Τι είδους προβλήματα μπορεί να αντιμετωπίσετε όταν προσπαθείτε να κάνετε κάτι τέτοιο; Για παράδειγμα, η πολύ δημοφιλής διάταξη Shigura που χρησιμοποιεί μοχλούς Shimano με δαγκάνες Magura. Προφανώς παράγει πολύ προβλέψιμα, πολύ δυνατά και πολύ καλά φρένα και σε κάποιους αρέσουν. Επίσης, μπορεί να θέλετε να χρησιμοποιήσετε έναν συγκεκριμένο λεβιέ στο τιμόνι σας επειδή είναι όμορφος και τη συγκεκριμένη δαγκάνα επειδή ταιριάζει με το πιρούνι σας.
1ο Πρόβλημα: Λάδι δισκόφρενου
Το είδος για το λάδι προφανώς, δεδομένου ότι αυτά τα φρένα είναι υδραυλικά, υπάρχει κάτι υδραυλικό μέσα που ουσιαστικά σημαίνει ότι υπάρχει ένα υγρό και στην περίπτωση των φρένων ποδηλάτου αυτό το υγρό είναι το λάδι για δισκόφρενα που διατίθεται σε δύο είδη.
Το πρώτο είναι ένα υγρό φρένων dot που χρησιμοποιείται για παράδειγμα σε αυτοκίνητα και συνήθως συνοδεύεται από έναν αριθμό όπως dot 4 και στην περίπτωση των ποδηλάτων τουλάχιστον είναι dot 4 ή dot 5.1.
Ωστόσο, είναι πολλαπλώς συμβατά μεταξύ τους. Σε ένα σύστημα που έχει σχεδιαστεί για dot 4, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε dot 5.1 και σε ένα σύστημα σχεδιασμένο για την dot 5.1, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την dot 4 για παράδειγμα. Η κύρια διαφορά μεταξύ αυτών των δύο υγρών φρένων είναι ότι το ένα είναι πιο ανθεκτικό στη θερμοκρασία από το άλλο, αλλά αυτό δεν έχει σημασία για τα υδραυλικά φρένα ποδηλάτου.
Το άλλο υγρό είδος είναι προφανώς το ορυκτέλαιο (mineral oil) που βρίσκεται συνήθως στα φρένα Shimano, τα φρένα Magura και στα φρένα από τους κατασκευαστές της Άπω Ανατολής όπως η Tektro ή η TRP, η Zoom και οι Κινέζοι κατασκευαστές που συνήθως αντιγράφουν την Shimano. Ούτως ή άλλως το θέμα με το ορυκτέλαιο είναι ότι είναι ουσιαστικά βαζελίνη αλλά σε υγρή μορφή, και για φρένα χρησιμοποιείται μόνο για ποδήλατα, τουλάχιστον απ’ ότι γνωρίζω.
Το κυρίαρχο σημείο σε όλη αυτή τη συζήτηση για το υγρό είναι ότι δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα λάδι σε ένα σύστημα που έχει σχεδιαστεί για ένα άλλο. Για παράδειγμα, εάν πρόκειται να γεμίσετε ένα φρένο Shimano με ένα λάδι dot 4 ή 5.1, θα διογκώσετε όλες τις τσιμούχες και το φρένο σας θα καταστραφεί επειδή η Shimano δεν πουλάει ανακατασκευασμένα κιτ.
Από την άλλη πλευρά, εάν πρόκειται να γεμίσετε ένα φρένο Sram, το οποίο είναι σχεδιασμένο για dot 5.1, με ορυκτέλαιο, θα φουσκώσετε όλες τις τσιμούχες και το φρένο σας θα χρειαστεί ανακατασκευή και τα κιτ ανακατασκευής είναι αρκετά ακριβά.
Επομένως, μην αναμιγνύετε προφανώς μέρη από τον ένα τύπο λαδιού με τα μέρη των άλλων τύπων λαδιού. Μπορείτε να αναμίξετε μόνο μέσα στα συστήματα που είναι σχεδιασμένα για έναν συγκεκριμένο τύπο λαδιού.
