Πιθανότατα έχετε παρατηρήσει ότι πολλά σύγχρονα ποδήλατα βουνού δεν έχουν εμπρόσθιο ντεραγιέ. Ως αποτέλεσμα, τα σύγχρονα ποδήλατα MTB έχουν λιγότερες ταχύτητες, πράγμα που είναι στην πραγματικότητα ένα μεγάλο πλεονέκτημα.
Ποιος είναι όμως ο λόγος που τα ποδήλατα βουνού δεν έχουν εμπρόσθιο ντεραγιέ;
Τα ποδήλατα βουνού δεν έχουν πλέον εμπρόσθιο ντεραγιέ λόγω της πίσω κασέτας μεγάλης εμβέλειας, που σημαίνει ότι μπορείτε να έχετε την ίδια γκάμα ταχυτήτων με λιγότερα εξαρτήματα, γεγονός που εξοικονομεί βάρος και κάνει τα πράγματα πιο απλά.
Υπάρχουν πολλά άλλα πλεονεκτήματα από το να μην έχετε εμπρόσθιο ντεραγιέ:
- Περισσότερος χώρος για άλλα εξαρτήματα – Λιγότεροι μοχλοί για αλλαγή ταχυτήτων σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για άλλους μοχλούς, για παράδειγμα, dropper post ή κάποια μορφή κλειδώματος ανάρτησης, που έχουν γίνει όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια.
- Η αλυσίδα πέφτει λιγότερο συχνά – Αν ρυθμιστεί σωστά, σημαίνει ότι οι αναβάτες είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσουν προβλήματα με τις αλυσίδες που πέφτουν. Αυτό συμβαίνει επειδή έχετε καλύτερη γραμμή αλυσίδας.
- Είναι καλύτερο για αρχάριους – Λιγότερη ταλαιπωρία με τις συχνές αλλαγές ταχυτήτων. Είναι πιο εύκολο να χειριστείτε ένα μοχλό αντί για δύο.
- Πιο αθόρυβη οδήγηση – Ένα άλλο αποτέλεσμα της ύπαρξης λιγότερων ανταλλακτικών και καλύτερης γραμμής αλυσίδας είναι ότι παρέχει μια πιο αθόρυβη οδήγηση, επιτρέποντας στον αναβάτη να αφοσιωθεί πραγματικά στην εμπειρία οδήγησης και να απολαύσει τη φύση.
- Βελτιωμένη σχεδίαση πλαισίου – Καθώς τα εμπρόσθια ντεραγιέ έγιναν λιγότερο συνηθισμένα, επέτρεψε στους σχεδιαστές αναρτήσεων και πλαισίων να δουν τα σχέδιά τους με νέα προοπτική. Κατάφεραν να ανακτήσουν μέρος του χώρου που είχε πιάσει προηγουμένως ένα εμπρόσθιο ντεραγιέ. Αυτό τους απελευθέρωσε στη σχεδιαστική τους διαδικασία και τους επέτρεψε να βελτιώσουν τα σχέδια του πλαισίου και την απόδοση της ανάρτησης. Η αφαίρεση των εμπρόσθιων ντεραγιέ βοήθησε στη βελτιστοποίηση του σχεδιασμού του ποδηλάτου.
Περίπου την ίδια εποχή με την εξαφάνιση του εμπρόσθιου ντεραγιέ, έγιναν δημοφιλή τα οπίσθια ντεραγιέ με κλείδωμα και τα μεγάλα ροδάκια σαμάν. Μια κασέτα ευρείας αναλογίας, σε συνδυασμό με αυτά τα οπίσθια ντεραγιέ έγινε η πιο προφανής επιλογή για ποδήλατα βουνού, λόγω της εξοικονόμησης βάρους, της ομαλότητας του συστήματος μετάδοσης κίνησης και της τεράστιας βελτιωμένης αξιοπιστίας.
