερο αναβάτη.
Δεν θα έλεγα ότι αυτό σας κάνει ιδιαίτερα δυνατότερο από μόνο του. Πρέπει να αποκτήσεις δύναμη αλλού και μετά μπορείς να επωφεληθείς από αυτό.
Το άλλο πράγμα είναι ότι η δύναμη θα σε κάνει πιο ικανό αλλά δεν θα σε κάνει καλύτερο ποδηλάτη. Πάντα οφείλεται στη μάθηση και στην απόκτηση δεξιοτήτων.
Λαμβάνοντας υπόψη τα πάντα, μόνο το να ξοδεύετε πολύ χρόνο στο ποδήλατό σας μπορεί να σας κάνει καλύτερο αναβάτη. Όλα τα άλλα έχουν να κάνουν με το πώς προτιμάτε να χρησιμοποιήσετε αυτήν την ικανότητα.
Φθορά του συστήματος μετάδοσης κίνησης
Η ύπαρξη ενός μόνο δίσκου στον δισκοβραχίονα σημαίνει ότι θα πρέπει να μεταφέρει μόνος του το φορτίο. Όπως ήταν αναμενόμενο, αυτό έχει το κόστος της αυξημένης φθοράς με την πάροδο του χρόνου. Αλλά κάθε βελτίωση έχει κόστος.
Ωστόσο, μην αφήσετε αυτό να σας τρομάξει από το να απολαύσετε τις βόλτες σας. Κατά την εκτίμησή μου, η φθορά δεν είναι τόσο σημαντική όσο ισχυρίζονται ορισμένοι ποδηλάτες βουνού. Επίσης, οι αλυσίδες δεν είναι τόσο ακριβές όσο παλιά. Δεν θα ανησυχούσα πολύ για αυτό.
Ανεπιθύμητη αλλαγή ταχυτήτων
Αυτό ήταν ένα τεράστιο πρόβλημα. Επειδή η γραμμή της αλυσίδας δεν είναι ευθεία σε συστήματα μετάδοσης κίνησης 1x, παλαιότερες και «φθηνότερες» κασέτες συνήθιζαν να ρίχνουν ταχύτητες όταν κάνατε πετάλι προς τα πίσω.
Βρίσκω ότι αυτό συμβαίνει αρκετά σπάνια αυτές τις μέρες. Στην πραγματικότητα, δεν έχω δει ποτέ αυτό να συμβαίνει σε καμία σωστά ρυθμισμένη εγκατάσταση Sram 1×12 και μου έχει συμβεί μόνο δύο φορές σε λίγο παλαιότερο 1×10 XT από τη Shimano.
Μετατροπή σε 1x Drivetrain
Υπάρχουν πράγματα και προβλήματα που πρέπει να γνωρίζετε.
Σε αυτό το σημείο, έχω ξεκαθαρίσει ότι κάθε ποδηλάτης πρέπει να κατανοήσει τις σχέσεις μετάδοσης και τι μπορεί να πάρει από τη μετατροπή. Για μένα, αυτό ήταν εύκολο γιατί εργάζομαι ως μηχανικός ποδηλάτων και επομένως έχω την ευκαιρία να δοκιμάσω αρκετά. Για λιγότερο έμπειρα άτομα συνιστώ να δοκιμάσουν τις αναλογίες πριν από τη μετατροπή.
Για άτομα που είναι νέοι σε αυτό το είδος, υπάρχει ένας μηχανισμός ακινητοποίησης στον πίσω σασμάν σας που το εμποδίζει να κινηθεί προς τα εμπρός και να χαλαρώσει την αλυσίδα. Με αυτόν τον τρόπο η αλυσίδα παραμένει σφιχτή στον μπροστινό δίσκο της αλυσίδας. Είναι εκπληκτικό όταν όλα είναι σωστά ρυθμισμένα, αλλά τείνει να κάνει το οπίσθιο σασμάν ευαίσθητο στην τάση του συρματόσχοινου. Αν χαλαρώσει λίγο, γίνεται δύσκολο στην αλλαγή ταχυτήτων. Επιπλέον, οποιαδήποτε κάμψη του σασμάν ή στο νύχι του προκαλεί ακόμα περισσότερα προβλήματα από ότι συνήθως.
Έχω κάνει αρκετές επιτυχημένες μετατροπές σε σύστημα μετάδοσης κίνησης 1x. Φαίνεται αρκετά απλό στην αρχή, αλλά απέχει πολύ από το να είναι απλό. Τα μεγαλύτερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσετε είναι να προσαρμόσετε τα πάντα στο σκελετό σας, καθώς η γραμμή αλυσίδας είναι κάπως μεγάλη υπόθεση με 1x συστήματα μετάδοσης κίνησης. Εάν το κάνετε αυτό λάθος, τότε δεν θα μπορείτε να ρυθμίσετε σωστά τις υψηλές ταχύτητες και η αλυσίδα σας θα φθαρεί γρήγορα.
Ας ανακεφαλαιώσουμε
Έχω νιώσει ότι πολλοί νεαροί ποδηλάτες φαίνεται να ακολουθούν τυφλά τις τάσεις και μετά να περιορίζονται χωρίς καν να το συνειδητοποιούν. Έφτιαξα αυτό το άρθρο απλώς για να μοιραστώ την εμπειρία μου και τις απόψεις μου σχετικά με αυτό.
Η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχει «το καλύτερο» σύστημα μετάδοσης κίνησης. Κυριολεκτικά έχω δει ανθρώπους να προτιμούν φθηνότερα συστήματα μετάδοσης κίνησης 2x έναντι πολύ καλύτερων συστημάτων 1x, ακόμη και ορισμένα ειδικά εξαρτήματα που λειτουργούσαν καλύτερα από το μέσο σύστημα μετάδοσης κίνησης Shimano.
Μπορεί να ακούγεται απίστευτο αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Όλα είναι πολύ υποκειμενικά και θα πρέπει να προσπαθήσουμε να προσαρμόσουμε τον εξοπλισμό μας με τις δεξιότητες και τους περιορισμούς μας.
Επίσης, ένα πράγμα που όλοι ξεχνάμε πολύ συχνά, το καλύτερο ποδήλατο ή ένα καλύτερο σύστημα μετάδοσης κίνησης δεν θα σας κάνει απαραίτητα να απολαύσετε περισσότερο την οδήγηση. Είναι πολύ πιο σημαντικό να οδηγείτε το ποδήλατό σας τακτικά από το να έχετε ένα φανταχτερό ποδήλατο που μένει στο υπόγειο.
Συνολικά, κάθε ρύθμιση έχει τις καλές και τις κακές της πλευρές και χωρίς να το δοκιμάσετε δεν μπορείτε πραγματικά να ξέρετε.