Μετά από ένα βροχερό χειμώνα, τα προβλήματα διάβρωσης αξίζουν προσοχής. Η διάβρωση δεν μπορεί να αποφευχθεί, αλλά, για την ποδηλασία, τα περισσότερα από τα προβλήματα διάβρωσης μπορούν να αντιμετωπιστούν.
Προσοχή όταν βλέπετε ακραίες περιπτώσεις διάβρωσης σε φωτογραφίες σε διάφορους ιστότοπους. Ένα περιστατικό έχει σημασία μόνο ως προς τη συχνότητα. Το να είσαι ένας από τους 1.000 παθόντες μίας ακραίας διάβρωσης μπορεί να μην έχει στατιστική εγκυρότητα. Επικεντρώστε την προσοχή σας γύρω από περιστατικά που είναι αντιπροσωπευτικά.
Διάβρωση – οξείδωση – οξειδοαναγωγή – σκουριά
Αρχικά, η διάβρωση είναι καθολική. Όλα οξειδώνονται κάτω από κάποιες συνθήκες, η ζωή εξαρτάται από αυτή τη χημεία. Απλώς πρέπει να ελέγχεται και να περιορίζεται σε ένα αποδεκτό ποσοστό, ώστε να αξιοποιούμε σωστά τους τροχούς μας.
Σε γενικές γραμμές, η διάβρωση δεν είναι ο κύριος παράγοντας για την αστοχία εξαρτημάτων, αλλά είναι πάντα παρούσα και συχνά ένας σημαντικός παράγοντας. Σε τέτοια περίπτωση, σημειώστε όλες τις λεπτομέρειες που μπορείτε, αλλά να είστε προσεκτικοί αποδίδοντας σχετική σημασία σε κάθε παράγοντα. Ένα πολύ σκουριασμένο ρουλεμάν κέντρου μπορεί να παρουσιάζει υπερβολική φθορά, αλλά καθώς χρειάζεται χρόνος ή/και αμέλεια για να καταστραφούν τα ρουλεμάν, η σύμπτωση δεν καθορίζει την αιτιότητα.
Η διάβρωση σχετίζεται τόσο με το υλικό όσο και με το περιβάλλον. Οι ζεστές, υγρές, παράκτιες περιοχές με αλμύρα και ομίχλη στην ξηρά είναι πολύ πιο διαβρωτικές από άλλες περιοχές. Τα εξαρτήματα που έχουν σχεδιαστεί για μέσες συνθήκες χρειάζονται περισσότερη φροντίδα. Σε αυτές τις περιοχές, τα ορειχάλκινα καψούλια μπορεί να μαυρίσουν λόγω διάβρωσης και να θρυμματιστούν σε σκόνη. Εάν ασχοληθείτε με τον καθαρισμό και τη λίπανση, μπορεί να μην αισθάνεστε ότι το αλουμίνιο είναι τόσο κακό υλικό για τα καψούλια. Η διάβρωση του είναι παρόμοια με τον ορείχαλκο και, με λίγη συντήρηση, μπορεί να είναι ένα αξιόπιστο υλικό.
Κέντρα
Τα διαβρωμένα εξωτερικά τοιχώματα ενός κέντρου φαίνονται άσχημα. Οι ασπρίλες στο αλουμίνιο και τα κοιλώματα μπορεί να είναι αδύνατον να αφαιρεθούν. Η ανοδίωση παρέχει μια πρώτη γραμμή άμυνας. Για πλήμνες που δεν έχουν κάποιο είδος επικάλυψης, μια υψηλή στίλβωση είναι πιο ανθεκτική στη διάβρωση. Τα πρώτα κέντρα της Campagnolo ήταν γυαλισμένα και οι μηχανικοί τοα καθάριζαν και τα γυάλιζαν πριν από την κατασκευή, οπότε η μετέπειτα συντήρηση ήταν ευκολότερη. Ένας ελαφρύς ψεκασμός σε πανάκι με με αυθεντικό WD40 και τρίψιμο των επιφανειών μπορεί να ελαχιστοποιήσει τη διάβρωση.
Ακτίνες
Οι καλύτερες ακτίνες είναι κατασκευασμένες από ανοξείδωτο χάλυβα, αρκετά ανθεκτικό στη διάβρωση ώστε να μην απαιτούνται προστατευτικές επιστρώσεις. Ωστόσο, αυτοί οι χάλυβες μπορούν να διαβρωθούν, επομένως μην εκπλαγείτε αν δείτε μια ελαφριά ομίχλη σκουριάς. Σκουπίστε τες με ένα λαδωμένο πανί. Το μαύρο χρώμα που καλύπτει πολλές ανοξείδωτες ακτίνες είναι μόνο διακοσμητικό και όχι τόσο ανθεκτικό στη διάβρωση όσο το ίδιο το μέταλλο. Μια ελαφριά σκουριά σε μια επίστρωση μαύρου οξειδίου σκουπίζεται εύκολα με ένα λαδωμένο πανί και δεν θα σκουριάσει ξανά μέχρι να αφαιρεθεί το λάδι.