2o Πρόβλημα: Εγκατάσταση
Το δεύτερο πρόβλημα που πρέπει να λύσετε είναι ότι τα εξαρτήματα είναι προφανώς διαφορετικά μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών ή ακόμη και μερικές φορές σε ένα είδος φρένων από έναν μόνο κατασκευαστή.
Αυτό συνήθως δεν είναι το πρόβλημα, επειδή τα εξαρτήματα που υπάρχουν στο εμπόριο είναι διαθέσιμα για σχεδόν οποιοδήποτε σωληνάκι και μπορείτε πάντα να το κόψετε λίγο πιο κοντό και να προσθέσετε άλλο εξάρτημα. Ωστόσο, υπάρχουν δύο μεγάλα μεγέθη σωλήνων και αυτό είναι ένα πρόβλημα. Μερικές φορές είναι συνήθως επιλύσιμο, ωστόσο, θεωρητικά μπορεί να βρεθείτε σε μια κατάσταση όπου δεν θα μπορούσατε να βρείτε ένα εξάρτημα που να ταιριάζει και στα δύο άκρα του συστήματός σας, επειδή το ένα απαιτεί, για παράδειγμα, τρύπες 5mm και το άλλο απαιτεί σωληνάκι 5,4 mm ή κάτι τέτοιο.
Ωστόσο, λάβετε υπόψη ότι πιθανότατα θα χρειαστείτε δύο διαφορετικούς τύπους εξαρτημάτων ειδικά αν πρόκειται να διασταυρώσετε διαφορετικούς κατασκευαστές φρένων.
3o Πρόβλημα: Υδραυλικό σύστημα
Το τρίτο πρόβλημα που θα πρέπει να λύσετε είναι η υδραυλική συμβατότητα μεταξύ διαφορετικών συστημάτων. Καθώς πιέζετε το λεβιέ, το λάδι ρέει στην άλλη πλευρά του συστήματος προς τη δαγκάνα και μόλις πατηθεί πλήρως ο λεβιές, όλο το λάδι βρίσκεται στη δαγκάνα γιατί ουσιαστικά η ποσότητα λαδιού στο σωληνάκι είναι σταθερή. Στα φρένα του ποδηλάτου στο λεβιέ υπάρχει ένα ελατήριο που μόλις αφήσετε το φρένο θα μετακινήσει το λεβιέ πίσω στην αρχική του θέση και αυτό θα ανοίξει ξανά τη δαγκάνα.
Η απόσταση του εμβόλου που κινείται στο λεβιέ και τη δαγκάνα είναι η ίδια λαμβάνοντας υπόψη την ποσότητα λαδιού που ρέει. Αυτό σημαίνει είναι ότι το μηχανικό πλεονέκτημα όλου αυτού του συστήματος είναι ένα. Αυτό που είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι ότι το υδραυλικό πλεονέκτημα είναι η κίνηση που κάνουν τα έμβολα στο εσωτερικό.
Αυτό που συμβαίνει αν πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε μια δαγκάνα με μεγαλύτερα έμβολα είναι ότι όταν ξεκινάμε να πατάμε το λεβιέ τα έμβολα στη δαγκάνα κινούνται προφανώς λιγότερο. Το σημαντικό σε όλα αυτά είναι ότι η ποσότητα του λαδιού είναι η ίδια και επειδή αυτό έχει διαφορετικό μηχανικό πλεονέκτημα, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι περίπου διπλάσια από τη δύναμη όταν πιέζουμε το λεβιέ που διπλασιάζεται στη δαγκάνα και τη διαδρομή του. Έτσι η πίεση του λεβιέ είναι διπλάσια από τη διαδρομή της δαγκάνας.
