Η UCI ανακοίνωσε νέους κανόνες που τέθηκαν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2023, μεταξύ των οποίων υπάρχει ένας κανόνας που θέτει το μικρότερο όριο στο πλάτος του τιμονιού. Το άρθρο 1.3.012 του Οδηγού Διευκρίνισης του Τεχνικού Κανονισμού UCI ορίζει ότι «το ελάχιστο συνολικό πλάτος (έξωτερικά) των τιμονιών κούρσας (αγώνες δρόμου) και των τιμονιών πίστας (αγώνες δρόμου και πίστας) περιορίζεται στα 350 mm».
Ιστορικό
Πρόσφατα, αρκετοί επαγγελματίες ποδηλάτες ξεπέρασαν τα όρια του να στενέψουν το τιμόνι τους, κυρίως ο Jan Wilhelm van Schip, πρώτα το 2019 με εξαιρετικά στενό στρογγυλό τιμόνι, διαστάσεων μόνο 32 cm στην κούρμπα για τις μανέτες και στη συνέχεια το 2021 με τα πιο ειδικά σχεδιασμένα τιμόνια ABB από την SPEECO. Αυτά τα τιμόνια δεν ήταν μόνο στενά αλλά και διαμορφωμένα έτσι ώστε να μπορείτε να ακουμπάτε τους βραχίονές σας στη μπάρα του τιμονιού. Η UCI απαγόρευσε γρήγορα αυτά τα τιμόνια, όχι λόγω του πλάτους τους, αλλά λόγω του σχεδίου τους.
Η UCI αναφέρει ότι ο περιορισμός στο πλάτος γίνεται για να διασφαλιστεί ότι τα ποδήλατα παραμένουν ασφαλή στο χειρισμό, με την υπόθεση ότι τα στενότερα τιμόνια οδηγούν σε λιγότερο σταθερό τιμόνι. Οι επικριτές της UCI μπορεί να υποστηρίξουν ότι η UCI απαγορεύει οτιδήποτε σας κάνει πιο γρήγορους.
Είναι το στενό τιμόνι πιο αεροδυναμικό;
Πλεονεκτήματα
Το στενότερο τιμόνι βοηθάει στη μείωση της μετωπιαίας περιοχής σας. Αυτό είναι σημαντικό, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος της αντίστασης του αέρα, ή της αεροδυναμικής αντίστασης, προκαλείται από το σώμα σας και όχι από το ποδήλατό σας. Κοιτάξτε την παραπάνω εικόνα μιας τυπικής θέσης χρονομέτρησης, ενός αγωνίσματος όπου η αεροδυναμική έχει μεγαλύτερη σημασία και τα χαρακτηριστικά χειρισμού του ποδηλάτου είναι λιγότερο κρίσιμα. Τα χέρια είναι κοντά μεταξύ τους, οι αγκώνες είναι σφιγμένοι και η μετωπιαία περιοχή του σώματος ελαχιστοποιείται. Τ στενότερα τιμόνια στοχεύουν στη μείωση της μετωπιαίας περιοχής και πιθανότατα θα μπορέσετε να το πετύχετε – αν θυμάστε να μην εκτίνεται προς τα έξω τους αγκώνες σας. Οι περισσότερες εκτιμήσεις προσδιορίζουν την εξοικονόμηση βατ σε 25 βατ ανά 2 εκατοστά μειωμένου πλάτους τιμονιού (στα 40 χλμ/ώρα), η οποία είναι αρκετά σημαντική.
Μειονεκτήματα
Τι γίνεται με τα μειονεκτήματα, όπως ο χειρισμός του ποδηλάτου και η ικανότητα αναπνοής;
Τα στενότερα τιμόνια επηρεάζουν τον χειρισμό και κάνουν το ποδήλατο πιο σπασμωδικό. Μειώνουν επίσης τον χώρο στο τιμόνι σας για να τοποθετήσετε φώτα και άλλα αξεσουάρ, διατηρώντας παράλληλα αρκετό χώρο για να τοποθετήσετε τα χέρια σας. Η αλήθεια για το αν επηρεάζουν αρνητικά την ικανότητά σας να αναπνέετε ελεύθερα είναι κάπου στη μέση. Μερικοί προτείνουν ότι το στήθος συμπιέζεται, ενώ άλλοι επισημαίνουν ότι χρειάζεται λίγος χρόνος για να συνηθίσετε σε στενότερες ράβδους και μετά ξεχνάτε ότι βρίσκεστε σε διαφορετική γραμμή πλάτους. Λαμβάνοντας υπόψη ότι όλοι οι αθλητές χρονομέτρου οδηγούν σε μια θέση που είναι εξαιρετικά στενή και συμπαγής (βλέπε εικόνα παραπάνω) και σίγουρα χρειάζεται να αναπνέουν καλά, υποστηρίζω ότι είναι δυνατό να βρεθεί μια άνετη θέση σε στενά τιμόνια. Μπορείτε να δοκιμάσετε και να πειραματιστείτε με διαφορετικά μήκη λαιμού (οι περισσότεροι συνιστούν να ένα στενότερο τιμόνι με μακρύτερο λαιμό).