Να θυμάστε ότι για τις ακτίνες χρησιμοποιούνται πολλά ανοξείδωτα κράματα, το καθένα με διαφορετική μεταλλουργία και αντοχή στη διάβρωση. Ομοίως, δεν υπάρχει ενιαία μαύρη ή έγχρωμη επίστρωση. Η ακεραιότητα μιας επικαλυμμένης ακτίνας είναι δύσκολο να προβλεφθεί χωρίς πρόσβαση στις λεπτομέρειες κατασκευής.
Για τις μη ανοξείδωτες ακτίνες, ο γαλβανισμός είναι μια κοινή πρόληψη της διάβρωσης. Ξεκινά ως ένα λαμπερό, ελκυστικό στρώμα, που γίνεται γρήγορα θαμπό, βιομηχανικό γκρι. Αυτό είναι φυσιολογικό. Στις εκθέσεις με μοτοσυκλέτες και ποδήλατα αντίκες βλέπουμε επιχρωμίωση ή επινικέλιο. Κανένα από τα δύο δεν έχει μεγάλη αντοχή στη διάβρωση χωρίς τακτικό σκούπισμα και εφαρμογή προστατευτικού γυαλίσματος. Έχω δει σκουριά σε μη ανοξείδωτες ακτίνες αλλά σπάνια κομμένες ακτίνες για το οποίο μπορεί να κατηγορηθεί η σκουριά. Φυσικά, συμβαίνει αλλά είναι σπάνιο σε τροχούς που είναι σε χρήση.
Σκουριασμένες ακτίνες…
Το σκούπισμα των ακτίνων με ένα πανί ελαφρά εμποτισμένο σε λάδι της επιλογής σας είναι καλή πρακτική. Το πλύσιμο υπό πίεση αφαιρεί τη βρωμιά, αλλά η βρωμιά δεν προκαλεί διάβρωση. Το πλύσιμο αφαιρεί τις προστατευτικές επικαλύψεις που χρειάζονται όλα τα εξαρτήματα. Βρισκόμαστε σε έναν σύγχρονο κόσμο υλικών και επιστρώσεων, αλλά τα επιφανειακά έλαια και τα κεριά εξακολουθούν να παίζουν βασικό ρόλο στην αντοχή στις καιρικές συνθήκες.
Καψούλια
Η διαμάχη για τα καψούλια από ορείχαλκο εναντίον αλουμινίου είναι αιώνια. Το ζήτημα πρέπει να αποφασιστεί για μηχανικά χαρακτηριστικά, όχι αντίσταση στη διάβρωση. Και τα δύο είναι αρκετά παρόμοια και ένα καλά ανοδιωμένο καψούλι αλουμινίου μπορεί να ισούται με ένα από ορείχαλκο με επινικελωμένο φινίρισμα. Ο ορείχαλκος είναι πιο όλκιμος και αυτολιπαινόμενος. Το αλουμίνιο υψηλής ποιότητας (2024 και 7075) είναι ισχυρότερο, μπορεί να είναι χρωματισμένο και λίγο πιο ελαφρύ.
Για αυτή τη «διαμάχη» να θυμάστε ότι πολύ ανεπιθύμητη συμπεριφορά από οποιαδήποτε παρτίδα καψουλιών μπορεί να εξαρτάται από συγκεκριμένες συνθήκες. Τι λιπαντικό χρησιμοποιείται, εάν υπάρχει; Ποια διαδικασία διαμόρφωσε το καψούλι (σφυρηλάτηση, χύτευση, μηχανική επεξεργασία); Τι επιμετάλλωση και προδιαγραφές (βάθος, διείσδυση) χρησιμοποιήθηκε; Τα ασημένια καψούλια δεν είναι απαραίτητα ανοδιωμένα. Σημειώστε επίσης ότι πολλά εκατομμύρια καψούλια αλουμινίου έχουν χρησιμοποιηθεί σε τροχούς παραγωγής τα τελευταία 20 χρόνια. Ξεπερνώντας σε αντοχή τις ακτίνες, τα κέντρα και τις ζάντες των τροχών για τα οποία χρησιμοποιήθηκαν.