Είναι απαραίτητα τα εμπρόσθια ντεραγιέ;
Πλέον τα εμπρόσθια ντεραγιέ ουσιαστικά δεν είναι απαραίτητα, τουλάχιστον στα ποδήλατα βουνού. Τώρα πλέον και τα ποδήλατα gravel αρχίζουν να χάνουν τα εμπρόσθια ντεραγιέ.
Με μια μεγαλύτερη πίσω κασέτα, είναι δυνατό να αποκτήσετε τον ίδιο αριθμό ταχυτήτων χωρίς την ανάγκη του εμπρόσθιου ντεραγιέ. Επομένως, τα επιχειρήματα ότι η έλλειψη του σημαίνει μικρότερη εμβέλεια δεν ισχύουν πλέον. Τα συστήματα μετάδοσης κίνησης 1×11 και 1×12 που αρχικά έγιναν δημοφιλή από τη Shimano αφαίρεσαν σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη για το εμπρόσθιο ντεραγιέ στα ποδήλατα βουνού.
Πότε τα ποδήλατα βουνού έχασαν το εμπρόσθιο ντεραγιέ;
Η SRAM σταμάτησε οποιαδήποτε εξέλιξη του εμπρόσθιου ντεραγιέ το 2015 . Ωστόσο, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί πότε ακριβώς τα ποδήλατα βουνού έχασαν το εμπρόσθιο ντεραγιέ, καθώς ήταν μια σταδιακή διαδικασία. Δεν υπήρχε καθορισμένη ημερομηνία που απλώς εξαφανίστηκαν.
Είναι ακόμα δυνατό να βρείτε ποδήλατα με εμπρόσθια ντεραγιέ, αλλά είναι όλο και λιγότερο συνηθισμένα καθώς καταργούνται όλο και περισσότερο.
Τα εμπρόσθια ντεραγιέ αποτελούσαν ουσιαστικό μέρος της ανάπτυξης του ποδηλάτου βουνού, αλλά τώρα έχουν αποσυρθεί καθώς νέα προϊόντα έχουν πάρει τη θέση τους.
Η SRAM κυκλοφόρησε το γκρουπ Eagle 12 ταχυτήτων το 2016, όταν ανακοίνωσε ότι είχαν σταματήσει την κατασκευή εμπρόσθιων ντεραγιέ για ποδήλατα βουνού.
Μέχρι το 2017 πολλοί κατασκευαστές ποδηλάτων αποσύρονταν από την κατασκευή ποδηλάτων που είχαν κατασκευαστεί για να φιλοξενούν ένα εμπρόσθιο ντεραγιέ.
Εκτός από το άνοιγμα των επιλογών σχεδίασης, μείωσε επίσης οριακά το κόστος για τους κατασκευαστές, κάτι που ίσως εξηγεί κατά κάποιο τρόπο γιατί τόσοι πολλοί κατασκευαστές συμμετείχαν γρήγορα στην ιδέα.
Ακόμη και πριν οι κατασκευαστές αποδεχτούν πλήρως την ιδέα των ποδηλάτων χωρίς εμπρόσθιο ντεραγιέ, οι ποδηλάτες ήδη ζητούσαν να υιοθετηθεί αυτό ως κανόνας.
Τι είναι μια κασέτα ευρείας εμβέλειας;
Τα γρανάζια στο πίσω μέρος ενός ποδηλάτου είναι γνωστά ως κασέτα. Το εύρος μιας κασέτας είναι η διακύμανση μεταξύ του μεγαλύτερου και του μικρότερου γραναζιού. Μια κασέτα μεγάλου εύρους θεωρείται συνήθως οτιδήποτε υπερβαίνει το 450% (11-46). Ωστόσο, οι περισσότεροι θεωρούν μια κασέτα ευρείας εμβέλειας οτιδήποτε πάνω από 500%+ (10-50).
Ποιο είναι το όφελος μιας κασέτας μεγάλου εύρους;
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα για μια κασέτα μεγάλης εμβέλειας είναι ότι δεν υπάρχει εμπρόσθιο ντεραγιέ, που εξοικονομεί βάρος και κάνει τα πράγματα καθαρά και απλά. Θα έχετε μια πιο συνεπή γραμμή αλυσίδας – η οποία θα κάνει το σύστημα μετάδοσης κίνησης πιο ομαλό και θα αποτρέψει την πτώση της αλυσίδας.