Το πρόβλημα, θεωρητικά, είναι ότι το μηχανικό πλεονέκτημα από το υδραυλικό πλεονέκτημα του συστήματος είναι η αναλογία μεταξύ του ενός και του άλλου και πρέπει να πάρετε στην ίδια αναλογία. Εάν χρησιμοποιείτε εξαρτήματα διαφορετικού μεγέθους και εάν πρόκειται να τα αναμίξετε και να τα ταιριάξετε, θα έχετε απροσδόκητα αποτελέσματα που μπορεί να είναι επιθυμητά ή όχι.
Συμβατότητες
Ωστόσο, οι κατασκευαστές φρένων ποδηλάτων αντιμετωπίζουν ένα άλλο πρόβλημα, το οποίο είναι ότι δεν θέλουμε τα εξαρτήματά μας να είναι βαριά και ογκώδη. Επομένως τα περισσότερα φρένα έχουν λίγο πολύ το ίδιο μέγεθος, πράγμα που σημαίνει ότι τα περισσότερα από τα εξαρτήματά τους έχουν επίσης περίπου το ίδιο μέγεθος, πράγμα που σημαίνει ότι μπορείτε να τα αναμίξετε και να τα ταιριάξετε με ασφάλεια, υπό την προϋπόθεση ότι θα λύσετε το πρόβλημα τόσο των εξαρτημάτων όσο και του λαδιού.
Ως αποτέλεσμα, ορισμένοι κατασκευαστές φρένων εκμεταλλεύονται πραγματικά αυτό το γεγονός επειδή για παράδειγμα η Shimano φτιάχνει πέντε ή έξι δαγκάνες, τέσσερις ή πέντε λεβιέδες και στη συνέχεια τις ανακατεύει και τις ταιριάζει σε μια διαφορετική σύνθεση. Και παρομοίως ο Magura κάνει το ίδιο, οπότε δεν είναι τόσο μεγάλο θέμα.
Ωστόσο, θεωρητικά και πάλι, μπορείτε να βρείτε έναν συνδυασμό λεβιέ και δαγκάνας που λειτουργεί με τόσο υψηλό μηχανικό πλεονέκτημα ώστε το τράβηγμα του λεβιέ θα είναι πολύ μεγάλο και δεν θα μπορείτε να κάνετε τίποτα για αυτό και το αντίστροφο, μπορείτε να βρείτε έναν συνδυασμό λεβιέ και δαγκάνας όπου το μηχανικό πλεονέκτημα θα είναι πολύ πολύ μικρό και θα έχετε πολύ μικρό τράβηγμα του λεβιέ και πολύ αδύναμο φρένο.
Συμπέρασμα
Τέλος πάντων, τελικά, κατά τη γνώμη μου, η ανάμειξη εξαρτημάτων για υδραυλικά φρένα από διαφορετικές εταιρείες δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ανησυχείτε και μπορείτε να αναμίξετε και να ταιριάξετε όλα τα εξαρτήματα φρένων που επιθυμείτε, εφόσον έχετε λύσει όλα τα παραπάνω προβλήματα.
Ωστόσο, μπορείτε να αγοράσετε ή να παραγγείλετε εξατομικευμένες τσιμούχες για τη δαγκάνα που θα ταιριάζουν καλά στον τύπο λαδιού του λεβιέ σας. Έτσι, για παράδειγμα, εάν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε έναν λεβιέ Shimano, μπορεί να θέλετε να χρησιμοποιήσετε τις τσιμούχες για τη δαγκάνα που είναι συμβατά με ορυκτέλαιο και έτσι θα λειτουργήσει άψογα. Θεωρητικά μπορείτε να πάρετε και τσιμούχες για τον άλλο τύπο λαδιού για το λεβιέ. Αυτές οι τσιμούχες στις δαγκάνες απλώς έχουν διαφορετικό μέγεθος, ώστε να είναι εύκολο να κατασκευαστούν. Ωστόσο, οι τσιμούχες σε λεβιέ δεν είναι εύκολο να κατασκευαστούν.