Ο ορείχαλκος περιέχει μόλυβδο για μορφοποίηση. Ο πρόσφατος νόμος περιορίζει την ποσότητα, αλλά η ιστορική παρουσία του μολύβδου στον ορείχαλκο αλλοιώνει την κατά τα άλλα κλασική γοητεία του. Ανεξάρτητα από το υλικό του καψουλιού, η τακτική λίπανση είναι το κλειδί. Εάν εμποτίσετε τα καψούλια σε παχύρευστο λάδι πριν από το πλέξιμο του τροχού, η επίστρωση μπορεί να διαρκέσει χρόνια. Εάν πλένετε τους τροχούς σας υπό πίεση, απαιτείται επαναλίπανση.
Για να λιπάνετε έναν ενσωματωμένο τροχό, αγγίξτε μια σταγόνα ελαφρού λαδιού στην ακτίνα καθώς εισέρχεται στο καψούλι. Παρακολουθήστε το να κατεβαίνει την οπή. Μια δεύτερη σταγόνα χρειάζεται στην επαφή καψουλιού-ζάντας, εφαρμόζεται από την ίδια πλευρά. Η περιστροφή του τροχού δημιουργεί φυγόκεντρη δύναμη για την κίνηση του λιπαντικού στις επαφές ακτίνας, καψουλιού και ζάντας. Πολλά από τα σημερινά λιπαντικά αλυσίδας είναι ιδανικά για αυτό, καθώς είναι λεπτά για εφαρμογή και διείσδυση, αλλά καθώς οι φορείς τους εξατμίζονται, η υπόλοιπη φόρμουλα γίνεται πυκνή και μεγάλης διάρκειας.
Ζάντες
Το ράγισμα των ζαντών αλουμινίου υπό τάση στις οπές των καψουλιών μπορεί να επιταχυνθεί από τη διάβρωση. Μετά την ανοδίωση, οι ζάντες καθαρίζονται από τα υγρά που χρησιμοποιούνται στην ηλεκτροχημική διαδικασία. Το ανεπαρκές ξέπλυμα μπορεί να αφήσει υπολείμματα διάβρωσης στο εσωτερικό της ζάντας. Η ανοδίωση μπορεί να είναι πολύ βαθιά και σκληρή, οδηγώντας σε ρωγμές στην επιφάνεια όπου η ζάντα μπορεί να παραμορφώνεται από την τάση των ακτίνων.
Τα στεγανωτικά ελαστικών μπορεί επίσης να είναι διαβρωτικά και να διαρρέουν στο εσωτερικό της στεφάνης, ειδικά εκείνα με αμμωνία.
Οι ζάντες από ανθρακονήματα είναι ουδέτερες ως προς τη διάβρωση, αλλά μπορούν να λειτουργήσουν ως άνοδοι όταν έρχονται σε επαφή με μέταλλα, διεγείροντας τη διάβρωση. Είναι σχετικά εύκολο να απομονωθούν και να προστατευτούν τέτοιοι γαλβανικοί συνδυασμοί με ανοδίωση, ροδέλες στα καψούλια και λιπαντικά. Καλώς ή κακώς, η συντριπτική πλειονότητα των τροχών carbon είναι κατασκευασμένοι με καψούλια αλουμινίου, δείχνοντας ότι ο συνδυασμός δεν είναι αυτόματα κακός. Πολλά από τα προβλήματα που παρατηρούνται οφείλονται στην αμμωνία από στεγανωτικά ελαστικών και στην κακή ανοδίωση στα καψούλια. Σημαντικός αριθμός τροχών carbon δεν παρουσιάζει διάβρωση στα καψούλια αλουμινίου. Συχνά υπάρχει κάτι περισσότερο στο ιστορικό τους από το απλό υλικό του καψουλιού.
Ηλεκτρικά πεδία…;
Οι μπαταρίες αποθήκευσης σε χρήση ή σε αναμονή απόρριψης μπορούν να δημιουργήσουν ηλεκτρικά πεδία που προκαλούν πολύ διαβρωτικές συνθήκες. Όταν βλέπετε ένα «αδύνατον» παράδειγμα διάβρωσης, το πρόβλημα μπορεί να είναι ο χώρος αποθήκευσης. Με την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών ποδηλάτων, των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων και της αποθήκευσης ενέργειας στο σπίτι, μπορούμε να περιμένουμε περισσότερες τέτοιες περιπτώσεις.
Ο επόμενος χειμώνας πρέπει να είναι διασκεδαστικός, όχι διαβρωτικός!