Τι σημαίνει το εύρος ταχυτήτων σε μια κασέτα;
Τα ποσοστά σε μια κασέτα αναφέρονται στη διακύμανση μεταξύ του μικρότερου και του μεγαλύτερου γραναζιού (Για παράδειγμα 11-50). Για να το θέσουμε απλά, διαιρούμε τον αριθμό των δοντιών στον μικρότερο γρανάζι της κασέτας με τον αριθμό των δοντιών στο μεγαλύτερο γρανάζι της κασέτας και, στη συνέχεια, το πολλαπλασιάζετε με το εκατό.
Εάν χρησιμοποιείτε μόνο έναν δίσκο μπροστά, αυτός ο αριθμός αντιπροσωπεύει ολόκληρο το σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Ποιο είναι το πλεονέκτημα ενός Narrow-Wide δίσκου;
Το πλεονέκτημα των Narrow-Wide δίσκων είναι ότι κάνουν την αλυσίδα στο ποδήλατο πιο ασφαλή και μπορούν να αποτρέψουν την πτώση της, αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε πιο ανώμαλο έδαφος που συναντούν συχνά οι ποδηλάτες βουνού.
Πώς λειτουργούν όμως οι Narrow-Wide δίσκοι;
Οι Narrow-Wide δίσκοι έχουν εναλλασσόμενα στενά και φαρδιά δόντια. Αυτό διατηρεί την αλυσίδα πολύ πιο ασφαλή στον εμπρόσθιο μονό δίσκο. Ως εκ τούτου, το «στενό-πλατύ» περιγράφει το σχήμα των μεμονωμένων δοντιών στον δίσκο – στενό, μετά φαρδύ και μετά πάλι στενό. Είναι σημαντικό να διατηρείτε το δίσκο καθαρό από λάσπη για να διασφαλίζετε τη σωστή λειτουργία του. Εάν υπάρχει υπερβολική συσσώρευση λάσπης, τότε η αλυσίδα μπορεί να μην κάθεται σωστά στα δόντια του δίσκου.
Μια πιθανή εναλλακτική λύση για τους Narrow-Wide δίσκους είναι ένας οδηγός αλυσίδας, ο οποίος βοηθά επίσης την αλυσίδα να μην φεύγει από τη θέση της. Ωστόσο, ένας Narrow-Wide δίσκος βοηθά στην απλοποίηση των πραγμάτων, και επίσης εξοικονομεί βάρος.
Ποιο είναι το πλεονέκτημα ενός οπίσθιου ντεραγιέ που κλειδώνει σε ένα ποδήλατο βουνού;
Το πλεονέκτημα ενός πίσω ντεραγιέ που κλειδώνει σε ένα ποδήλατο βουνού είναι να διατηρεί την αλυσίδα στη θέση της όταν οδηγείτε σε πιο ανώμαλο έδαφος, όπως το είδος του εδάφους που συναντάται συνήθως σε μονοπάτια.
Τεντώνοντας την αλυσίδα, το ντεραγιές βοηθά στην εξάλειψη της ταλάντευσης της αλυσίδας – εμποδίζοντας την αλυσίδα από το να χτυπήσει στο πίσω ψαλίδι, το οποίο μπορεί να προκαλέσει γδαρσίματα στο πλαίσιο του ποδηλάτου.
Βοηθά επίσης στη μείωση του κινδύνου ολίσθησης της αλυσίδας κατά την οδήγηση σε ανώμαλο έδαφος.
Τα οπίσθια σαμάν που κλειδώνουν λειτουργούν καλά για συνθήκες εκτός δρόμου, στο βουνό, αλλά δεν είναι απαραίτητα για την ποδηλασία δρόμου, καθώς τα οφέλη αντισταθμίζονται από τα μειονεκτήματα.